De Belgische vloerenfabrikant COREtec interviewt met regelmaat haar klanten. Deze keer Rianne de Geus van Interieurinrichting De Geus uit Puttershoek. “COREtec® is in heel veel situaties toepasbaar, wat het makkelijk maakt. De grootste voordelen zijn dat bijna het hele assortiment voldoet aan 10 db geluidseisen, dit is ideaal voor appartementen, waar de vereniging van eigenaren geluidseisen op hebben gesteld.”
Vanwaar uw passie voor Interieur en vloeren ? Hoe bent u in de vloerenwereld terecht gekomen ?
“Vanuit de riet- en biezenhandel is de eerste generatie Geuzen gestart met een enkele rol tapijt, als snel werd duidelijk dat hier meer handel in was en werden de eerste rollen gordijnstof en vitrage toegevoegd aan het assortiment. Na verloop van tijd is men gestopt met de riet- en biezenhandel en enkel doorgegaan met het verkopen van vloeren en raambekleding. Van generatie op generatie gaat dit door, inmiddels is de 4e generatie de Geus in het bedrijf werkzaam. Wij vinden het fantastisch om het interieur van onze klanten een nieuwe look te geven of om een nieuw huis in te richten.”
Kunt u uw woninginrichtingszaak omschrijven?
“Interieurinrichting de Geus is een echt familiebedrijf. Wij werken met de mooiste merken vloeren, gordijnen, binnenzonwering en insectenwering. Dit alles wordt vakkundig ingemeten en gemonteerd door onze eigen monteurs en stoffeerders. In de winkel staan de dames klaar om de klanten te adviseren, niet alleen over het plaatje en kleuren, maar ook het technische gedeelte, zodat u de juiste keuze maakt, die niet alleen mooi, maar ook praktisch is.”
Waarop letten klanten/aannemers/schrijnwerkers/architecten/voorschrijvers bij hun aankoop van vloeren?
“Klanten kijken vooral naar wat men mooi vindt. Zij hebben, net als architecten, het eindplaatje het belangrijkste. Voor ons is het dan de kunst om dit bij elkaar te zoeken en daarbij direct de passende producten te pakken.”
Wat zijn belangrijke producten voor uw bedrijf?
“Alle producten in ons assortiment zijn belangrijk, al verkoopt het een natuurlijk vaker als het ander. Daarnaast zijn de basisproducten als juiste ondervloeren, egalisatiemiddelen en lijmen heel belangrijk, als de basis niet goed is, dan zal de vloer ook niet goed zijn.”
Wat zijn de specifieke voordelen van COREtec® volgens u?
“COREtec® is in heel veel situaties toepasbaar, wat het makkelijk maakt. De grootste voordelen zijn dat bijna het hele assortiment voldoet aan 10 db geluidseisen, dit is ideaal voor appartementen, waar de vereniging van eigenaren geluidseisen op heeft gesteld. Ook is deze vloer zeer geschikt voor vloerverwarming, de warmte trekt er goed doorheen, waardoor er weinig rendementverlies is. Daarnaast zijn COREtec® vloeren te leggen over bestaande plavuizen en alle andere verlijmde soorten vloeren, deze hoeven dus niet perse verwijderd te worden.”
Sinds wanneer verkoopt u COREtec®?
“Wij verkopen COREtec® sinds half 2020, wij zijn toen gestart met de Authentics en Ceratouch series, in december 2021 heeft COREtec® een studio geplaatst in onze showroom, daarin zijn alle collecties te zien!”
Wat is het belang van een product als COREtec® voor uw winkel?
“COREtec® is voor ons een echte toevoeging. Naast PVC-vloeren, laminaat, parket, vinyl en tapijt een ander type vloer waar veel gemakken aan zitten, maar ook met echt andere eigenschappen. Neem bijvoorbeeld de Ceratouch serie, dit is een fantastisch alternatief voor een keramische vloer, dezelfde look en feel, alleen dan met de voordelen van COREtec®. Zo’n vloer gaan wij niet vinden in welke andere collectie dan ook.”
Zijn consumentenbeurzen en vakbeurzen belangrijk voor de merken die u verdeelt en zo ja waarom?
“Op consumentenbeurzen doet de klant inspiratie op, daarna gaat met op zoek naar een winkel in eigen omgeving om te kijken of zij daar datzelfde aanbod hebben.”
Spelen “vintage” en “visgraat” een hoofdrol in 2022?
