imm cologne/LivingKitchen sloot afgelopen zondag af met een uitstekend resultaat: 150.000 bezoekers uit 145 landen waarbij meer dan de helft van de vakbezoekers van buiten Duitsland naar Keulen is gekomen. “Keulen is de plek waar het gebeurt in de wereld van het interieur en waar de toon wordt gezet voor de rest van het jaar”, aldus een zeer tevreden Gerald Böse, President en Chief Executive Officer van Koelnmesse. Jan Kurth, Chief Executive van producentenvereniging Verband der Deutschen Möbelindustrie (VDM), sluit zich hier bij aan en zegt “Na 2018, een jaar vol uitdagingen, was deze editie uitstekend en succesvol voor ons als Duitse meubelindustrie.” Op de foto trouwens de stand van Piet-Hein Eek, een mooi voorbeeld van Dutch Design.
Nog even wat de bezoekers betreft: meer bezoekers uit China (een toename van 23 procent), Noord-Amerika (een plus van 15 procent) en Zuid-Amerika, met een toename van 29 procent. Binnen Europa zien we een opmerkelijke stijging van het aantal bezoekers uit Griekenland (toename van 31 procent), Ierland (30 procent er bij) en Portugal (31 procent plus). De organisatie is zeer verheugd met de toename van 13 procent in bezoekers uit Oost-Europa. En ons land? Een stijging van het aantal met 3 procent (de Belgen 5 procent, Spanje 4 procent en Frankrijk 2 procent). Het zegt wel iets over de West-Europeanen: zijn zij beursmoe of neemt het aantal retailers af? Concentratie in de markt? Het zijn evengoed stijgingen, maar niet zo groot als bij bezoekers van buiten West-Europa.
Ook wat betreft inkopers van grote ketens deed de beurs in Keulen het goed, met bezoeken van grote bedrijven als DFS, Heal’s, John Lewis, Hatfields en Kingfisher uit het VK. IDdesign, JYSK, Svenska Hem, the Indoor Group uit Finland, Bromölla Möbelaffär en Sängjätten uit het Hoge Noorden, maar denk ook aan Alinéa uit Frankrijk, El Corte Inglés uit Spanje, Nitori uit Japan en Boston Interiors uit de VS. Ook online retail − zoals Amazon, de Otto Group en Wayfair − deden goede zaken op de beurs. Het Pure segment trok met name retailers met oog voor design uit de VS, Canada, Rusland en Zuid-Korea naar de beurs.
LivingKitchen deed het ook goed: 271 exposanten uit 28 landen toonden de nieuwste designkeukens en aanverwante producten. Met 53 procent van de bezoekers van buiten Duitsland werd ook hier het internationale karakter onderstreept. Met 50.000 consumenten als bezoekers (waaronder veel Nederlanders en Belgen) tijdens de open dagen is deze editie opnieuw een succes voor de keukenindustrie dat naar meer smaakt.