Volgens Jon Abrahamsson Ring, CEO van Inter IKEA Group, heeft IKEA in FY24 de prijzen verlaagd in alle 63 markten. “We hebben IKEA betaalbaarder gemaakt voor veel mensen,” zegt Abrahamsson Ring. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zag het bedrijf een stijging in zowel fysieke winkelbezoeken (+4,5%) als online verkeer (+21%), wat volgens IKEA een reactie is op de prijsverlagingen.
Uitbreiding en innovatie
Naast het verlagen van prijzen heeft IKEA naar eigen zeggen aanzienlijk geïnvesteerd in het verbeteren van de omnichannel-ervaring, zodat klanten eenvoudiger en toegankelijker kunnen winkelen. In FY24 opende het bedrijf 56 nieuwe klantcontactpunten, waaronder drie volledige winkels, acht kleinere winkels en 44 plan- en bestelpuntlocaties. Een van de hoogtepunten was de uitbreiding in Colombia met twee nieuwe winkels en een online platform.
Het commerciële zwaartepunt van FY24 lag op het bieden van opbergoplossingen voor thuis. IKEA’s PAX-kastsysteem, een al jarenlang populair product, werd vernieuwd met een opvouwbare frameconstructie, die volgens het bedrijf sneller te monteren is en in kleinere ruimtes past.
Daarnaast introduceerde IKEA naar eigen zeggen verbeterde matrassen met minder materialen en meer comfort, wat zowel de prijs als de ecologische voetafdruk volgens het bedrijf ten goede komt. De nieuwe matrassen hebben een verbeterde veerconstructie die minder schuim nodig heeft, wat bijdraagt aan een lager materiaalgebruik.
Duurzaamheid en sociale impact
Ook de MÄVINN-collectie, die gebruikmaakt van natuurlijke materialen en traditionele ambachtstechnieken, werd volgens IKEA goed ontvangen. Deze collectie wordt geproduceerd door sociale ondernemingen in Azië en biedt werkgelegenheid aan mensen uit kwetsbare groepen, wat onderdeel is van IKEA’s bredere inzet op sociale duurzaamheid.
Toekomstperspectief
Abrahamsson Ring sprak zijn dank uit aan de 216.000 medewerkers wereldwijd, die volgens hem verantwoordelijk zijn voor de resultaten van FY24. Hun inzet heeft volgens het bedrijf bijgedragen aan het toegankelijker, betaalbaarder en duurzamer maken van IKEA.
Ondanks de afname in omzet, benadrukt IKEA dat het bedrijf door middel van prijsverlagingen en investeringen in omnichannel-ervaringen en duurzaamheid inspanningen levert om aan te blijven sluiten bij de behoeften van klanten in een veranderende markt.