Als een door de golven aangespoelde schelp – een hoogstaand figuur uit een andere wereld – is Coquille een genot om te ontdekken. Verrassend verfijnd en toch sereen in eenvoud, is de stalen buisstoel een eerbetoon aan een van de meest verbazingwekkende ontwerpen van de natuur – en aan menselijk vernuft: technisch gedurfd en handgemaakt in Italië, is Coquille ook 100 procent recyclebaar.
Op symbolisch niveau is het ontwerp geïnspireerd op een van de meest geliefde schilderijen van de Italiaanse Renaissance: Sandro Botticelli’s Geboorte van Venus. ”Het beeldt de godin van de liefde af die naar de kust wordt geslingerd op een gigantische sint-jakobsschelp (coquille, in het Frans). De coquille is zowel een heerlijke delicatesse als een populair designmotief. Schelpen worden sinds de prehistorie gebruikt als ornamenten, sieraden en soms zelfs als geld. Ze hebben een lange geschiedenis als elementen in architectuur en design. Sint-jakobsschelpen zijn ook een symbool van bedevaart en levensreis: het verhaal begint, net als het verhaal van Venus, wanneer de schelp de kust raakt. Deze stoel roept dit gevoel van aankomst en een hoopvol nieuw begin op.”
Het originele model voor Coquille was de klassieke, modernistische bistrostoel van gebogen hout en rotan. Hoe zouden we dit iconische ontwerp voor de huidige tijd kunnen herinterpreteren, door de natuurlijke lijnen en intuïtieve, organische vorm aan te passen? ”Onze partner in dit project, meubelbedrijf Lensvelt, was zich bewust van de pandemie en wilde een stoel die zowel buiten als binnen kan worden gebruikt. Deze voorkeur voor veelzijdigheid suggereerde buisvormig staal. Natuurlijk weerspiegelt het glanzende reflecterende metaal ook de vloeiende kwaliteit van water – perfect om onze kuipstoel vorm te geven.”
”Met behulp van staal ontwikkelden we een ontwerp dat een sculptuur uit één stuk is; bovendien biedt zijn unieke gebogen vorm absoluut comfort. De royale rugleuning met zijn elegant golvende ribben draagt bij aan het comfort en maakt het geschikt voor iedereen. Er waren veel technische uitdagingen bij het ontwikkelen van de Coquille stoel, die met grote creativiteit werden opgelost door Lensvelt R&D en de bekwame ambachtslieden van de Italiaanse fabrikanten. Niet te vergeten: de extreme mate van buiging die nodig is voor de uniek gevormde poten – waar gaten in moesten worden geponst, die later werden bijgevuld. De juiste poten krijgen was de sleutel tot het ontwerp. Visueel breiden ze de vloeiende vorm van het stoel-lichaam uit tot een enkele, oneindige vloeiende lijn. De gestoffeerde zitting zit in het midden van de stoel, als een parel in een oester.”
”Een stoel brengt ons werk naar een breder publiek en creëert een unieke intieme relatie met de gebruikers. Coquille is, net als onze gebouwen, klassiek en toch innovatief. Het beeldhouwt de ruimte met behulp van een modernistisch vocabulaire van maat, schaal en geometrie, die het op een frisse eigentijdse manier aanpast. Het is een perfecte samensmelting van vorm en functie, en het heeft een krachtige aanwezigheid. Het is meer dan alleen een stoel, het is een soort microkosmos van een Powerhouse Company-gebouw.”
“Een stoel is een karakter. Het moet een gevoel oproepen als je ernaar kijkt.”
– Nanne de Ru, oprichter Powerhouse Company (in het midden)
“Bij een stoel draait alles om praktische ontwerpmogelijkheden – het is als een testrit voor het ontwerpen van grotere dingen.”
– Maarten Diederix, designer Powerhouse Company (rechts)
“De basis is technisch erg moeilijk – maar het maakt het ontwerp sterk en onvergetelijk, als een kostbaar object.”
– Hans Lensvelt CEO Lensvelt (links)
sfeerbeeld: Maria Bodil
fotograaf portret: Casper Rila