Finn Juhl is bekend voor zijn beeldbepalende meubelontwerpen en voor het opschudden destijds van het Deense meubeldesign met zijn sculpturale, kunstzinnige modellen. Modellen als de Chieftain Chair en de Pelican Chair zijn wereldberoemd. Vandaag, tijdens 3daysofdesign in Kopenhagen, presenteert House of Finn Juhl een veel minder in het oog springend model als heruitgave: de 77 Chair.
Eeenvoudige lijnen met veel invloed van Bauhaus en daarom niet zodanig meteen te herkennen als een ontwerp van Finn Juhl. Zo omschrijft het meubelmerk dit model. Een atypisch ontwerp. In 1950 kreeg Finn Juhl de opdracht om het interieur van de Trusteeship Council Chamber in het nieuwe hoofdkwartier van de Vernigde Naties in New York te ontwerpen. Denemarken schonk deze kamer aan de organisatie en is 1 van de 3 permanente kamers in het gebouw. Rond deze tijd had Finn Juhl veel contact met de Amerikaanse designwereld, met name via zijn vriendschap met de design director van het MOMA, Edgar Kaufmann jr.
Toen de kamer werd opgeleverd in 1952 bestond Juhl’s netwerk inmiddels uit the usual suspects van deze periode: Charles en Ray Eames, Harry Bertoia, Eero Saarinen, George Nelson en de onvermijdelijke Le Corbusier. Een jaar na deze kamer ontwierp Finn Juhl een grote meubelcollectie voor fabrikant Bovirke met een gestroomlijnd, meer industrieel lijnenspel. Als enige Deense ontwerper was hij bekend in de USA en nam invloeden van daaruit mee naar huis. Slanke pootjes uit staal en sterk uitgesproken kleuren (ook voor laden, kastjes en op textiel, iets wat ongehoord was in Denemarken begin jaren 50).
De 77 Series waar deze stoel bij hoort, roept herinneringen op aan luchthaven lounges en hotel lobbies uit de jaren 50 en 60 en woningen ontworpen door architecten met grote ramen en grafische kunst aan de muur. Maar in de designliteratuur wordt dit model nauwelijks genoemd. Wel de Table Bench, ook met stalen poten en bronzen randen, de Sideboard met gekleurde frontjes en schalen, het Panel System en vooral de Nyhavn Table: status als designklassieker verzekerd.
Toch is de 77 Chair een breekpunt in het Deense design, Juhl brak met de behoudende vormtaal van de Klint school door een gestoffeerde body te monteren op slanke stalen poten waardoor de stoel lijkt te zweven. De stoel oogt industrieel maar is het niet: handgemaakt met precisie en oog voor details. Een beuken romp, met de hand gestoffeerd en gestikt in leer of textiel volgens traditionele methode. Zowel de gefixeerde zitting als de losse rugleuning kussens bevatten veren waardoor comfort en een lange levensduur samenkomen.
Hans Henrik Sørensen, mede-oprichter van House of Finn Juhl: “Het woord iconisch is moeilijk te vermijden wanneer het gaat over het plakken van een label op meubelen uit de Danish Modern periode. Maar niet alles kan iconisch zijn want anders verliest het begrip zijn lading (een zeer terechte opmerking, overigens). De 77 Chair is niet iconisch. Maar het heeft zeker een bestaansrecht in 2023. Het is een atypische stoel voor Finn Juhl want het heeft niet zijn kenmerkende organische vormen in het ontwerp maar een strikt grafische vormtaal met heldere lijnen. Het is een goed voorbeeld van hoe hij op zoek ging naar een nieuwe designtaal. Wij denken dat deze stoel juist tijdloos is vanwege het onopvallende, onuitgesproken uiterlijk.”
De 77 Chair is te zien tijdens 3daysofdesign in de House of Finn Juhl showroom in het centrum van Kopenhagen en is vanaf vandaag verkrijgbaar bij de officiële House of Finn Juhl dealers.