De omzet van Ingka Group, de grootste franchisenemer van het IKEA concept, steeg in het fiscale jaar 2023* met 5,7 procent en kwam daarmee uit op 41,7 miljard euro (FY22: 39,5 miljard euro). IKEA investeerde als altijd – ondanks geopolitieke en economische uitdagingen – in een zo betaalbaar, duurzaam en toegankelijk mogelijk aanbod voor consumenten wereldwijd.
Door in te blijven zetten op wooninspiratie en fors te investeren in webshops en nieuwe en bestaande winkels, is het aantal fysieke winkelbezoeken met 7 procent toegenomen en groeide het aandeel online bezoeken op het totaal aantal bezoeken naar 26 procent (25 procent in FY22). De omzet van IKEA Nederland in FY23 groeide van 1,37 naar 1,64 miljard euro, een groei van 19,7 procent ten opzichte van FY22. Fysieke winkelbezoeken bij IKEA namen in Nederland met 22,1 procent toe in FY23. 28 procent van de Nederlandse omzet was afkomstig uit online verkoop, een daling van 2,9 procent ten opzichte van FY22.
IKEA werkt hard aan een toekomstbestendig bedrijf. Dat doet het Zweedse woonwarenhuis onder meer door de logistieke processen te verbeteren en een retailer te zijn waar consumenten altijd terechtkunnen – online en offline, waar en wanneer zij maar willen. Ingka Group opende zestig nieuwe vestigingen, onder andere in Kopenhagen, Madrid en San Francisco. Ook blijft Ingka Group investeren in duurzaamheid en wordt er hard gewerkt aan het doel om in 2030 klimaatpositief te zijn. Het bedrijf heeft toegezegd 6,5 miljard euro te investeren in hernieuwbare energie, waarvan al bijna vier miljard is geïnvesteerd. Ook wordt inmiddels een kwart van de bestellingen wereldwijd emissievrij thuisbezorgd. In Nederland investeerde IKEA daarnaast fors in salarissen: in het afgelopen jaar kregen werknemers er minstens 13 procent bij.
Door geopolitieke en economische uitdagingen is IKEA een tijd genoodzaakt geweest prijsverhogingen door te voeren. Maar omdat betaalbaarheid voor IKEA een van de belangrijkste kernwaarden is, investeert het bedrijf fors in het verlagen van de prijzen. In Nederland kan hierdoor een groot deel van de prijzen gefaseerd naar beneden worden gebracht. Sandra Schouten, CFO IKEA Nederland: “Om ons aanbod betaalbaar te houden voor zoveel mogelijk mensen, investeren we nu flink in het omlaag brengen van de prijzen van onze populaire producten – met een focus op opbergproducten. Daarnaast doen we dat door onder andere slimme inkoop, efficiënte productontwikkeling en betaalbare en duurzame productie en vervoer. Voor ons is betaalbaarheid een topprioriteit – we blijven hier de komende tijd dan ook stevig op inzetten.”
Het gaat in dit bericht om voorlopige cijfers die eind november definitief worden vastgesteld.
*Het fiscale jaar 2023 liep van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2023.