DRISAG: Lunar, design Yonoh

Deze keer kijkt frances (voor de laatste keer door haar bekende bril, ze heeft namelijk een nieuwe!) naar de branche: ze kijkt naar de zogenaamde ‘inhaakmomenten’ voor social media. Wat haar betreft, mag één maatschappelijk thema het hele jaar op de interieur-agenda staan: gehoorproblemen. Waarom? Dat lees je hier.

Het jaar telt 365 dagen en bijna evenveel ‘speciale dagen’. Je hebt de traditionele feestdagen, Moeder- en Vaderdag, Valentijnsdag, Werelddierendag en dergelijke. Daarnaast is
er op praktisch iedere dag wel een sociaal, maatschappelijk, cultureel etiket geplakt. Probeer maar eens een ‘gewone’ dag te vinden op de Nederlandse en internationale inhaakkalenders. Aan thema’s geen gebrek.

Inkoppertjes
Ken je de email-loze vrijdag (29 november). Heb je iets gemerkt op 28 januari? Dat was de Europese Dag van de Privacy. Truien staan twee keer op de kalender: 18 januari mogen ze lelijk zijn, 15 februari moeten ze warm zijn. Misschien heb je op 21 maart ingehaakt op het aanbod van Interior Business: naar aanleiding van de eerste Lentedag. Dat valt samen met de International Day of Happiness. Misschien heb je als interieurspecialist erop ingespeeld? “Ben je ook zo happy met je nieuwe bank/stoel/kast/…?” Een aantal thema’s spelen de branche in de kaart: 15 maart Wereld Slaapdag en de nationale Pyjama-dag,  april International Pillow Fights Day. Dat zijn inkoppertjes voor de slaapspecialisten. De relaxfauteuils kunnen op 15 augustus aansluiten: Relaxation Day. Maar wat kun je met de ‘Week van het Oorsuizen’ (Tinnitus) of de ‘World Hearing Day’,  een initiatief van de World Health Organization. Een ver van mijn bed show? Nee, een extra kans voor onze branche!

BUZZISPACE: de BuzziShade XL vloerlamp, design Stal Collectief

Eyeopeners
Laatst had ik een vergadering met 6 mensen, allemaal 60-minners: 4 hadden min of meer erge (geh)oorproblemen! Dat kan toeval zijn, maar is zeker niet uitzonderlijk. Vraag maar eens rond bij familie en kennissen. Even googlen en je stuit op confronterende cijfers. Zo’n 1,3 miljoen 60-plussers hebben moeite met hun gehoor in openbare ruimtes (bron: ANP). Zo’n 10 à 30% van de Nederlandse bevolking, ongeacht de leeftijd, kampt met tinnitus. Bijna 50% van de mensen van 12-35 jaar – ofwel 1,1 miljard jonge mensen wereldwijd – riskeren gehoorverlies, veroorzaakt door langdurige en buitensporig harde muziek (bron: WHO).

Gehoorproblemen nemen ‘epidemische’ proporties aan. Waarom springen brillenketens massaal op gehoorapparaten? Inderdaad, booming business! Waarom brengt Ikea een vilten lamp uit? Alle kleine beetjes helpen. Slechter horen en oorsuizen gaan meestal gepaard met (over)gevoeligheid voor hoge of lage tonen. Zit je lekker te borrelen of eten, word je gek van het kletterende bestek, de rinkelende glazen, de stemmen die steeds harder, scheller en harder klinken. Gesprekken zijn amper te volgen. Een slechte akoestiek bederft alle pret. Dan kan de rekening niet snel genoeg komen!

Binnenshuis
Akoestische oplossingen worden vooral geassocieerd met de projectmarkt, horeca, openbare ruimtes, werkplekken. Maar wat dacht je van de woonmarkt? Ja, inderdaad! De nieuwe binnenhuisarchitectuur en interieurtrends vormen een akoestische uitdaging.

• De grote, open ruimtes;
• De metershoge plafonds;
• De grote raampartijen;
• De harde vloeren van beton, laminaat & c°;
• De gestucte muren en weer terug van weggeweest, de bakstenen;
• De industriële/minimalistische inrichting met metaal, glas, leer,….

Het staat geweldig mooi, maar klinkt minder. Hoe vaak zou de consument geattendeerd worden op de akoestische impact? “Een gezellig interieur is een kwestie van smaak, ruimte, temperatuur, licht & AKOESTIEK.” Dat klinkt als een extra verkoopargument.

Signalen
Komt een klant in de zaak? Kijk je onopvallend of hij een gehoorapparaat draagt. Of kijk eens anders naar zijn lichaamstaal. (Ver)draait hij zijn hoofd om het gesprek te kunnen volgen? Spreekt hij opvallend hard? Bij dergelijke signalen, zou je subtiel de akoestiek in huis kunnen aankaarten. Je kunt hem op de akoestische meerwaarde attenderen. “Wist u dat alles wat zacht aanvoelt, ook zacht voor de oren is?” Dus kleden op de vloer, kussens op de bank, planten in de hoek en voor het raam. Minder algemeen bekend bij de  consument zijn de akoestische (wand)decoratie en geluiddempende lampen. Wat dat betreft, vind ik het beeld van de BuzziShade XL vloerlamp ijzersterk. Het visualiseert de evolutie in de akoestiekmarkt. De projectmatige oplossingen worden decoratiever vormgegeven. De zakelijke wandpanelen veranderen in kleurrijke bloemen. De cocon-achtige stilte-fauteuils verschijnen in huiselijke interieurs. De akoestische b2b-specialisten verbreden geleidelijk hun horizon naar fluisterzacht wooninterieurs. Omgekeerd, brengen de b2c-fabrikanten kasten met soft gestoffeerde fronten, bedden met alkoof-achtige hoofdborden, lampen met/van vilt. Alles helpt om de akoestiek in huis te verbeteren. Maar of dat ook gecommuniceerd wordt? Dus wie weet, staat er volgend jaar de Dag/Week van de Akoestiek op de inhaakkalender.

 

ARTE: Enigma select akoestisch behang

frances | franpress

Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 8-2019. Nog geen lid? Mail nu.