Dinsdag 8 maart staat in de boeken als Internationale vrouwendag. Daarom delen we de vaste column van de uitgever, gerubriceerd als ‘De Aftrap’,  uit Interior Business Magazine editie 3 van 2022 met jullie. Het betreft een stuk over ‘powerladies‘. Heb je deze editie gemist omdat je nog geen abonnee bent, maar wil je die interviews met Diana Kuiper en Goede Vermeeren toch lezen, mail dan naar linda@businesscontentmedia.nl

Wij wensen alle powervrouwen, een pleonasme zo valt hieronder te lezen, een fijne internationale vrouwendag.

De aftrap

‘Power’

De tijd dat de interieurwereld een mannenwereld was, is al lang voorbij. Nog sterker: in onze branche worden veel sleutelposities tegenwoordig gelukkig bekleed door vrouwen. Denk eens aan Hennie Kapenga of aan Leen Bakker ceo Debbie Klein. Of aan Fatboys ceo Petra Vos, IMG’s Pauline Hanen, Interstar mede-eigenaar Maryse Slotboom, ceo Ditte Kolijn van ETC Design Center of Cole Brekoo van Mondiart. En wat timmert Lonneke Keijser momenteel aan de weg met Nidum en haar succesnummer Keijser en Co. Weliswaar samen met haar man Aard, maar Lonneke heeft exact voor ogen hoe zij de zaken wil. Onze ‘eigen’ columnisten Mariska Jagt en Ruby Nefkens zijn autoriteit in hun eigen disciplines als interior designer en advocate. En vorige week nog, publiceerden wij in Interior Business Magazine interviews met ceo’s Carol Driessen van Vyva Fabrics en Caroline van Velze van Zuiver. Ik kan zo nog wel een uurtje doorgaan en ga vast ruzie krijgen met de dames die ik niet heb genoemd. Uiteraard doel ik ook op jullie.

Naast het vermogen om de zaken intuïtief te benaderen, hebben de meeste vrouwen natuurlijk een veel betere smaak dan mannen. Zo ook meer gevoel voor kleur en een nog beter zicht op de trends. Dit schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn. Al kent onze branche natuurlijk veel mannelijke inkoopkanonnen. In ieder geval kan de representatie van succesvolle vrouwen van grote waarde zijn om andere vrouwen (en mannen) te inspireren.

In het openingsverhaal van deze editie (editie 3-2022, red.) komt VME’s Diana Kuiper aan bod, een inspirerende ‘powerlady’ die leeft voor het meubel vak. Diana zegt in ons magazine: ‘’Het beeld van de eenzame vrouw die moet knokken voor haar plek in de mannenwereld van de meubelbranche is echt achterhaald. Je moet gewoon goed zijn in je vak, dan dwing je respect af bij de ondernemers van VME. Of je nu een man bent of een vrouw.”

Ook brengen we een exclusief interview met een ander kanon, namelijk Goele Vermeeren, in het dagelijkse leven aan het roer van grote firma’s als Master Meubel in Turnhout en de Vitra Partner Store in Antwerpen. Master Meubel heeft merken als Cassina, Knoll, Auping, Jori en Vitra in het assortiment en richt zich op het hogere marktsegment. Vitra is een merk met veel verhalen achter de meubelen en de ontwerpers. Goele is ook de kersverse voorzitter van de NAVEM in België. Zij gaat deze organisatie op haar voorwaarde, namelijk een frisse start, nieuw leven inblazen.

Er zijn ook mensen die jeuk krijgen van de term ‘powervrouw’. Ik herinner me nog de charismatische Tania Mintjens in haar tijd als ceo van de Mintjens Group. Zij stond haar mannetje, maar ik weet nog dat zij niets moest hebben van het relateren van haar professionele rol aan de sekse. Je moet gewoon goed zijn in je werk. Misschien is de term ‘powervrouw’ ook wel een pleonasme. In dat geval zijn ‘power’ en ‘vrouw’ gelijk aan elkaar. Zodra je iemand een ‘powervrouw’ noemt, betekent dat dan dat de rest van de vrouwen dat per definitie niet is? Nee, natuurlijk niet.

Toch nog even een side step naar onze ‘buren’ in de nauw aangrenzende vloeren business: ‘Vrouwen in het Parket’ is een initiatief van PPC ceo Lisa Klaassen met als doel om vrouwen in de parketbranche bijeen te brengen. Een netwerkgroep om kennis en ervaringen te delen, elkaar te inspireren en te ondersteunen. In de door mannen gedomineerde parketbranche is ‘Vrouwen in het Parket’ er voor de vrouwen die behoefte hebben om op een laagdrempelige manier met elkaar te sparren over het prachtige ambacht. Inmiddels is het netwerk uitgegroeid tot een groep van zo’n 70 vrouwen.

Wij kunnen hier spreken van een groot succes.

Richard van der Hak

Reageren? Richard@businesscontentmedia.nl