“Momenteel is vooral visgraat heel veel gevraagd, echt een trend in Nederland. De lichte visgraat-vloeren, gecombineerd met zwarte plinten worden heel veel verkocht. Het vintage loopt uit, zo af en toe is daar nog vraag naar.”
Fabrikanten stellen alles in het werk om de plaatsing van vloeren te vereenvoudigen. Kliksystemen in alle soorten vloeren zijn daarvan het bewijs. Wat is de toegevoegde waarde van een professional als u als doe-het-zelvers het allemaal “eventueel” zelf zouden kunnen?
“Het mooie van klanten die zelf de vloer leggen is dat het voor ons prachtige handel is, je hoeft de vloer hooguit te bezorgen, de rest doet de klant zelf. In een tijd als deze, waar de vraag enorm is, maar waar er echt vakmensen tekort zijn is het fantastisch als klanten de vloer zelf leggen, zo kunnen wij ze toch helpen!”
Is ‘ecologisch’ tegenwoordig het grote goed?
“Ecologisch is nog niet het grote goed, maar wordt wel steeds belangrijker. De consument wil steeds vaker achtergrondinformatie over productie en duurzaamheid. Dit zal in de komende jaren alleen maar toenemen.”
Wat vindt u van de huidige situatie in de vloerenwereld?
“De situatie zoals deze nu is, is absurd. Wij hebben dit nog nooit meegemaakt en hadden ook nooit voor ogen dat de planningen zo bomvol zouden zijn. Mede door het tekort aan vakmensen en de langere levertijden door grondstoftekorten maken we een planning die voor maanden vol staat.”
Wat zijn de producten van de toekomst?
“Producten van de toekomst zijn deels ecologisch verantwoord. Trends zullen altijd blijven, om de zoveel jaren zien we bepaalde trends weer terugkomen. Wij denken wel dat de vloeren aan steeds meer eisen moeten voldoen, door onder andere gasloze bouw moeten alle vloeren goed geschikt gaan zijn voor vloerverwarming en -koeling. Ook denken wij dat de vloeren steeds makkelijker te instaleren moeten zijn, mede door het verdwijnen van vakmensen zal de consument steeds vaker zelf aan de slag moeten.”
Wat is de toegevoegde waarde van uw bedrijf voor de klanten?
“Onze klanten hebben een hele ruime keuze in vloeren, binnenzonwering en andere raambekleding. Door het grote assortiment is het bijna onmogelijk dat de klant geen keuze kan maken bij ons. Ten opzichte van een eenmanszaak of iets dergelijks heeft de klant veel meer keuze en ook meer vakmanschap; in de winkel de dames die gespecialiseerd zijn in de verkoop, de mannen die alle producten kosteloos opmeten en ze zorgen ervoor dat de juiste technieken worden toegepast, zodat de eigen monteurs en stoffeerders er uiteindelijk een mooi plaatje van maken.”
“Daarnaast staat service hoog in het vaandel, wij repareren zelf, waar mogelijk is, van alles. Dit zijn bijvoorbeeld traptreden tapijt die na 8 jaar los komen te zitten, maar het kan ook een rolgordijnbediening van 12 jaar oud zijn die vervangen wordt tegen een hele lage prijs. Door service toe te passen komen de klanten weer terug als iets uiteindelijk echt aan vervanging toe is of als men gaat verhuizen.”
Wat is de grootste uitdaging voor uw bedrijf in de komende jaren?
“De grootste uitdaging is om het aantal stoffeerders dat wij nu in dienst hebben te behouden of het team uit te breiden. Het zou fantastisch zijn als er nog 2 stoffeerders aan het team toegevoegd kunnen worden, zodat wij nog meer consumenten kunnen helpen aan een mooie vloer. Daarnaast is het up-to-date houden van de collecties altijd een uitdaging; welke rollen tapijt nemen we op voorraad, welk gordijn hangen we in het nieuwe sfeerhoekje, welke vloer kiezen we uit om in een deel van de showroom te leggen?”
“Ook het uitbreiden van de kennis is een uitdaging, met alle nieuwe, vaak ecologische, ontwikkelingen is het soms veel om alles bij te houden, maar de klant wil uiteindelijk alles weten, dus moet het verkoopteam kunnen vertellen dat de COREtec® vloeren na jaren gebruik retour kunnen en aan het goede doel geschonken worden, dat het ene tapijt van gerecyclede visnetten is gemaakt en dat het ene gordijn uit gerecyclede petflessen komt en het andere van afvalstoffen wordt gemaakt.”