U heeft er alles over kunnen lezen in de laatste editie van Interior Business Magazine: de vierdaagse huisshow (4 opeenvolgende maandagen) bij Meubitrend in Oss is maandag 19 september van start gegaan. Interior Business Magazine kwam sfeer proeven en trof een Meubitrend met een duidelijk nieuw elan. Sfeervolle showrooms en eigen marketing resulterend in mooie en helder gepositioneerde merken.

De presentaties ogen stijlvol, de meubelen zijn met veel gevoel voor klasse, stijl en allure gepresenteerd in de zeer ruime, maar warm aandoende showroom in Oss. We treffen directeur Hobie van Veghel en Anouk Hoppenbrouwers, verantwoordelijk voor de marketing. Hobie van Veghel: ‘’We zijn er na een voorbereiding van liefst anderhalve maand helemaal klaar voor en hebben er gewoon erg veel zin om onze meubelen te presenteren.’’ Anouk: ‘’We hebben hard gewerkt aan de presentatie en zijn niet over één nacht ijs gegaan. Vlak voor de bouwvak bijvoorbeeld, waren we nog niet helemaal tevreden en besloten we alles toch nog helemaal om te gooien. En dat is een goede zet geweest, want zoals de meubelen nu gepresenteerd worden, is het geheel pas écht in lijn met hoe wij de positionering van onze merken voor ogen zien. We zijn ervan overtuigd dat de show een succes gaat worden.’’

Anouk Hoppenbrouwers en Hobie van Veghel

 

En die merken, die zijn belangrijk in de doorontwikkeling van het bedrijf uit Oss. Merkbekendheid staat namelijk voorop tijdens de huisshow van de merken van ‘het nieuwe’ Meubitrend. Zizeau, Noowa en Jamé zijn de merken voor consumenten van Meubitrend. Als het aan Anouk Hoppenbrouwers ligt worden deze merknamen de komende tijd eerder herkend door winkeliers en consumenten dan de naam van de fabrikant. “De merken staan voor beleving en een bepaald gevoel, Meubitrend is op zichzelf geen merk meer welke naar voren komt. Natuurlijk zijn we enorm trots op onze fabriek en op wat we hier maken, maar de tijd van een nieuw ontwikkelde Meubitrend-collectie is echt voorgoed voorbij.” Tijdens de huisshow in de mooie, ruime showroom bij de fabriek in Oss (overige data: 26 september, 3 en 10 oktober) wordt dit nog eens benadrukt.

Als data van de huisshow is gekozen voor vier opeenvolgende maandagen. Anouk: “Voorheen keken we altijd naar de beursdata van bijvoorbeeld Beusichem en Nieuwegein. Om op deze manier zoveel mogelijk gecombineerde bezoeken te kunnen faciliteren. Dan waren we op maandag en geopend voor bezoekers. Maar we hebben gemerkt dat de meeste winkeliers een voorkeur voor maandag hebben omdat hun winkel dan vaak gesloten is. Dus kiezen we deze keer voor vier maandagen op rij: 19 en 26 september, 3 en 10 oktober. Zo geven we de bezoekers de gelegenheid om de maandag uit te kiezen die het beste in hun schema past en zo dus ruim de tijd hebben om onze nieuwe items te bewonderen.”

Nieuwe showrooms
Anouk zegt bewust showrooms, meervoud dus, want het merk Jamé krijgt een eigen ruimte naast de showroom van Zizeau en Noowa. “We hadden al eerder besloten de merkbeleving van Jamé te verstevigen. Door fysiek een eigen ruimte in te richten voor dit merk maken we duidelijk dat het een eigen identiteit heeft binnen ons merkenportfolio.” De nieuwe ruimte is compleet verbouwd, aldus Anouk. “We hebben de ruimte compleet gestript, opnieuw gestukt, een nieuwe in vloer laten leggen, alle wanden wit geschilderd en mooie gordijnen van bijna 8 meter hoog besteld en opgehangen als room divider. Daarbij hebben we gekozen voor een neutrale kleur om zo de banken van Jamé nog beter te laten uitkomen.” Anouk heeft de hand in de styling van de showroom en blijft betrokken bij de styling van het merk. Deze nieuwe showroom, waar de modellen volledig tot hun recht komen, is nu de nieuwe thuisbasis van Jamé.”

