Vier mooie merken onder de paraplu
Het succesverhaal van DTP Interiors valt af te lezen uit de recente uitbreiding van de showroom in De Woonindustrie. Inmiddels zijn de collecties van de vier merken van het bedrijf uit Mijdrecht te bewonderen op bijna 1.000 vierkante meter op de begane grond van het pand in Nieuwegein. Zus Petra en broer Gerard Hoogendijk zijn allebei gepassioneerde meubelliefhebbers die graag samenwerken met partijen waarmee ze een klik hebben, of het nu toeleveranciers of klanten zijn. Petra: “Ons maakt het niet uit of het een grote klant is of een kleine, we willen met hen samenwerken voor de lange termijn. Liggen we elkaar niet, dan gaan we weer ieder onze eigen weg.”
Vorig jaar vroeg het tweetal zich af: waar willen we staan met het bedrijf? Zitten we op de goede weg? Petra: “Nu weten we dat we goed zitten dankzij de positionering van de vier mooie merken die we voeren: d-Bodhi, MUST Living, DTP Home en Shelfmate. Die herverdeling is succesvol gebleken en dit jaar gaan we verder op deze weg. Gerard modelleert nieuwe producten waarvan we nu kunnen zeggen: dit hoort bij dit merk en dat bij dat merk. De collecties van de merken kunnen ook onderling goed gecombineerd worden, zo merken we uit de reacties van onze klanten, dit maakt ons flexibel en compleet.” Voor de vier merken voert het bedrijf per merk een eigen beeldtaal in fotografie en sfeer. Dit helpt bij het kweken van merkbewustzijn en herkenning. Gerard: “Klanten zeggen nu ook vaker: dit is echt een MUST Living stoel of een tafel van DTP Home. Ze begrijpen ons merkenverhaal.”
Petra Hoogendijk
Gezicht
De rolverdeling tussen Petra en Gerard is helder: zij is het gezicht naar buiten als Sales Director en hij is de productontwikkelaar en inkoper op de achtergrond. “Pe-tra kent echt alle klanten tot in de kleinste details en is zeer betrokken bij hun reilen en zeilen. Ik heb daar niet altijd het geduld voor, plus ik heb met De Troubadour Interieurs ook nog een eigen woonwinkel, los van de groothandel”, aldus Gerard die 25 jaar geleden voor zichzelf begon met de winkel in Amstelveen. Inmiddels telt het gehele bedrijf 70 medewerkers. Petra: “Vijftien jaar geleden vroeg Gerard aan mij of ik een projectafdeling wilde starten. Ik werkte bij een makelaarskantoor. Op dezelfde dag heb ik opgezegd en ben ik begonnen. We hadden een loods gehuurd in Mijdrecht en er waren twee meubelmakers en een hoeveelheid hout. Gerard ontwierp een meubellijn, de meubelmakers maakten het in de werkplaats en ik ging in een busje de winkels af, vooral in de omgeving van Haarlem. Daar zaten veel antiekzaken die de kersenhouten meubelen die we maakten leuk vonden.” Ze hielp ook mee in het afwerken van de meubelen: schuren, lakken, ze vond het prachtig. Inmiddels weet Petra ook veel van houtsoorten en hun eigenschappen. “Ik houd van hout. En deze kennis helpt ook bij het informeren en adviseren.”
Productie verplaatsen
Het was een goede leerschool, die periode met de eigen productie. “In de weekenden hielp ik Gerard mee in de winkel, zo zag ik ook zelf wat liep en wat niet. Nog steeds is het zo dat medewerkers van de winkel door-stromen naar de groothandel: je kent beide zijden van het verhaal.” Hij schetst hoe het zelf produceren in Nederland op gegeven moment niet meer loonde. Dus ging hij kijken in het Verre Oosten. “Zo kwamen we uit in Indonesië en ontdekten we 12, 13 jaar geleden gerecycled teak als materiaal. Een prachtige houtsoort met zijn eigen kenmerken. Daar ontstonden de eerste collecties van d-Bodhi.”
