De sfeer was anders dan in voorgaande jaren onder invloed van het COVID-19 virus, maar de jaarlijkse huisshow van Tower Living was opnieuw een succes. Directeur Jan Merkus: “We hebben de beste septembermaand ooit gedraaid en ook de reacties tijdens de huisshow waren zeer positief. Mensen hadden het gevoel dat ze de nieuwe items eigenlijk niet konden laten staan en er is dus goed ingekocht door onze klanten.”
Jan heeft de afgelopen maanden noodgedwongen veel moeten videobellen met zijn leveranciers in het Verre Oosten in plaats van er naar toe te kunnen reizen, maar hij geeft aan dat het bijzonder goed functioneerde: “Boven verwachting. Nu moesten ze zichzelf bewijzen, zichzelf waarmaken, zonder onze aanwezigheid en dat ging heel goed. Ze hebben laten zien dat ze zelf initiatief kunnen nemen, zowel de Indonesische en Chineze fabrikanten als de partijen in India en Vietnam. Deze noodsituatie heeft tot een nieuw inzicht geleid, zowel bij ons als bij hen en dat werkt zeer constructief.”
Over de afgelopen huisshow zegt hij: “Het was goed, zeer goed, maar toch minder gezellig. De echte sfeer, de drukte, mensen die af en aan lopen, dat kon nu niet. Bezoekers moesten zich van tevoren aanmelden vanwege de voorschriften, zodat we precies wisten wie er wanneer was. En dat is anders. Maar het had ook prettige kanten, want nu konden we echt de tijd nemen om met mensen te praten.” Bezoekers konden zich voor een tijdsvak van twee of drie uur aanmelden: “Sommigen waren na een uurtje klaar, anderen hadden zich opgegeven voor twee uur maar bleven langer. Helemaal stroomlijnen lukt niet, maar dat is niet erg. Zolang de klanten voelen en weten dat we de tijd voor hen hebben genomen.” Er waren routepijlen, mondkapjes en veel punten voor handen desinfecteren, de catering was aangepast aan de voorschriften van het RIVM en tafels waren op afstand gezet van elkaar. “Bezoekers konden nu drie weken lang in de showroom langskomen en hebben zich goed verspreid over die periode. We hebben er alles aan gedaan om de huisshow zo veilig mogelijk te maken. ”
Het was druk, maar er was geen stress, aldus Jan. “Normaal moeten medewerkers van kantoor bijspringen in de showroom tijdens de huisshow, nu konden de verkopers de bezoekers uit hun rayon indelen en zelf spreken. Het liep zeer geordend. Direct na de huisshow zijn we met de showwagen gaan rijden naar klanten en ook dat loopt goed. Er wordt flink ingekocht door de winkeliers.” Wat betreft de nieuwe collecties van Tower Living zijn er nieuwe zitmeubelen (banken, fauteuils en stoelen), nieuwe tafels en TV meubelen uit metaal en gerecycled teak: “Er is echt enorm goed gereageerd, we hebben de juiste snaar geraakt met de nieuwe modellen. Het is blijkbaar zo goed dat niemand het laat staan en de bestaande series liften er goed op mee. Ik voelde al tijdens het opbouwen dat het een goed evenement zou worden omdat de verkopers al zo enthousiast waren. Dat is altijd een goed teken, en zeker deze keer klopte hun voorgevoel.”
Hij kijkt al weer uit naar de volgende editie, maar hoopt dan wel dat iedereen elkaar weer kan begroeten en spreken op de manier van voor de pandemie, al is het maar vanwege de sfeer. Ook hoopt hij weer te kunnen reizen naar de toeleveranciers: “De behoefte aan contact blijft, ook vanaf hun kant. Ze doen het prima zelf, maar we willen elkaar ook weer echt zien in plaats van online. Het reizen biedt me ook inspiratie voor het verzinnen van nieuwe modellen. Dus ik hoop dat we snel weer op stap kunnen!”