Inspireren en ontzorgen
Uiteraard blijven Zizeau en Noowa niet achter bij deze ontwikkelingen. “We gaan vanaf de huisshow de merkbeleving van deze twee merken nog eens extra benadrukken bij onze klanten. Tegelijkertijd leren we elke huisshow steeds meer over wat de klant wil en wat hij precies van ons verwacht. Op die vraag antwoord Anouk: “Heel simpel eigenlijk: Inspiratie en ontzorging.” Vandaar dat zij behang bij Arte en Eijffinger heeft besteld om de wanden mee te decoreren, deze passen perfect bij de uitstraling die ze voor Zizeau en Noowa in gedachten hebben. Daarnaast heb ik ook nieuwe items uitgezocht voor de styling en daarmee laten we zien: vervang en verwissel deze elementen regelmatig voor meer levendigheid en vernieuwing in de winkelpresentatie.” Ook is er een deel van de showroom, dat tussen de grote ruimte en de nieuwe Jamé showroom zit, omgebouwd tot gezamenlijke stoffenkamer en inspiratieruimte van de drie merken. “Hier kunnen winkeliers straks meteen zien: dit is een stof voor Zizeau, dit is er een voor Noowa, deze hoort bij Jamé.” Door per merk een kleine selectie stoffen te presenteren, wordt er gezorgd voor een driedimensionaal moodboard. Anouk ziet dat prints weer in opkomst zijn na jarenlang unistoffen als dominante stoffering. “Voor Zizeau hebben we nu voor het eerst een samenwerking met Kvadrat gerealiseerd. Ook hebben we Buvetex weer aangetrokken als leverancier. Zelf ben ik ook onder de indruk van de stoffen van Kirkby, een merk van de ROMO Group.” Ze omschrijft de stoffencollectie van Zizeau als elegant en zacht, met Art Deco elementen zonder kitscherig te zijn. De stoffen voor Noowa zijn in lijn met het merk: iets rustiger wat betreft de patronen, een voelbare structuur, met meer grovere wol kwaliteiten maar ook ruimte voor een subtiel ruitpatroon.

Giro XL

 

Nieuwe modellen
Natuurlijk betekent een nieuwe huisshow ook nieuwe modellen en eind september/ begin oktober zal er dan ook een uitbreiding van de succesvolle banken collectie Naomi van Zizeau te zien zijn: “Dit is een loungeversie met een iets diepere zit, zodat je er heerlijk in kan ploffen na een lange dag. Verder wordt de Zita aangevuld met een houtprogramma, bestaand uit een salontafel en tussentafel, dat op gelijke hoogte met de bank en met hetzelfde pootje komt. Dit model heet Felice. Deze tafel heeft ook dezelfde afgeronde vormen als de Zita.” De eerder aangekondigde eetkamerstoel Salve is nu eindelijk klaar om verkocht te worden. “Op deze stoel wordt bijvoorbeeld een stof van Kvadrat gestoffeerd. Hiermee willen we een aantrekkelijk geprijsd model voor het hogere segment op de markt brengen, er is vraag vanuit die markt voor een eetkamerstoel die past in een designomgeving maar met een gangbare prijs. Het past ook bij ons streven om Zizeau met kleine stapjes tegelijk naar een iets hoger segment te positioneren.” De Guillia is een nieuwe elementbank, ook weer als antwoord op vragen vanuit de markt: “Met een modulair model als Guillia kunnen onze klanten veel kanten op als het om het inrichten van woningen gaat. De bank is met telkens 20 cm verlengbaar, er zit een bijpassende salontafel in het programma. De opbouw van de collectie lijkt dus op die van de Naomi. Het verschil is de ronde arm van de lounge die naar beneden loopt en daardoor iets vriendelijker en vrouwelijker oogt dan andere banken. Ik voel dat dit onze nieuwe bestseller gaat worden”, zo zegt Anouk over het model dat is ontworpen door Studio Schrofer. Ze besluit enthousiast als altijd: “De komende huisshow is nog maar net begonnen maar we zijn nu al bezig met de volgende editie. Af en toe moeten we iets meer geduld hebben, we willen soms sneller vooruit dan mogelijk is, maar ik heb me enorm op deze vier maandagen verheugd!”

Zita

Mila buffetkast

 

Maatwerk
Naast de reguliere collectie, die al erg uitgebreid is in maatkeuzes, verteld Anouk dat maatwerk steeds belangrijker wordt. Zij ziet dat deze veelzijdigheid geen pre is, maar een must tegenwoordig. “Maatwerk is bij ons altijd een optie, het is zelfs een van onze USP’s! Hoewel er al heel veel mogelijkheden zijn met onze banken, kan het zo zijn dat een consument de bank liever dieper zou willen bestellen.” Op dat moment gaan de raderen draaien bij Meubitrend. Want hierdoor zullen de tekeningen aangepast moeten worden en speciale bestellingen gedaan worden. Op de vraag of hierdoor de levertijd langer wordt, begint Anouk te lachen “Een veel gestelde vraag, logisch dus dat je dit vraagt. Zolang de bank in zijn essentie hetzelfde blijft, zal ook de levertijd hetzelfde blijven. Maar mocht het wel langer duren, wat vaak maximaal een week is, hebben de klanten hier eigenlijk altijd wel begrip voor. Net zoals bij de meerprijs van een maatwerk aanpassing.” Ze ziet het leveren van maatwerk dan ook als weer een stapje hoger in het proces van de positionering van de labels. “Maatwerk geeft bij iedereen een gevoel van luxe: dit meubel is speciaal voor mij gemaakt. Maar ik heb het afgelopen jaar gezien dat we eigenlijk al zo’n uitgebreide collectie hebben, dat we voor 80% toch goed uit de voeten komen. Het luisteren naar de klant, en dus naar de consument, is en blijft essentieel in het maken van een collectie.”

Anouk Hoppenbrouwers: “De merken staan voor beleving en een bepaald gevoel”

Huisshow: de eerste sfeerimpressie
Hieronder een (foto) sfeerimpressie van de eerste showdag in Oss.

      

           

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.