De detailhandel heeft in januari 17,2 procent meer omgezet dan in januari 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 13,9 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 57,2 procent, de omzet van de foodsector licht met 0,2 procent. Daarnaast is online 8,5 procent minder omgezet dan een jaar eerder. In vergelijking met januari 2020 lag de omzet van de detailhandel 10,1 procent hoger in januari 2022.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in januari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 15,8 procent hoger dan in januari 2021. De omzet van de non-foodwinkels groeide in januari 2022 met 57,2 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 53 procent hoger dan een jaar eerder. De grote groei komt vooral doordat de omzet in januari 2021 op een bijzonder laag niveau lag. Toen gold de hele maand een lockdown waar de non-foodsector veel last van had. Ook in januari 2022 was een lockdown van kracht, die duurde echter tot 15 januari. Ten opzichte van januari 2020 lag de omzet van non-foodwinkels in januari 2022 bijna 1 procent lager.
De kleding- en schoenenwinkels hebben in januari fors meer omgezet dan in januari 2021, maar leden toen juist flinke omzetverliezen. Per saldo was de omzet van deze winkels in januari 2022 lager dan in januari 2020. Ook de andere winkels in de non-food hebben meer omgezet in januari 2022 dan een jaar eerder. Op de winkels in meubels en woninginrichting na hebben deze winkels ook meer omgezet dan in januari 2020.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in januari 0,2 procent meer omzet behaald dan in januari 2021. Het verkoopvolume was 3,7 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 7,7 procent hoger, de omzet van de supermarkten 0,7 procent lager. Ten opzichte van januari 2020 hebben de winkels in voedingsmiddelen 8,8 procent meer omgezet. De online omzet was in januari 8,5 procent lager dan in januari 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 4,7 procent minder omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), daalde met 12,2 procent. In januari 2021 groeide de online omzet met bijna 89 procent.