Niet eenvoudig om in dit buitengewone jaar als retailadviesbureau een voorspelling over trends af te geven. Maar het Britse bureau HH Global waagt zich er toch aan. Zij zien een de opkomst van een check in app voor supermarkten en andere winkels (hoe druk is het, is wat ik zoek op voorraad, en dergelijke) en andere ontwikkelingen.
Real time tracking van telefoons van bezoekers in de winkel is ook een gegeven waar we mee moeten leren leven. In het kader van overzicht en controle van wie er in de winkel is moet de bezoeker instemmen met het digitaal zichtbaar zijn. Deze ontwikkeling was er ook wel gekomen zonder de coronacrisis, maar nu is het er al. Staan mensen te dicht op elkaar, dan klinkt er een signaal uit hun telefoon. Winkels waar niet meer cash kan worden betaald worden de norm. Displays waarop de lichaamstemperatuur van bezoekers zichtbaar is (voorlopig alleen zichtbaar voor de medewerkers) is ook een blijver, zo denkt het bedrijf. Want het virus gaat nooit helemaal weg en wie weet volgt er wel een mutatie van COVID-19 of een volgend virus.
Uiteraard wordt het verzamelen van data over klanten nog belangrijker: waar zijn ze geweest, wat zoeken ze en wat doen ze nu? Waar ouderen moeite hebben met deze zoektocht naar hun gedrag zien jongeren het als de ultieme vorm van service verlenen. POS materiaal moet structureel aanwezig zijn in de winkel: geen zelfgemaakte borden of routing, maar professionele schermen, displays en signalen op de winkelvloer. Want de anderhalve meter (in de Engelstalige landen zes voet, dus 1.80 meter) is een blijver. Het virus zorgt ook voor een andere logisitek: meer direct bezorgen, meer op voorraad hebben, meer inkopen om snel te kunnen reageren op een uitbraak.
Hiermee samenhangend: online shoppen als het Nieuwe Normaal. Bij ons geen nieuw verhaal, in het buitenland moet men wennen aan dit fenomeen. Het dragen van mondkapjes wordt hoe dan ook normaler in het straatbeeld en zal niet meer verdwijnen. Dus de verkrijgbaarheid moet omhoog. Hierin liggen weer kansen, dat hebben we al gezien. Afstand houden en mondkapjes dragen; we worden iets Aziatischer in het Westen. Naast persoonlijke bescherming, meer schermen tot onze beschikking (ook voor thuiswerken) en om ons heen is de opkomst van vinylvloeren nu helemaal niet meer te stuiten: eenvoudig goed te reinigen. Bovendien eenvoudig te beplakken of te printen met routing en andere boodschappen.
Kent u de term Bobok Sobi? Dit is Koreaans voor wraak aankopen: vanwege een lockdown niet naar buiten kunnen leidt tot nog meer online aankopen, aangevuurd door instagram en facebook. De wraak neem je dus op het virus en de overheid die je binnenhoudt, wat natuurlijk nergens op slaat want een virus trekt zich nergens iets van aan en de overheid is blij met extra bestedingen. Maar de term zou zo kunnen overwaaien. Ook interessant: een nieuwe definitie van luxe na versoepeling van een lockdown: niet een dure merktas, maar uit eten kunnen gaan met familie of vrienden wordt de nieuwe luxe, volgens zes van de tien ondervraagden in een onderzoek van HH Global. Dus wat zien we? Luxemerken die goodwill opbouwen door maskers te stikken en handgel te produceren. Hopend op een beloning door de consument.
Een groot merkvertrouwen bij consumenten is hoe dan ook een belangrijk streven voor fabrikanten en retailers na de eerste golf: hoe heb je gecommuniceerd tijdens de lockdown? Wat voor service of steun bood je aan? Hoe ging je met de problemen van de maatschappij om als bedrijf? Zij die actief waren en zich in bochten wrongen om de klant van dienst te zijn gaan het eerder redden dan bedrijven die op slot gingen en niets van zich lieten horen, zo denkt het bureau.
Om de social distancing aan te moedigen plaatste Coca Cola op de metershoge displays op Times Square in New York ruimte tussen de letters van het beroemde logo. De kijkers wijzen op afstand houden, ook via boodschappen op social media. Graaigrage bemoeizucht in de ogen van ouderen, betrokkenheid en een sociaal gezicht in de ogen van de rest. Een maximum stellen aan het aantal producten dat mensen fysiek mogen meenemen ( en de toiletrol hysterie voorkomen) zou ook een blijver kunnen zijn: een beroep doen op sociaal gedrag na de eerste golf wordt een trend, aldus HH Global. Dit geldt ook voor het benadrukken van lokaal geproduceerde producten: help de buurman en wees verzekerd van een veilig gemaakt product met een kleine economische voetafdruk.
De klanten nog nadrukkelijker blijven bedanken voor hun loyaliteit en medewerking. Het lijkt triviaal, maar het is het niet: mensen willen die schouderklop, ook van de retailer (of het nu terecht is of niet). Dus laat het zien in de winkel en online: dankjewel! Op de foto van het bureau twee brainstormende medewerkers.
Over HH Global
HH Global is al 25 jaar een toonaangevende procurement partner in de outsourcing industrie. ”Onze filosofie is klantgericht en gericht op innovatie. Dit bepaalt de manier waarop HH Global opereert en welke stappen we nemen om onze doelen te bereiken.”
”Bij HH Global werken we volgens bewezen inkoopprocessen, ondersteund door onze technologie en aangevuld door de expertise van onze ruim 1,300+ werknemers. Met deze totaaloplossingen verlagen we de kosten voor drukwerk, verpakkingen en vormgeving en verbeteren we tegelijkertijd de kwaliteit, duurzaamheid en levertijd. Om die reden kiezen diverse wereldmerken voor een samenwerking met HH Global.”