Oude huizen
DTP Interiors was het eerste bedrijf dat gerecycled teak naar Nederland haalde, jaren voor de groene golf van nu. “We hadden inmiddels zes loodsen in Mijdrecht met zes busjes. We stonden op meerdere beurzen, onder andere in Nieuwegein, het sloeg enorm aan en we besloten te verhuizen naar een showroom in Beusichem. Daarnaast namen we tien jaar lang deel aan de beurs in Singapore met d-Bodhi op, wat de producten nog meer onder de aandacht bracht. Dit jaar staan we met d-Bodhi voor het eerst op Ambiente. ” Inmiddels heeft DTP Interiors een permanente showroom van 1.000 vierkante meter in Nieuwegein en een logistiek centrum van 6.000 vierkan-te meter in Mijdrecht: “En we hebben er alweer ruimte moeten bij huren”, zegt Petra glimlachend.
Ze vertelt hoe de toeleveranciers in Indonesië aan het hout komen: “Oude huizen, soms wel vijf generaties in het bezit van een familie, worden uiteindelijk verkocht en afgebroken voor nieuwe woningen. Het teak dat gebruikt is bij de bouw destijds gebruiken we helemaal. Van de daklatten, waar de pannen op liggen, maken we laddertjes. Echt elk teak onderdeel wordt verwerkt in onze tafels, kasten, legplanken en andere producten. Er zit geen nieuw gekweekt en gerooid teak tussen, plantageteak heeft een andere uitstraling, meer uniform en vlak. Gerecycled teakhout heeft geleefd, het heeft een eigen verhaal, en dat zie je en voel je.”
Exclusief
Het zorgt wel voor een beperking in de productiecapaciteit: het materiaal is schaars en de bewerking is arbeidsintensief. Gerard: “Vandaar dat de d-Bodhi producten worden aangeboden in de exclusieve woonwinkel, dit is geen volume merk voor grote inkoopcombinaties.” Petra: “De klanten zijn met ons meegegroeid en zijn loyaal naar ons en wij naar hen. Wat ik mooi vind is wanneer een klant twee, drie jaar op rij langs de showroom in Nieuwegein loopt en dan ineens zegt: dit wil ik bij jullie kopen. Of wanneer een klant een tijd weg is geweest en weer terugkomt omdat het hier zo vertrouwd voelt. Ik dring niets op, verkoop niet met het mes op de keel en bezoek uiteraard ook mensen die nog niets met ons doen. Wanneer er een klik is tussen ons komt dat vanzelf wel. De klanten moeten bij ons passen en wij bij hen. Of ze nu groot zijn of klein. Die band met klanten zorgt er voor dat het iedere dag weer leuk is om dit werk te doen. We kunnen nog zulke mooie modellen hebben en snel leveren voor een goede prijs, het gaat uiteindelijk om die relatie met de klant, ook wanneer er een klacht moet worden opgelost. We werken bij het bedrijf allemaal met dezelfde instelling: gedreven en eerlijk, met ruimte voor reflectie: wat kan beter? Hoe zorgen we er voor dat winkeliers met nog meer plezier met ons samenwerken?”
Creatief
Gerard weet als geen ander hoe het is om met leveranciers om te gaan en dat helpt bij de ondersteuning van de klanten van de groothandel: “Alles moet kloppen: de prijzen, de voorraad, het transport, maar ook de ondersteuning met foto’s, online marketing, brochures. Daarin maken we een verschil. We fotograferen en stijlen alles voor de catalogus, folders en advertenties zelf. We weten wat we willen en onze klanten gaan volop mee in deze stijl en uitstraling.” Dezelfde creativiteit en dadendrang is ook af te lezen aan de uitbreiding, de vijfde sinds de komst naar De Woonindustrie. Petra: “Dan denken we: wat missen we wat we nog willen laten zien? Wat wil de markt zien? Hoe gaan we de opstelling aanpassen? Dat is een continu proces. Het voortraject van het presenteren van een nieuwe collectie zodat de winkelier er mee aan de slag kan kost veel tijd, geld en energie. Dat wordt wel eens vergeten.”
