Foscarini versterkt zijn onderscheidende rol in de sector van decoratieve design verlichting op wereldniveau door de overname van Ingo Maurer en heeft hierbij het duidelijke doel om het unieke karakter van de esthetische taal van het Duitse merk te eren en te garanderen dat toekomstige ontwikkelingen passen bij de prestigieuze historische identiteit.
Foscarini SpA en Ingo Maurer GmbH hebben een overeenkomst getekend waarbij het Duitse bedrijf zich bij Foscarini’s creatieve hub op het gebied van decoratieve verlichting zal voegen. Door de overname zal Foscarini 90% van de aandelen in Ingo Maurer verwerven. Sarah Utermöhlen, dochter van de oprichter van het bedrijf, houdt de overige 10%.
Ingo Maurer GmbH, opgericht in 1966 door ontwerper Ingo Maurer, is een merk dat vakkundig lampen creëert en produceert, indrukwekkende, unieke ontwerpen en verlichtingssystemen. Ingo Maurer staat bekend om ontwerpen die stuk voor stuk het gewone met het buitengewone combineren en tegelijkertijd provoceren en verrassen door de fascinerende spanning tussen technologie en expressiviteit. Alle producten worden op ambachtelijke wijze geproduceerd door het Ingo Maurer-team in München en vervolgens wereldwijd verkocht.
Foscarini, met zijn sterke wereldwijde positie, wil zijn groei en ontwikkeling ondersteunen door het verder versterken en uiten van zijn veelzijdige en onderscheidende visie in de wereld van decoratief lichtontwerp. Met behoud van zijn historische identiteit en onafhankelijke ontwikkeling, is Ingo Maurer een bedrijf van topkwaliteit dat een nieuw, uniek en innovatief gezichtspunt zal brengen in de creatieve hub van Foscarini. “Foscarini staat wereldwijd bekend als een creatieve hub op het gebied van decoratieve design verlichting, de som van verschillende creatieve vrijheden die worden weerspiegeld in uiterst expressieve voorstellen met een sterke persoonlijkheid”, aldus Carlo Urbinati, directeur en oprichter van Foscarini.
“Met deze stap hebben we besloten te investeren in het unieke karakter van het merk Ingo Maurer – een merk dat voor ons altijd een bron van inspiratie is geweest en we altijd hebben bewonderd vanwege zijn vrije visie en creatieve aanpak. We hebben de mogelijkheid om een rol te spelen in de geschiedenis van Ingo Maurer, om ervoor te zorgen dat er wereldwijd over het merk wordt gesproken en om de ontwikkeling ervan op internationale markten te ondersteunen – dankzij ons sterke en uitgebreide commerciële netwerk, met meer dan 2.500 retailers wereldwijd – met behoud van tradities, waarden en onderscheidende expressiviteit”.
“Na zorgvuldig alle opties te hebben overwogen, besloten mijn zus Claude Maurer en ik dat deel uitmaken van de creatieve hub van Foscarini de juiste strategie was voor Ingo Maurer. Op deze manier kan het groeipad van het merk op internationaal niveau verder worden versterkt en kunnen tegelijkertijd de traditie en fundamentele waarden behouden blijven”, zegt Sarah Utermöhlen, die een belang van 10% in het bedrijf blijft houden. “Vrijheid, passie, charisma en poëzie ; de merkwaarden van Foscarini konden niet beter passen bij Ingo Maurer. We zijn ervan overtuigd dat Foscarini het juiste bedrijf is om Ingo’s artistieke wereld een verdere impuls en ontwikkeling te geven. Dankzij Carlo Urbinati en zijn team zal deze stap onderscheidend zijn vanwege de samensmelting van artistieke ideeën, waar Ingo’s unieke lichtontwerp verdere inpiratie zal vinden en zich in een groeiend aantal markten zal kunnen uiten”.
Foscarini werd tijdens de overname, op het gebied van juridisch en financieel advies, zowel in Italië als Duitsland, ondersteund door
adviesbureau Andersen. Op de foto’s een aantal zeer bekende lampen van Ingo Maurer zoals de Birdie en de Bulb (helemaal bovenaan).