Op 5 november heeft de unieke B2B Saas oplossing voor de interieurmarkt Decodata haar eerste succesvolle fundingronde bekend gemaakt.
Decodata is in januari 2021 gelanceerd en heeft inmiddels een aantal vooraanstaande klanten. Met de aangekondigde financiering van €700.000 kan Decodata haar positie in de markt verder uitbouwen aldus CEO Anne de Jongh. ‘Met Decodata bieden we wereldwijd een unieke oplossing waarbij product specificaties van interieurmerken geautomatiseerd in webshops, ERP systemen, boekhoudprogramma’s en PIM systemen verwerkt kunnen worden. Om de markt uit te leggen dat ons product daadwerkelijk kan wat het belooft, is tijd en geld nodig. Wat veel consumenten niet weten is dat alle productinformatie die zij zien in webshops door mensenhanden is overgetypt of gekopieerd en geplakt uit PDF’s en Excels. Dat klinkt ouderwets en dat is het ook’. Reden genoeg voor de betrokken angel investors om in te stappen en bij te dragen aan dit slimme idee.
Daarnaast wordt dit moment aangegrepen om Eric Mencke te benoemen als Chief Commercial Officer en daarmee het leadership team uit te breiden. ‘Een gave uitdaging om samen met een sterk en hecht team te werken aan een slimme en gevalideerde oplossing in een creatieve nichemarkt. Op basis van automatisering en data tools kunnen kosten gereduceerd worden. En nog interessanter: wordt informatie verrijkt voor hogere conversie en tijd gemaakt om bijvoorbeeld te besteden aan het creëren van interieur inspiratie. In mijn periode bij KPN heb ik naast diverse sales rollen, meegebouwd aan twee corporate startups en vele inzichten opgedaan. Een achtergrond waarmee ik van waarde wil zijn voor het team van Decodata om verder te bouwen aan een succesvolle toekomst.’
Fatboy, Vitra, Wever & Ducré, Zuiver en Pholc
Decodata heeft inmiddels data van grote en kleine Internationale interieurmerken beschikbaar via haar portal zoals Fatboy, Vitra, Wever & Ducré, Zuiver en Pholc. Decodata vertelde al eerder dat de interieurmarkt toe is aan automatisering en professionalisering van data en processen. ”Of het nu gaat om het beschikbaar maken van data, het converteren van data qua opmaak & stijl of het verrijken van data met bijvoorbeeld images. Wat Decodata betreft zou het niet uit moeten maken waar product specificaties voor nodig zijn, deze data moet altijd voor iedereen, die daar toegang toe heeft verkregen door middel van een dealerschap, optimaal beschikbaar moeten zijn.” Het past niet meer in een tijd waar digitalisatie hoogtij viert dat de interieur markt nog altijd fors achterloopt. ‘Hoe fantastisch zou het zijn dat je als online dealer in een paar muisklikken interieur collecties live kan zetten en je vol kan focussen op jouw unieke positie in de markt en bezig zijn met verkoop en klant adviezen? Of stel je voor dat je een merk bent en via marketplaces wilt verkopen, hoe ideaal is het dan dat je alleen maar hoeft aan te geven welke datavelden er nodig zijn en in welke vorm? Denk aan taalverschillen of kleurtitels zonder dat je uren aan het overtypen bent. Volgens Decodata kan dat allemaal.
”Het team van Decodata heeft bewezen dat met de juiste kennis en drive het onmogelijke mogelijk wordt. De komende tijd wordt er gebouwd aan zoals Decodata het zelf beschrijft ‘The single source of truth’ voor interieurdata; een waardevol datalake die gebruikers ontzorgt en direct efficiency en waarde oplevert.”
Anne de Jongh
Decodata is opgericht door founder Anne de Jongh. Haar vorige bedrijf, een webwinkel in designmeubels is overgenomen door fonQ waar ze een aantal jaar aan boord is geweest. Decodata heeft een duidelijke missie voor de toekomst: Disrupt by creating structure.
Meer info: www.decodata.io