Combineren
Petra kreeg vaak vragen over de mooie settings in de showroom die de klanten eigenlijk ook in de winkel wil-den nabouwen. Maar dat kon niet altijd: kleden, stoelen en accessoires waren bij anderen ingekocht ter decoratie. “Dus besloten we DTP Home te starten om een to-taalplaatje te kunnen aanbieden. d-Bodhi voor de kasten en tafels, DTP Home voor de rest en sinds 2015 MUST Living als lifestyle concept dat op zichzelf staat, maar ook gecombineerd kan worden met de andere merken.” MUST Living sluit aan op de wens van kleinere, gedreven geleide winkels om iets onderscheidend aan te kunnen bieden. “Fysieke winkels hebben wel degelijk toekomst, wanneer de winkelier enthousiast is. Met MUST Living verbreden we onze doelgroep, bijvoorbeeld richting de boetiekjes waar moeder en dochter bij wijze van spreken met plezier hun spullen verkopen.”
Iedere maandag komen er veel bezoekers in de showroom in De Woonindustrie. Ook de buitenlandse klanten komen naar Nieuwegein en kunnen er 365 dagen per jaar terecht. Wat leveren betreft: het bedrijf streeft naar een week levertijd of wanneer het sneller moet: zelf afhalen. Gerard: “Ik wil dat klanten snel betalen want van dat geld vul ik de voorraad weer aan zodat we snel kunnen blijven leveren. Geld is mijn gereedschap, net als bij iedere groothandel.”
Teamspelers
Petra en Gerard zijn trots op hun team van medewerkers dat er mede voor gezorgd heeft dat DTP Interiors zo snel gegroeid is. Petra: “Het zijn allemaal teamspelers, daar zoeken we hen op uit. Vaak beginnen ze bij ons als stagiaire van het HMC of de Jan des Bouvrie Academie. Het mooie is dat we merken dat jongeren ook zeer gedreven zijn in dit vak. En vaak beheersen ze vaardigheden die wij als ‘oudjes’ minder goed in de vingers hebben: social media, het online verhaal. Reuze nuttig en we leren heel veel van hen.” De drang om de collectie constant te vernieuwen hoeft aan jongeren ook niet uitgelegd te worden: ze zijn opgegroeid met een overdaad aan keuzes en prikkels, aldus Petra. “De nieuwe producten moeten wel onze handtekening dragen, dus niet enorm voor de hand liggend zijn. Zoals onze nieuwe zwart gebeitste houten kasten met stalen deuren of een tafelblad uit palmolie noten waar hars overheen gegoten is en die doet denken aan terrazzo. Dat heeft niet iedereen.” Ze gelooft in het opsparen van primeurs voor beursmomenten: “Dan kunnen klanten de producten echt zien en voelen, dan hebben ze iets om naar uit te kijken tijdens een beurs. Men bestelt bij ons ook echt nog vanuit de krant of folder die we maken. Natuurlijk is het ook online te zien, maar die behoefte aan gericht, fysiek kijken en uitproberen zal altijd blijven bestaan, denk ik.”
Spiegel
Terwijl Petra de Shelfmate collectie van legplanken en wijnrekken laat zien, tevens prima geschikt voor de projectmarkt en waarvoor ook gerecycled teak wordt toegepast, zegt ze over de manier waarop zij en haar broer in de markt staan: “We houden onszelf en anderen een spiegel voor: kijk naar jezelf, denk na over wat je ziet en leer daarvan. Niet mopperen en bij de pakken neer-zitten, maar kansen ontdekken en er voor gaan. En durf af en toe even terug te kijken naar wat je hebt bereikt. Niet te lang, want we moeten door, maar ook Gerard en ik denken wel eens: tsjonge, kijk eens wat we hebben bereikt na vijftien jaar met ons team. Daar mogen we trots op zijn en dat zijn we dus ook. We hebben met zijn allen bij DTP Interiors het verhaal van gerecycled teak goed over weten te brengen op onze klanten en zij weer op de consumenten. Geen wonder dat we er zo enthousiast over blijven!”
Dit artikel staat in editie 4-2020. Nog geen abonnee, kijk hier voor een abonnement.