De Nederlandse e-commerce sector laat al tijden indrukwekkende groeicijfers zien. De komende vijf jaar verwacht de Nederlandse consument alleen maar meer online te gaan besteden. Opvallend is dat men hiervoor veel vaker zijn mobiel zal gebruiken. En nog opvallender is dat ze verwachten vaker bij buitenlandse webshops te gaan kopen. Dit alles blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek dat GfK in opdracht van ShoppingTomorrow uitvoerde onder ruim 5.000 Nederlanders.
Inmiddels koopt bijna 90 procent van de Nederlanders weleens iets online en geeft een online koper in het eerste half jaar van 2017 gemiddeld 757 euro uit bij webshops. Op dit moment geven Nederlanders 23 procent van hun totale bestedingen aan producten en diensten uit via webshops. De Nederlandse consument verwacht dat dit over vijf jaar is opgelopen tot 35 procent. Jongeren (15-34 jaar) verwachten zelfs 43 procent van hun uitgaven bij online partijen te besteden in 2022. Nederlanders voorspellen ook dat hun online bestedingen aan food/nearfood- en health & beauty-producten een behoorlijke vlucht zullen nemen. Deze productcategorieën behoren op dit moment tot de minst volwassen online markten, maar consumenten voorzien een (meer dan) verdubbeling van het belang van online binnen deze productvelden (in termen van online aandeel in bestedingen).
Boodschappen
Het online aandeel van food/nearfood-producten, waaronder ook de dagelijkse boodschappen vallen, ontwikkelt zich zelfs van 3 procent nu naar 18 procent in 2022, aldus de consument. De meest genoemde reden voor consumenten om op dit moment (nog) geen online boodschappen te doen, heeft te maken met het ruime aanbod van supermarkten in de nabijheid, waardoor men geen noodzaak ziet om online te kopen. Ook het feit dat consumenten versproducten zelf willen uitkiezen, en dat dus niet willen overlaten aan een online supermarktmedewerker, is voor bijna de helft van de Nederlanders reden om hun boodschappen niet online te doen. Tot slot zijn ook hoge bezorgkosten een reden om boodschappen niet online te bestellen (21 procent).
Mobiel shoppen
Het aantal mobiele shopping-trips is in de afgelopen jaren in rap tempo toegenomen. Waar dit er in het eerste half jaar van 2016 nog maar 3,8 miljoen waren, is het aantal mobiele shopping-trips in het eerste half jaar van 2017 opgelopen tot 10,6 miljoen. Mobile commerce is dan ook bij uitstek een van de drivers achter de groei van het online kanaal. Van alle online kopers geeft bijna de helft (47 procent) aan weleens iets te kopen met een mobiele telefoon. Binnen de groep 15-34-jarigen ligt dit percentage al op 70 procent. Mobiele shoppers gebruiken vaak een combinatie van mobiele websites en apps voor het shoppen. Twee derde van deze groep koopt zowel via mobiele websites als via apps van webwinkels, 22 procent maakt uitsluitend gebruik van mobiele websites en 14 procent shopt uitsluitend via apps op hun mobiele telefoon.
Ook de toekomst van mobiel shoppen ziet er rooskleurig uit. Meer dan een derde van de Nederlandse online shoppers verwacht over vijf jaar het merendeel van hun online aankopen via hun smartphone te doen. Onder de jongeren verwacht zelfs 52 procent dat hun mobiel binnen vijf jaar hun belangrijkste online shopping device is.
Uitdagingen
Uit het onderzoek blijkt dat er ook nog grote uitdagingen liggen op het gebied van mobile commerce, met name op het gebied van verbeteringen rondom gebruiksgemak en contentweergave. Momenteel is het gebrek aan duidelijke foto’s de belangrijkste reden voor mobiele kopers om af te haken bij het kopen via een mobiele website (40 procent). Ook het invoeren van persoonlijke gegevens op de mobiel (37 procent) en het browsen/surfen op mobiele website (33 procent) worden als onhandig ervaren. Consumenten die op dit moment nog helemaal niet via hun mobiel kopen, zien dit eveneens als de belangrijkste redenen om hun mobiel hier niet voor te gebruiken.
Azië steeds populairder
Tegelijkertijd zien we dat Nederlanders steeds vaker via buitenlandse webshops kopen. Vooral Azië is in trek. Kocht in 2015 24 procent van de Nederlandse consumenten weleens iets bij Aziatische webshops, in 2017 is dat percentage opgelopen tot maar liefst 42 procent. Ook op dit vlak zijn jongeren koploper; 56 procent van de 15-34-jarigen en 49 procent van de 35-49-jarigen shoppen weleens via Aziatische webwinkels. De Nederlandse consument raakt ook steeds meer bekend met de mogelijkheid om via Aziatische webshops te winkelen. In 2015 was de meest genoemde reden om niet via Aziatische webwinkels te shoppen het feit dat men de mogelijkheid überhaupt nog niet in overweging had genomen. Nu is het gebrek aan vertrouwen in de productkwaliteit die Aziatische webshops bieden de meest genoemde reden om daar niet te bestellen (33 procent). Ook vinden Nederlandse consumenten het vaak toch makkelijker om gewoon via een Nederlandse website te bestellen (32 procent). Desondanks verwacht een kwart van de huidige niet-kopers binnen vijf jaar hun bezwaren aan de kant te zetten en te worden verleid tot het plaatsen van een bestelling in Azië.