Eurobed: van fysieke winkels naar professioneel slaapadvies aan huis

Bianca van Lieshout-Arends is sinds 1996 actief in de beddenbranche. Ze runde meerdere filialen in Brabant en Maastricht, maar gooide begin 2022 het roer om en specialiseerde zich in slaapadvies aan huis. Haar jarenlange ervaring in de branche leverde haar een schat aan informatie en inzichten op; kennis die ze benut bij haar advies over een optimale nachtrust voor zakelijke klanten en particulieren.

Dat ze in de beddenindustrie zou gaan werken en ondernemen, had Bianca nooit verwacht. Nadat ze zo’n 28 jaar geleden de pabo had afgerond, kon ze geen werk vinden vanwege een overschot aan leerkrachten. Ze zocht een bijbaan in de horeca en werd daar door haar huidige partner Willem benaderd of ze interesse had in een verkoopfunctie in zijn beddenwinkel. En zo geschiedde.

TECHNISCH SLAPEN MET OOG VOOR DETAIL

“De ouders van mijn partner hadden een meubelzaak gespecialiseerd in bedden: Van Lieshout slaapkamer- meubelen in Gemert. Die specialisatie was behoorlijk uniek en trendsettend destijds. Uiteindelijk heeft Willem zijn zus Rita de zaak overgenomen en inmiddels is Van Lieshout alweer zo’n 15 jaar gesloten. Willem en ik hadden de smaak te pakken en we zijn samen in 1997 Eurobed gestart. Er was veel concurrentie en dat was voor ons een reden om ons te specialiseren in technisch slapen met oog voor detail want goed slapen mag ook mooi zijn waarbij we ons focusten op de binnenkant van het bed, niet op allerlei aanverwante zaken zoals kasten. We openden onze eerste winkel in Mariaheide, daarna volgde Uden en vervolgens werden we verliefd op Maastricht, dus wilden we daar iets gaan doen.”

 

“Het ondernemende koppel vond nóg een gat in de markt: betaalbare bedden voor voornamelijk buitenlandse studenten.”

 

BETAALBARE BEDDEN VOOR STUDENTEN

Bianca en Willem oriënteerden zich op de markt in Maastricht, openden daar een winkel en sloten de winkel in Uden. Het ondernemende koppel vond nóg een gat in de markt: betaalbare bedden voor studenten; bedden die dus zo’n vier jaar een studenten leven meegaan. Vooral buitenlandse studenten vormen een belangrijke doelgroep, omdat zij op slaapgebied met niets komen en een bed plus alle randzaken nodig hebben. Bianca: “Ons concept is erop gericht om bestellingen binnen 48 uur te leveren en om onze afnemers volledig te ontzorgen. Naast een bed en matras kunnen zij ook een beddenpakket afnemen met bedlinnen, zoals een molton, een hoeslaken etcetera. We zijn samenwerkingen aangegaan met housings: bedrijven die kamers en appartementen verhuren aan Nederlandse en buitenlandse studenten.”

“De focus ligt op technisch slapen: een slaapsysteem passend bij de slaapbehoefte is leidend.”

 

KLANTBEZOEKEN AAN HUIS

Naast de onderneming in studentenbedden hadden Bianca en Willem nog één winkel in Maastricht; ook de winkel in Mariaheide was in 2016 gesloten. Toen brak corona uit. Bianca: “De winkel moest dicht en een tijdje mochten we alleen op afspraak open.Dat winkelen op afspraak boden we al een paar jaar aan op de zondagen, maar had tot dusver weinig mensen geënthousiasmeerd. Vervolgens mocht ook dat niet meer en mochten we wél klantbezoeken aan huis doen. Dat beviel erg goed en ik kon ook veel beter adviseren, omdat ik het huidige bed en de slaapomstandigheden nu kon zien.”

De ontwikkelingen zette het stel aan het denken. Een paar jaar eerder had Bianca borstkanker gekregen, waardoor ze niet altijd in staat was om in de winkel te staan. En nu mocht de winkel helemaal niet meer open. “We waren al jarenlang vijf dagen per week geopend en een dag kende veel loze uren. Vooral in de zomer als het warm was en je eigenlijk van tevoren al wist dat er niemand zou komen, moest je wel je winkel opendoen. We gooiden het roer om en sloten begin 2022 onze laatste fysieke winkel.”

