De brancheorganisatie van marktlieden, de CVAH, en Koninklijke INretail gaan vanaf deze maand meer samenwerken. Het doel is om de belangen van de winkeliers èn de marktondernemers op de politieke kaart te zetten. De samenwerking past in de aanpak van INretail om het maatschappelijke belang van een bruisende en goed functionerende binnenstad voor alle partijen die er een rol spelen bij de politiek op de kaart te zetten.
Er staat druk op bezoekersaantallen aan de binnenstad en dat merken zowel winkels als warenmarkten. Door in de lobby samen op te trekken, wordt meer impact gecreëerd, zowel bij gemeenten als ook landelijk.
Breed programma
Koninklijke INretail werkt aan een breed programma dat de maatschappelijke waarde van winkels en andere binnenstadspelers, zoals markten, bij de politiek in beeld brengt. Winkelgebieden en binnensteden veranderen sneller dan via natuurlijke marktwerking op te lossen is. Goede regie vanuit overheden is dan belangrijk, ook omdat de impact van corona enorm was en consumenten nu anders oriënteren en kopen dan twee jaar geleden.
Markten trekken bezoekers
“Markten bestaan sinds er dorpen en steden zijn. Ze trekken mensen aan, zorgen voor sfeer en gezelligheid en horen bij de binnenstad. Het hele centrum profiteert van de marktdagen die mensen op de been brengt en daarom is de samenwerking die we aangaan logisch,” aldus voorzitter Louise Wesselius van de branchevereniging voor markt ondernemers CVAH. “Het is krachtig om in de landelijke lobby op te trekken met een sterke partner als INretail. Die kan de rol van de markt en de marktondernemers stevig op de landelijke kaart zetten.”
Volume vertegenwoordigen
Ook INretail is blij met de samenwerking. “Hoe meer partijen met elkaar optrekken, hoe duidelijker en krachtiger het geluid wordt dat je laat horen. Het gaat er lang niet altijd om dat je volume maakt, maar dat je volume en belangen vertegenwoordigt. Dan openen deuren en ben je gesprekspartner”, aldus algemeen directeur Jan Meerman van Koninklijke INretail. “De samenwerking met de CVAH brengt het maatschappelijke belang van bruisende binnensteden en vitale dorpskernen beter in beeld en dat is uiteindelijk in het belang van de consumenten die op een prettige manier willen winkelen en op markten willen kopen.”
Aansluiting Platform DNWS
De CVAH tekende tegelijkertijd ook een samenwerking met Platform de Nieuwe Winkelstraat. Dit is een onafhankelijke kennis- en netwerkplatform voor centrumgebieden die via lokale samenwerking investeren in de toekomst. De leden delen kennis, connecties en projectervaringen en de aansluiting van de warenmarkt vertegenwoordiger is daarom een verrijking. INretail en Vakcentrum zijn de initiatiefnemers van Platform DNWS.