De omzet van de non-foodwinkels kromp in september 2023 met 2,4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 6,4 procent lager dan een jaar eerder.
De drogisterijen en de winkels in recreatie-artikelen hebben in september meer omgezet dan in september 2022. Daarentegen hebben de winkels in consumentenelektronica, de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren in september minder omgezet.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in september 7,3 procent meer omzet behaald dan in september 2022. Het verkoopvolume was 2,1 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 7,7 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 4,5 procent hoger.
De online-omzet was in september 0,9 procent lager dan in september 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 4,7 procent meer omgezet. De online-omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was echter 8,1 procent lager.
De online-omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in september 2023 hoger dan in september 2022. De online omzet van de winkels in overige non-foodartikelen, de winkels in consumentenelektronica en de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.