Net als in Nederland heeft de meubelbranche in België het niet gemakkelijk. Maar door de totale lockdown en andere factoren die spelen, zoals onder andere de problemen bij Conforama, is het in België nog een tikkeltje moeilijker geweest. Kevin Snyders, directeur van BelgoFurn, de export promotie divisie van Fedustria, geeft wel aan enorm blij te zijn geweest met het feit dat er in Nederland nog kon worden uitgeleverd. Op de foto bovenaan is hij in gesprek met Moniek Robbe, hoofdredactrice van Interior Business Magazine.
Maar wat heeft Fedustria en het daaraan gekoppelde BelgoFurn de afgelopen tijd gedaan? Zij hebben niet stilgezeten. Zo is er de nieuwe BelgoFurn website gelanceerd en is er een complete consumentencampagne opgezet om de Belgische consument aan te zetten Belgische meubelen aan te schaffen.
Kevin Snyders vertelt: “We hebben de corona periode gebruikt om enerzijds onze fabrikanten zo goed mogelijk te informeren, via ons Corona taskforce én een specifiek informatief dossier op ons extranet, en anderzijds om achter de schermen dergelijke voorbereidingen te treffen. Zo hebben we de nieuwe BelgoFurn website opgetuigd, het uithangbord van de Belgische meubelindustrie en het verlengstuk van onze Belgische meubelbijbel, het exportrepertorium. De website is gemaakt in dezelfde moderne stijl als de printversie. Ik wil iedereen dan ook uitnodigen om een kijkje te nemen op www.belgofurn.com.” En dat is niet het enige. “We hebben ook onze nieuwe website voor de Belgian Design Showroom in Toronto gereed gemaakt: www.belgiandesignshowroom.com. Hierop zijn 14 prachtige Belgische merken te vinden die met hun eigen showroom de Canadese markt gaan veroveren.”
Maatregelen in België
Als brancheorganisatie heeft Fedustria natuurlijk lobby’s gevoerd voor goede regelingen voor de meubelbranche en hebben zij tijdens de coronacrisis alles op hun website in kaart gebracht voor de aangesloten fabrikanten. “Het was heel belangrijk om in deze tijd alles wat de overheid besloot, ook door te vertalen naar onze branche. We merkten ook dat de fabrikanten daar heel blij mee waren. Zo wisten ze precies waar ze aan toe waren en welke regelingen er voor hen van toepassing waren. Tijdens een complete lockdown kun je niks, maar je hebt als fabrikant wel personeel in dienst en moet blijven overleven. Door zoveel mogelijk alles toe te spitsen op de meubelindustrie hadden ze handvatten om mee verder te gaan.” In België waren de maatregelen toch wel heel anders dan in Nederland. “De Belgische overheid heeft niet zo’n grote buidel als de Nederlandse overheid, maar ze hebben ondernemers wel bijgestaan. Zoals met een regeling voor tijdelijke werkloosheid. We proberen deze regeling langer in stand te houden. Want een aantal maanden dicht zijn, heeft zijn weerslag gehad en is niet in een maand weer opgelost.” Ook kregen bedrijven voor elke dag dat ze dicht waren 160 euro uitgekeerd. “Dat is natuurlijk leuk voor de broodjeszaak op de hoek. Maar voor een fabrikant met 50 of 100 personeelsleden is dit natuurlijk niks. Die zijn daarmee niet gered.”
Inmiddels zijn de winkels en fabrieken inmiddels bijna 4 weken open en de zaken gaan niet slecht. “Het is natuurlijk niet op het niveau van voorheen. Maar we zien een positieve ontwikkeling.”
Ludieke consumentencampagne
Bij Fedustria hebben ze daarom op 8 juni een consumentencampagne gelanceerd. “Dit hebben we gerealiseerd ter ondersteuning van onze Belgische fabrikanten na de lockdown en omwille van het feit dat veel consumenten toch niet naar het buitenland op vakantie zullen trekken. We willen hiermee interieurproducten in de kijker zetten. Via een grootschalige radio en online campagne spreekt een sprekend huis de consument aan. Voor ons is het enorm belangrijk om onze producenten te ondersteunen.” Via de website www.fermgerief.be kunnen consumenten inspiratie opdoen voor alle vertrekken van de woning bij alle aangesloten Belgische meubelfabrikanten. “Door de producten van onze leden en sectorgenoten in de kijker te zetten, trachten we aandacht voor inrichting van huis en tuin nog hoger op het prioriteitenlijstje van de consument te zetten.” En als je nu denkt… een campagne waarin een huis de consument aanspreekt…? Hieronder een voorbeeld.
Najaar
Wat de toekomst gaat brengen, dat weten we niet. Komt er nog een nieuwe coronagolf? We hopen natuurlijk van niet, maar het is alleen maar gissen. Ook in beurzenland is het nog onzeker. In Nederland hebben we straks de Woonindustrie Vakdagen, de vakdagen in het ETC Design Center en de show in het Meubelhart Beusichem. Maison&Objet Paris gaat niet door en wordt een online vakbeurs. Meubelbeurs Brussel heeft aangegeven dat het vooralsnog doorgaat en geeft zelfs de garantie dat als het niet doorgaat de leveranciers weer hun geld terugkrijgen. Kevin geeft aan dat het ook even bekijken wordt hoe het in het najaar zal verlopen met de verkopen in de winkels. “We merken natuurlijk dat mensen hun aankoop hadden uitgesteld. De consumenten die nu in de winkel komen, kopen ook. Maar hoe zit het straks in het najaar? Hebben we nu alle consumenten die kopen, die dat wellicht anders in het najaar hadden gedaan? Ook daarvoor zijn we nog aan het lobbyen bij de overheid.” Een ding is in ieder geval zeker. De fabrikanten draaien weer en ook voor de Nederlandse detaillisten geldt dat ze welkom zijn in België om zaken te doen. Kijk vooral even op de website www.belgofurn.com om te zien wat de Belgische meubelfabrikanten te bieden hebben! Hieronder nog een beeld van de site voor de Canadese markt