Formland, de ontmoetingsplaats voor de interieur- en designbranche, biedt 422 exposanten in tien hallen en een schat aan inspirerende activiteiten wanneer de beurs terugkeert naar MCH Messecenter Herning, Denemarken, van 20-22 augustus 2023. De Trend Zone en de nieuwe Salon d’Amour, gecreëerd door respectievelijk Studie FlyHelsted en trend expert Anette Eckmann, staan ook op de agenda.

“Traditiegetrouw zal de editie van Formland Autumn dit jaar een esthetische en horizonverruimende korenbloem van nieuwe trends en tendensen zijn wanneer het op zondag zijn deuren opent voor drie inspirerende dagen met exposanten, nieuwe ontwerpen en oplossingen voor zowel binnen als buiten, lezingen, presentaties en workshops. Daarnaast kunnen bezoekers zich opnieuw verheugen op het verkennen van een trendzone die is gecreëerd door Studie FlyHelsted – een zone die deze keer de titel ‘Grounded – The Element of Living’ draagt”, zo meldt de organisatie. De trendzone van dit jaar is een contrasterend geheel, waarin de elementen aarde, vuur, water en lucht voor samenhang zorgen en het kleurenpalet voor afwisseling. Studie FlyHelsted is teruggegaan naar zijn wortels en tegelijkertijd binnenstebuiten gekeerd – en op de beurs kunnen bezoekers veel meer te weten komen over de gedachten erachter.

“Het dagelijkse trendgesprek is een verbale aanvulling op de Trendzone, waarin we inzicht geven in de overwegingen achter de zone, het creatieve proces en de verschillende lagen waaruit de zone bestaat. We doen een aantal observaties, kijken naar de huidige trends en helpen de winkels door onder woorden te brengen wat ze zelf kunnen doen – en we concretiseren waar we het over hebben door voortdurend specifieke initiatieven in de zone te identificeren”, zegt interieurontwerper Mille Fly van Studie FlyHelsted. Volgens Studie FlyHelsted zijn mensen in onze veranderende, moderne wereld op zoek naar meer evenwicht en zekerheid en daarom worden vertrouwen en transparantie steeds belangrijker voor ons – een stelling die vooral interessant is voor retailers.

“Het is heel belangrijk om duidelijk te zijn, want hoe duidelijker je bent, hoe makkelijker het voor de klant is om te navigeren. Winkels kunnen er dus baat bij hebben om open te zijn over hun inkoopbeleid, want als een klant merkt dat je zijn denkwijze, dromen, politieke standpunten en houding ten opzichte van het milieu deelt, kan dat een heel bijzondere loyaliteit creëren. Daarnaast hebben vooral kleinere winkels veel te winnen door de ervaring te personaliseren en alle goede verhalen van de plek onder de aandacht te brengen”, zegt Mille Fly.

Elders in Formland vind je de op maat gemaakte evenement- en workshopruimte Salon d’Amour, gecreëerd door trenddeskundige Anette Eckmann: “Een ruimte met volledige focus op samenzijn en intimiteit, passie en liefde. Klanten willen gezien, gehoord en behandeld worden met respect en persoonlijkheid, en als dat niet zo is, gaan ze ergens anders winkelen. Goede service, goede dienstverlening en goede ervaringen zijn alles – klanten liefdevol en persoonlijk behandelen resulteert in loyale, koopgemotiveerde klanten die keer op keer terugkomen,” zegt Anette Eckmann, die de relevantie van het salonconcept in 2023 uitlegt:

“Saloncultuur is zeer actueel in een tijd waarin iedereen in zijn eigen bubbel zit. Salon d’Amour biedt de mogelijkheid om nieuwe kennis op te doen, te leren, meningen uit te wisselen en nieuwe vaardigheden te verwerven in het gezelschap van anderen in de branche. Mensen hebben dit altijd nodig”, aldus Eckmann.

Bezoekers van de salon kunnen deelnemen aan een reeks gratis evenementen en workshops over van alles en nog wat, van taarten en vintage decoraties tot mode met de nadruk op duurzaamheid – en inspiratie opdoen voor het creëren van evenementen en ervaringen in hun eigen winkel. Zoals altijd zijn de exposanten op Formland onderverdeeld in een groot aantal themawerelden die, naast interieur en design, lifestyle, mode, gastronomie en outdoor omvatten – de laatste in een nieuwe hal die zich richt op buitenmeubilair en accessoires voor het buitenleven.

Daarnaast biedt de beurs dit keer Deense decorateurs, die kleur gebruiken om de facetten van het leven te verkennen, het organische zintuiglijke universum GREENHOUSE en Circular Formland Days, met uitsluitend exposanten die zich richten op circulariteit en duurzaamheid. In de Event Kitchen kunnen bezoekers zich laten inspireren en vermaken door exposanten die hun magie laten zien met innovatieve drankjes en gastronomie, en in het winkelconcept WHOSAIDTRASH van Mette Hagedorn kunnen bezoekers inzoomen op design, recycling en upcycling.

Het Speak Up-podium is het decor voor een waar smorgasbord van gesprekken en debatten, en onder de vele gasten op het podium bevinden zich lifestyle-expert en spreker Mads Arlien-Søborg, trendonderzoeker en CEO van pej gruppen Louise Byg Kongsholm en conceptontwikkelaar, spreker en stylist Stine Grubbe.

Formland Autumn 2023 vindt plaats in MCH Messecenter Herning, Denemarken, van 20-22 augustus 2023. 

formland.dk