Whoppah – marktplaats voor eersteklas tweedehands design en kunst – heeft in de eerste zes maanden van 2021 een sterke groei laten zien. De omzet en het aantal items dat van eigenaar wisselde stegen met ruim 200%. Populair zijn met name fauteuils, banken en lampen. Voor de tweede helft van het jaar verwacht Whoppah een verdrievoudiging van de omzet.
Whoppah, niet te verwarren met een op zijn Haags in Den Haag veelvuldig besteld gerecht bij Burger King, is opgericht in 2019. Sinds de start ziet de marktplaats het aantal kopers en verkopers fors toenemen. Thomas Bunnik, CEO van Whoppah: “Consumenten gaan over de hele linie steeds meer waarde hechten aan duurzaam consumeren en het hergebruiken van producten. De tweedehands interieurmarkt heeft wereldwijd inmiddels een omvang van twaalf miljard euro en groeit jaarlijks met zo’n 10%. Bij Whoppah voegen we aan tweedehands het criterium kwaliteit toe en daarin leggen we de lat zeer hoog. Zo waarborgen we door curatie dat op ons platform alleen hoogwaardige gebruikte meubels en interieuritems te vinden zijn. Een fundamentele keuze, waarmee we ons nadrukkelijk van andere spelers onderscheiden.”
Op weg naar 1 miljard in 2030
Whoppah stelde onlangs een Steering Committee aan – bestaande uit Daniel Gebler, co-founder en CTO van online supermarkt Picnic en Guido Fambach, global head of sales bij Justeat/Takeaway. Als trusted advisor denken zij niet alleen mee over de lange termijn groeistrategie van de onderneming, maar staan het management ook ad hoc bij voor advies. Onlangs trad ook bankier Jelle Kooter aan als CFO. In juli 2020 breidde Whoppah haar team al uit met ondernemers en tv-persoonlijkheden Winston en Renate Gerschtanowitz. Zij zijn tevens investeerder in de onderneming. Bunnik: “We hebben de slagkracht en expertise in huis om structureel en fors boven het marktgemiddelde te blijven groeien. Onze missie is om tweedehands design toegankelijk te maken voor het grote publiek en wij verwachten dat er in 2030 voor zo’n 1 miljard euro aan items van eigenaar wisselen via Whoppah.”
Eigen koerierservice
Whoppah maakt gebruik van een eigen, optionele koeriersservice. “Het afgelopen half jaar zagen we maar liefst drie keer zoveel klanten voor deze dienst kiezen”, zegt Bunnik. “Bij de aanschaf van een prachtig vintage meubelstuk is het heel prettig als dat veilig wordt bezorgd en met zorg op de gewenste plek wordt neergezet. Daar zorgen wij voor.” In de eerste helft van 2021 werd door Whoppah-koeriers een derde van de gekochte design items opgehaald en afgeleverd bij hun nieuwe eigenaar.
Over Whoppah
Whoppah is een marktplaats voor eersteklas tweedehands design en kunst. Whoppah lanceerde in 2019 en laat particulieren en bedrijven eenvoudig tweedehands design en kunst kopen en verkopen. De startup is opgericht door serial ondernemer Thomas Bunnik en Evelien Bunnik-Remmelts. Whoppah is gefinancierd door de founders en een groep ervaren ondernemers met een achtergrond in interieur, technologie, e-commerce en finance. Whoppah is live in België en Nederland. www.whoppah.com