Rob van Prooijen, Concepts & Companies
‘Wij helpen winkeliers met maatwerk’
‘Concepts & Companies is geen hard franchise-gedreven organisatie, die zoveel mogelijk winkeliers binnen een van haar franchiseformules wil proppen, maar een bedrijf dat gebouwd is op de wens om ondernemers praktisch terzijde te staan op gebieden als inkoop, marketing, traffic en naamsbekendheid. Dat is mijn drijfveer.’ Aan het woord is Rob van Prooijen, oprichter en directeur van Concepts & Companies dat met winkelformules als Colors@Home, voor Verf&Wonen, OTAK en Cozy Homes in totaal 235 aangesloten winkels heeft met meer dan 100 miljoen euro consumentomzet. Een enthousiast gesprek over ontzorgen, geld verdienen en continuïteit.
Tekst: Monique van Empel
Zo’n 35 jaar geleden begon Rob van Prooijen (66), na een dienstverband bij Akzo Nobel, voor zichzelf als interim-manager. ‘De gedachte was dat ik al doende een bedrijf zou vinden dat ik over kon nemen en uitbouwen. Als interim-manager hielp ik bedrijven en dat beviel zo goed dat ik daarmee verder wilde. Maar ik zag ook dat veel ondernemers de facturen van externe adviseurs veel te hoog vonden. En toen kwam ik Profiel Verf en Behang tegen, dat was in 1999. Een franchiseorganisatie voor verf- en behangwinkels, die op zoek was naar een nieuwe eigenaar. Ik kocht het bedrijf, het heet nu voor Verf & Wonen, en bouwde dat in de loop der tijd uit met meerdere winkelformules. Eind ’99 introduceerde ik Colors@Home en in 2007 kocht ik OTAK met recent Cozy Homes als spin-off hiervan.’
Ontzorgen
Rob vertelt gedreven verder. ‘Het model van Profiel was eigenlijk heel mooi. Het bestond uit een samenwerkingsverband tussen leveranciers, winkels en de franchisegever. Hierdoor was het mogelijk om tegen lage kosten voor de ondernemer, een pakket aan diensten te kunnen verlenen waar iedere ondernemer behoefte aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan goede inkoopcondities, documentatie, pricing, een sterk private label en maatwerk in marketing. En dat alles bieden we aan in hapklare brokken om zo onze leden volledig te ontzorgen. C&C is een sparringpartner voor ondernemers op elk aspect van hun eigen bedrijf. We hebben drie bedrijfsadviseurs in dienst, die de aangesloten winkels regelmatig bezoeken en concrete oplossingen bieden over bestaande knelpunten. We wijzen de ondernemer op kansen, maar ook op bedreigingen en zijn altijd op zoek naar kruisbestuiving.’
Van vaas tot vloer
‘Ik zal daar een voorbeeld van geven. Neem nu het feit dat meubelzaken van pakweg één- à tweeduizend vierkante meter langzaam maar zeker uit het stadsbeeld verdwijnen. Veel middelgrote en kleinere plaatsen hebben al geen meubelzaak meer, maar vaak wel een winkel voor verf, en/of gordijnen, vloeren en behang. Door het toevoegen van het shop-in-shop meubelconcept Cozy Homes, geven we die winkels een extra pijler en de consument een extra reden om die winkel te bezoeken. Zo boost je de effectiviteit van je meters en je mensen. Hoe meer pijlers er onder een bedrijf staan, hoe minder snel het om zal vallen. Het gaat ons om de continuïteit. En het zal niet de eerste keer zijn dat een klant voor een vaas de winkel binnenstapt en uiteindelijk met een vloer weg gaat.’
‘Zonder omzet geen bestaan’
Concepts & Companies in Harderwijk is een grote speler: bij de diverse franchiseformules zijn in totaal 235 aangesloten winkels, die samen meer dan 100 miljoen euro consumentomzet draaien. Van Prooijen: ‘Omzet is de allerbelangrijkste grootheid in ieder bedrijf. Zonder omzet geen bestaan. De missie van C&C is dan ook: zoveel mogelijk omzet door de winkel, met de hoogst mogelijke marge tegen zo laag mogelijke kosten. Onze drie-eenheid werkt als volgt: franchisenemers betalen pakweg tweeduizend euro voor hun lidmaatschap; en om te mogen leveren aan de aangesloten winkels, betalen onze contractleveranciers een x-bedrag. Zo dragen zij een deel van de kosten van C&C en kunnen wij tegen een veel lager tarief dan andere marketingbureaus onze diensten aanbieden.’
De vier formules in het kort:
Voor Verf & Wonen is een all-in formule voor alle soorten verf, verfbenodigdheden, behang, gordijnen, raamdecoratie
en vloeren. Met diensten als inmeten, monteren, leggenen kleuradvies.
Colors@Home is een concept op het gebied van woondecoratie, gericht op het midden- tot bovensegment van de markt, met gordijnen, raamdecoratie, vloerbedekking, zonwering en behang.
Heel veel gordijnstalen en ander vormen van raamdecoratie, maar ook zonwering, vloerbedekking en behang (Colors@Home)
OTAK is een landelijke keten van winkels van circa 1.000 vierkante meter, gericht op eigentijds wonen en biedt een compleet assortiment op het gebied van zitten, tafelen, opbergen en woonaccessoires.
Cozy Homes is een shop-in-shop formule (vanaf 250 vierkante meter) met meubelen en woondecoratie; een soort compacte OTAK-variant bestaande uit banken, fauteuils, kasten, tafels en stoelen inclusief accessoires, karpetten, salontafels en verlichting.
