IKEA Nederland is met Werknemersvereniging IKEA Medewerkers (W.I.M.) tot een cao-akkoord gekomen voor alle ruim 6.000 medewerkers in Nederland. De cao heeft een looptijd van een jaar. De partijen zijn een loonstijging van minimaal 2,4% overeengekomen, die voor het merendeel van de medewerkers oploopt tot 3,4% of meer. W.I.M. heeft het eindbod van IKEA voorgelegd aan haar leden en van de leden die hebben gestemd, is de meerderheid positief over het eindbod.

IKEA voerde het afgelopen jaar veel gesprekken en onderhandelingen met zowel de W.I.M. als de FNV Handel. Het eindbod van IKEA is daarvan het resultaat. De positieve stemming onder W.I.M. leden zorgt voor een cao-akkoord. Alle afspraken uit het eindbod worden uitgewerkt zodra de W.I.M. heeft getekend, waarvan een aantal met terugwerkende kracht.

Sandra Schouten, CFO en interim CEO van IKEA Nederland: “Wij waarderen de betrokkenheid van onze medewerkers in dit proces en hebben hun stem gehoord – zowel tijdens de werkonderbrekingen als in onze medewerkerssessies. Ons eindbod heeft een verantwoorde balans tussen waardering voor onze medewerkers en onze lange termijn ambities als werkgever. Samen blijven we werken aan een gezond en toekomstbestendig bedrijf.”

IKEA heeft de afgelopen jaren gekozen voor salarisverhogingen oplopend tot 27% over twee jaar, waardoor salarissen momenteel boven de mediaan in de retailsector liggen. De nieuwe cao omvat een collectieve loonsverhoging van 2,4% in april 2025, aangevuld met een individuele verhoging, waardoor het grootste deel van de medewerkers een totale loonsverhoging van 3,4% of meer krijgt.

Daarnaast blijft IKEA investeren in aanvullende arbeidsvoorwaarden, zoals een generatieregeling waarbij medewerkers vier jaar voor hun pensioen 80% werken voor 90% loon en 100% pensioenopbouw. Medewerkers die boven in hun schaal zitten en geen ruimte meer hebben voor een individuele verhoging, krijgen een eenmalige tegemoetkoming. Ook kijkt IKEA met een speciale werkgroep naar praktische oplossingen voor de werkdruk, wat een belangrijk aandachtspunt blijft binnen het bedrijf.