Maandag 6 november organiseert INretail samen met Castro Communicatie in haar Retailhuis in Zeist het Nationaal Retail Debat. Allemaal toonaangevende partijen in de politieke peilingen willen meedoen. Vertegenwoordigers van VVD (Arend Kisteman), BBB (Henk Vermeer), PvdA/GL (Joris Thijssen), D66 (Gerben Wijnja) en SP (Gerrie Elfrink) gaan onder leiding van oud BNR-presentator Frits Huffnagel van Castro Communicatie met elkaar in debat. Thema’s die centraal staan zijn onder meer loonkosten, duurzaamheid, financiering en het belang van de regio.
Het debat is onderdeel van de campagne die INretail heeft uitgewerkt met oog op de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november aanstaande. Voor een vitale economie is het noodzakelijk om de regeldruk te verlagen, het aanbod van financiering te vergroten, om familiebedrijven te steunen en om een eerlijk speelveld te bevorderen. Ondernemers willen ook bijdragen aan verduurzaming, maar het moet wel haalbaar zijn. Een bruisende winkelstraat is volgens INretail een belangrijk fundament onder de leefbaarheid in dorpen en steden. Bovendien kan van een gezonde regionale economie alleen sprake zijn als het vestigingsklimaat lokaal in orde is.
Afgelopen zomer werd al input aangeleverd voor de verkiezingsprogramma’s van alle politieke partijen die meedoen aan de verkiezingen. Inmiddels zijn hun programma’s geanalyseerd en zijn van relevante kandidaten die op de kieslijsten staan profielen opgesteld. Ondernemers, vertegenwoordigers van non-food brancheorganisaties en pers zijn als publiek aanwezig bij het Nationaal Retail Debat.
In deze campagnefase wordt de politiek actief betrokken bij de uitdagingen die de retail kent via debatten, werkbezoeken en een-op-een gesprekken. Ook de jaarlijkse Dag van de Ondernemer op vrijdag 17 november staat in het teken van de naderende verkiezingen, waarbij politici aan talloze ondernemingen werkbezoeken gaan brengen. Alles is erop gericht om de agenda van de retail goed zichtbaar te maken en terug te laten komen in het regeerakkoord dat straks na de verkiezingen door een nieuw kabinet moet worden opgeteld. Belangenbehartiging vereist het vermogen om vooruit te denken.
INretail heeft een social mediacampagne uitgewerkt en zal onder meer opnamen van het Nationaal Retail Debat posten, evenals ontmoetingen met politici tijdens hun campagnemomenten in het land. De hashtag #kiesretail verduidelijkt het belang voor heel Nederland van aantrekkelijke en gezonde retail.
Wil je bij het Nationaal Retail Debat zijn? Meld je hier aan!