Bonussen
De marketing van C&C is erop gericht om zowel de omzet van de leveranciers als die van de franchise-winkeliers te verhogen. Rob van Prooijen durft te stellen dat de aangesloten winkeliers meteen geld gaan verdienen. ‘Feitelijk zodra ze hun handtekening hebben gezet. Ze krijgen immers betere inkoopcondities van de leveranciers, lagere prijzen, betere marges én ontvangen bonussen zodra ze omzet draaien met deze producten. Al is het maar een euro. De bonus is afhankelijk van de omzet en die krijgen de winkeliers van C&C. Hiermee worden de marketingkosten over het algemeen al meteen terug verdiend. Daarnaast verbeteren wij de positie van onze leveranciers, die immers binnen een formule in alle aangesloten winkels hun producten terug zien. En zo is de cirkel rond en is 1 plus 1 plus 1 zoveel meer dan 3.’
Vrijheid, blijheid
Het is overigens geen wet om binnen een bepaalde formule uitsluitend de producten van de contractleveranciers te voeren. Maar de formule is zó opgezet dat de meeste winkeliers zich graag conformeren aan het geboden assortiment en onze leveranciers, omdat ze er direct op vooruit gaan. Onder de ruim dertig contractleveranciers zitten grote namen als Vadain, Luxaflex, B&C, HollandHaag en Moduleo. Door deze namen te noemen, doe ik de rest automatisch tekort, maar het gaat erom dat ik even een beeld wil geven van ons marktsegment. Overigens staat het franchisenemers vrij om te blijven werken met andere leveranciers. Soms zijn de persoonlijke relaties van dien aard, dat hier niets of niemand tussen komt. En dat willen wij ook niet. Winkeliers zijn hier vrij in. In de praktijk zal de verhouding hooguit 80/20 zijn, wat voor de contractleveranciers slechts een kleine concurrentie is, maar voor de winkelier belangrijk om een eigen gezicht te behouden. Overigens hebben alle winkels in onze formules een beschermd gebied.’
Maatwerk voor elke ondernemer
‘Het doel van C&C is om heel efficiënt traffic te generen door maatwerk’, legt Rob uit. ‘Binnen, maar ook buiten onze formules. Ook dát maakt ons anders dan andere franchiseorganisaties. Want er zijn natuurlijk ook ondernemers die zich níet willen conformeren aan een formule, maar wél steun en hulp nodig hebben. Zij richten zich dan meestal op een extern, digitaal marketingbureau. De kosten daarvan zijn vaak erg hoog. Maar nog erger is dat deze bureaus niet uit de branche komen. En daarom niet goed weten hoe met de assortimenten om te gaan en waar de juiste beelden vandaan te halen. De dienstverlening is daardoor vaak gebrekkig en dus te duur. C&C helpt deze ondernemers met een maatwerk pakket digitale ondersteuning. De kosten zijn vrijwel altijd lager dan wat zij nu betalen en er is veel meer overlap met de aard van hun bedrijf. Dat maakt de resultaten beter.’
Digitale ondersteuning
C&C maakt voor ondernemers een eigen website, met daarop winkel-specifieke informatie en landingspagina’s, er worden op verzoek advertenties gemaakt, flyers opgemaakt, SEO- en SEA- en bannercampagnes opgezet. C&C is op die manier in staat om ieder jaar duizenden bezoekers naar de websites van ondernemers te leiden. ‘Binnen de formule is nog meer geregeld’, aldus Rob. ‘Er is een overkoepelend logo, samen met een van onze bedrijfsadviseurs wordt er een actiekalender opgesteld met een marketingpakket aan acties en activiteiten waaraan kan worden deelgenomen en elke franchisenemer krijgt een interieurplan aangeboden om zijn winkel aantrekkelijker te maken. Vaak kan dit met eigen middelen, zodat het niet de hoofdprijs hoeft te kosten.’
Toekomstverwachting
‘Alles wat C&C doet is gericht op het in stand houden van ons mooie distributiekanaal met uitsluitend bevlogen specialisten die maar één ding willen: hun klanten een goed product verkopen en ontzorgen. Dat is in het belang van de consumenten, van de leveranciers én van de winkels zelf. Het succes van C&C is gekoppeld aan dat van de aangesloten winkels.’
Rob beaamt dat de toekomstverwachtingen op dit moment niet al te rooskleurig zijn. ‘Er zijn inderdaad veel onzekerheden, het consumentenvertrouwen is laag, dan is daar de oorlog in Oekraïne en rijzen de kosten voor gas en energie de pan uit. Die ellende daalt natuurlijk ook neer in onze winkels. Anderzijds is door corona de eigen woning belangrijker geworden. Het wordt meer dan ooit als veilige plek gezien, ook om te werken. Dat is een voordeel. Maar de grote vraag is inderdaad welke keuzes de consument gaat maken; wordt het het huis, de vakantie, auto of uit eten gaan. Het komende jaar zal veel onzekerheden met zich meebrengen. Maar juist dát zijn vaak de momenten waarop ondernemers op zoek gaan naar sterke partners die voor continuïteit kunnen zorgen. C&C is dat al bijna 25 jaar en wil dat ook nog lang blijven.’
Meer info?
Mail info@cenc.nu.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in editie 2-2022 van ons zustermagazine Vakblad Mobilia, een andere uitgave van Business Content Media.
Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Mobilia/Interior Business Magazine.