Bianca: “Vroeger kwam je een heel eind met kennis van de markt en je product, maar tegenwoordig moet je meer ondernemer zijn om succesvol te zijn.”

 

DUMMIES EN KLEURSTALEN

Spannende tijden braken aan. Bianca richtte zich volledig op het slaapadvies aan huis voor de particuliere en zakelijke markt en Willem hield zich bezig met de verkoop van dekbedden via Bol.com. “Ik liet handzame dummies en kleurstalen maken van de boxsprings en matrassen, die ik makkelijk mee kon nemen”, vertelt Bianca. “Met een IPad met fotomateriaal en mijn monstermodellen kon ik de kwaliteit en stoffen laten zien en voelen. Na een inleidend gesprek bekijk ik de slaapkamer, zodat ik zo goed mogelijk in kan spelen op de slaapbehoefte, maar ook kan beoordelen wat haalbaar is en wat niet. Kan een matras bijvoorbeeld naar binnen door de deuropening, is er een schuine wand waardoor sommige opties afvallen et cetera. Het advies aan huis is gratis en vrijblijvend, maar leidt negen van de tien keer tot een verkoop.

Het blijft natuurlijk een dingetje dat klanten niet kunnen proefliggen, maar dat risico heb ik ingecalculeerd. Ik bepaal de hardheid van het matras. Gok ik verkeerd, dan kan het matras na een maand, niet eerder, kosteloos omgeruild worden voor een zachtere of hardere variant. Eigenlijk is het een gok zonder veel risico’s, want door al mijn jaren ervaring in de winkels, weet ik precies wat er mogelijk is en hoe ik de behoeften kan vertalen naar een passend matras. Bij de toppers beslist de klant wel mee en kan er geruild worden in dezelfde prijsklasse of tegen een meerprijs bij een duurdere optie.”

 

MOODBOARD MET SFEERIMPRESSIE

“Na het uitbrengen van de offerte maak ik een moodboard met een sfeerimpressie van de totale slaapkamer. Sinds de klantbezoeken aan huis neem ik ook een advies voor het interieurontwerp mee in het geheel, ook al blijft de focus op technisch slapen: een slaapsysteem passend bij de slaap- behoefte is leidend. Ik geef ook alleen handvatten voor het interieur en doe geen verkoop, tenzij het voor grotere projecten is; dan kunnen we samen een bezoek brengen aan bijvoorbeeld de woonindustrie in Nieuwegein. Die grotere projecten zijn voornamelijk voor de zakelijke markt, zoals hotels en dergelijke. Qua slaapsystemen zijn het bijna allemaal boxsprings die ik verkoop. Daar ligt mijn expertise en er zijn bovendien ontzettend veel moge- lijkheden met boxsprings. Je kunt ze bijvoorbeeld prima integreren in een ledikant.”

 

NU VERSUS 25 JAAR GELEDEN

Bianca ziet grote verschillen met nu en 25 jaar geleden. “In het jaar 2000 was er plotseling meer aandacht voor goede bedbodems en matrassen. Daarvóór waren consumenten hele- maal niet bezig met de binnenkant van een bed. We gingen van de trend van ‘robuust en pompeus’ waarbij zo veel mogelijk uit één stuk bestond

 

GESCHIEDENIS EUROBED

1997 markeert de start van Eurobed voor Willem en Bianca van Lies- hout-Arends. Na fysieke winkels in Mariaheide, Uden en Maastricht, gooide het koppel begin 2022 het roer om: ze sloten de fysieke winkels. Bianca richt zich nu op professioneel slaapadvies aan huis voor de particuliere en zakelijke markt, waarbij technisch slapen centraal staat. Willem houdt zich bezig met de verkoop van dekbedden via Bol.com. Daarnaast bieden ze goedkope slaapoplossingen aan voor Nederlandse en buitenlandse studenten in de regio Maastricht.

 

Tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt Foto’s: Sarina Uilenberg, Studio Zwartlicht

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding Business Magazine, editie april 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding