Hoe gaan winkels verder na de coronacrisis? Retail expert Harry Bijl vertelt het.
Het is knap. Winkels die, ondanks de snoeiharde tegenwind die corona heet, dit jaar zijn opgestegen tot grote hoogtes. Die online nóg interactiever zijn geworden. Nóg meer omnichannel. En tegelijkertijd: nóg persoonlijker. Harry Bijl van INretail heeft een neus voor dat soort verfijnde gastvrijheid. De retail expert speurde winkelstraten en websites af gedurende de crisis. Hoe gaan de winkels verder? Nu, en straks?
Verbinden is verkopen
Harry: “Het verbinden van online en offline gaat niet direct om keiharde sales. Het gaat erom dat je klanten beter kunt helpen en kopen makkelijk maakt. Daarvoor moet je je klanten begrijpen, goed luisteren en de juiste aandacht geven.”
Geen producten, maar een ervaring
Harry: “Heineken heeft altijd gezegd: ‘Ik verkoop geen bier, maar gezelligheid’. Een goede mindset. Je verkoopt geen bureau, maar een prettige dag thuiswerken. Je verkoopt geen zachte top van ecologisch katoen, maar een comfortabele én duurzame levensstijl. Hoe wil iemand jouw product ervaren? Als je kan triggeren met passende argumenten, kun je verkopen.”