Ongewoon, origineel en vernieuwend- dat zijn de Heimtextil Trends 25/26 zoals deze in kaart zijn gebracht door de oprichters van Alcova Milano. Dit platform voor onafhankelijk design zet vraagtekens bij traditioneel design en benadert design op een ongebruikelijke wijze. Alcova Milano combineert design met kunst, architectuur en andere disciplines voor verrassende presentaties die verder gaan dan normaal, zo belooft Messe Frankfurt als organisator van Heimtextil.

Alcova speelt normaal thuiswedstrijden tijdens de Milan Design Week waar het onafhankelijke designers in de schijnwerpers zet. Oprichters Valentina Ciuffi en architect Joseph Grima zijn gespecialiseerd in het plaatsen van een historische locatie als kader voor de presentatie van nieuw design. Of het nu een oude bakkerij, een verlaten wolfabriek of een voormalig militair hospitaal is Alcova brengt deze vergeten plekken tot leven. De ruimten die het bureau inricht nodigen uit tot dialoog tussen de smaakmakers van modern design. Vanaf de oprichting in 2018 is Alcova zelf een smaakmaker als het gaat om het maken van een bijzondere sfeer die inzicht biedt en uitnodigt tot beschouwing en discussie.

‘De samenwerking tussen Heimtextil en Alcova belooft een grensverleggende, nieuwe impuls te geven aan de textielwereld. Samen met Valentina, Joseph en hun internationale team van interdisciplinaire experts werken we aan een vooruitblikkende Heimtextil Trends. Met de dynamische en moderne benadering van Alcova erkennen we niet alleen de trends van vandaag maar ook hoe deze worden gezien en toegepast. We nodigen bezoekers uit om opnieuw te kijken naar de culturele en materiële betekenissen van textiel. Exposanten zullen de gelegenheid hebben om mee te doen aan de Trend Preview en zo het Trend Booklet (boekje) eerder te ontvangen”, aldus Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies van Messe Frankfurt.

Met als titel Future Continuous zal Heimtextil Trends 25/26 een continu proces van vernieuwing en verandering van eerdere trends laten zien. Het verleden wordt nieuw leven ingeblazen en opnieuw bedacht. Deze herontdekkingen zijn meer dan een nostalgische terugblik- ze dienen als een inspiratiebron voor de toekomst. Zoals de titel al suggereert speelt taal een belangrijke rol in deze editie van de Trends. “Taal helpt ons om trends te begrijpen door hun ontwikkeling door de tijden heen te beschrijven. Het zorgt ervoor dat we het belang van trends kunnen analyseren en hun toekomstige invloed kunnen voorspellen”, zo zegt het duo uit Milaan. “Taal is daarom het belangrijkste gereedschap om de complexiteit en voortgang van toekomstige ontwikkelingen te begrijpen en te communiceren.” Laat het maar aan Italianen over om dit soort wollige en onbedoeld grappige taal volledig serieus te bezigen.

Alcova heeft textielonderzoekers en vertegenwoordigers van verenigingen gesproken (dus nog meer taal) over geschiedenis, politiek, data ethiek en duurzame landbouw. Textiel brengt veranderingen tot stand en biedt oplossingen voor de uitdagingen van deze tijd. Alcova kijkt naar verleden en toekomst van textiel en heeft daar kleuren bij uitgezocht die zelfs eigen namen hebben gekregen die veel zeggen over het karakter van de kleur. Uiteraard op zijn Italiaans: diepe emoties en veel cultuur omdat het zo hoort. En altijd maar weer praten, praten en praten, want een zwijgende Italiaan is een dode Italiaan. Enjoy the Silence is aan de Laarsbewoners gewoonweg niet besteed.

In de Trend Arena in Hal 3.0 is dit allemaal te zien. De vorige Trends was teleurstellend wat betreft informatie en presentatie, deze editie belooft vooraf paroles, paroles, paroles en hopelijk ook nog wat wol. Op 12 september volgt een Trend Preview voor de pers online en daarna zult u op de hoogte worden gesteld van de concrete invulling van Heimtextil Trends door Alcova Milano. Op de foto ziet u Olaf Schmidt, Shirley Tale, Valentina Ciuffa en Joseph Grima.