Zijn de dagen geteld voor het goedkoop versturen van paketten vanuit China? Ja, volgens onderzoekers van de Universiteit van Antwerpen. De scherpe stijging van de kosten voor verscheping en bezorging en de afname van de vraag naar producten, allebei het resultaat van de pandemie, zijn de oorzaak hiervan.
De prijzen van producten van supergoedkope aanbieders als AliExpress en Wish gaan naar verwachting flink stijgen. Dat zegen hoogleraar in de economie Roel Gevaers en luchtvaarteconomm Wouter Dewulf van de Universiteit van Antwerpen in een interview met de krant De Tijd. Ze hebben het over een giftige cocktail voor China met vier bestanddelen die het einde van de huidige hoogtijdagen van dropshipping gaan inluiden.
Veel vrachtvluchten over lange afstand zijn weggevallen door de pandemie Plus het merendeel van het vrachtvervoer gebeurt via reguliere passagiersvluchten en deze zijn ook naar een dieptepunt in aantal gedaald. De prijs van verzending vanuit China is hierdoor gestegen van 75 dollarcent per kilo naar 7,5 dollar per kilo. Tien keer zoveel.
Na de landing in Europa gebruikten Chinese winkelsites vervoersbedrijven als DPD (foto) en UPS. Een volle bestelbus is goedkoper dan een halfvolle en de Chinezen waren tot nu toe succesvol in het krijgen van korting op volle bussen voor de laatste kilometer, traditioneel het duurste deel van het traject. Met de pandemie wordt er heel veel online besteld, is er een capaciteitsprobleem (te weinig bussen en bestuurders voor handen) en dit voordeel is dus ook weg voor de Chinezen.
Daarnaast had China een voordeel in posttarieven vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw op wereldniveau. Toen werd het land nog gezien als een ontwikkelingsland dat geholpen moest worden door het rijke Westen. Dit werd niet aangepast toen China zich ontwikkelde tot economische wereldmacht. Lokale posterijen in Europa en Amerika moesten pakketjes uit China bijna gratis bezorgen en onder de 2 kilo zelfs met verlies. Tot de dag van vandaag!
President Trump heeft dit voor zijn land nu stopgezet en andere landen gaan hem hierin volgen. Vanaf 2021 bepaalt ieder land zijn eigen posttarief en de Belgische experts verwachten dat de posttarieven tegen 2025 drie keer zo hoog zullen zijn voor de Chinezen. Dan is er nog de nieuwe belastingmaatregel van de EU voor direct leveren aan consumenten, juist bedoeld om dit soort dropshipments in te dammen en de eigen middenstand overeind te houden. Vanaf januari 2021 moet er ook BTW betaald worden voor pakketjes met een waarde van minder dan 22 euro. Tot nu toe was er alleen een EU BTW voor een waarde hoger dan 22 euro en een importtarief een waarde van 150 euro of meer.
Tel deze factoren bij elkaar op en de e-commerce bedrijven uit China hebben een groot probleem. Het biedt wel weer kansen voor Europese e-commerce bedrijven volgens Gevaers en Dewulf, in ieder geval voordat de Chinezen Europese voorraadcentra gaan bouwen waardoor ze onder de maatregelen uit proberen te komen. Alibaba probeert een centrum in Luik van de grond te krijgen en concurrent JD.com wil dit gaan doen in Zeebrugge. Wordt vervolgd.