Centrum als kloppend hart van de interieurbranche

Op 4, 5, 6 en 7 februari 2024 vinden de Voorjaarsvakdagen in De Woonindustrie plaats. Het thema van deze editie is Open Up! Dit staat voor het openen van alle mogelijkheden die het centrum biedt aan bezoekers, (potentiële) exposanten en aan de interactie tussen deze partijen. Zondag 4 februari is het Woon- en Interieurevent er speciaal voor consumenten, de interieurprofessionals zijn uiteraard vier dagen lang welkom in Nieuwegein.

De Woonindustrie kiest vanaf nu een nieuwe koers waarbij het centrum in Nieuwegein nog meer het middelpunt van de woonbranche wil zijn en waar inkoop samengaat met inspiratie en innovatie. De handel staat uiteraard voorop, maar het gaat er ook om dat partijen elkaar inspireren en stimuleren. Met 300 merken en makers onder één dak is er geen betere plek denkbaar voor deze processen. En voor het ontdekken van deze merken en makers zijn de Voorjaarsvakdagen begin februari een gelegenheid bij uitstek.

OPENHEID NAAR VERANDERING
Het thema Open Up! voor de Voorjaarsvakdagen in de Woonindustrie richt zich op het verkennen van nieuwe mogelijkheden, innovaties en groeiperspectieven binnen de sector. Het omarmt de gedachte van openheid naar veranderingen en kansen die zich voordoen in de wereld van wonen, design en interieur. Niet alleen voor consumenten maar ook in de projectwereld: De Woonindustrie biedt onderdak aan talloze merken en leveranciers met interieuroplossingen voor bijvoorbeeld horeca, onderwijs- en zorginstellingen. Juist omdat huiselijkheid nu een wezenlijk onderdeel vormt van de beleving van dergelijke omgevingen.

VLIEGWIELFUNCTIE
Op 4 februari is er het Woon- en Interieurevent voor consumenten in het centrum. Het atrium zal gevuld zijn met verschillende workshops en woon gerelateerde activiteiten. De bedoeling is dat consumenten hierdoor zo enthousiast worden dat ze aan elkaar doorvertellen om op een Maandag Market Day langs te komen in Nieuwegein: 300 merken en makers, volop inspiratie en de mogelijkheid om je te ontwikkelen in het woon- en interieur vak. Het centrum hoopt op deze manier op een vliegwiel dat wordt aangezwengeld, met steeds meer bezoekers die op zoek zijn naar nieuwe woon ideeën. Dit geldt overigens niet alleen voor consumenten maar ook voor professionals zoals (interieur) architecten, stylisten en designers: hoort, zegt het voort! In Nieuwegein moet je zijn voor de nieuwste trends en vernieuwingen in wonen.

De handel staat uiteraard voorop, maar het gaat er ook om dat partijen elkaar inspireren en stimuleren. Met 300 merken en makers onder één dak is er geen betere plek denkbaar voor deze processen

ACTIEF DE DIALOOG AANGAAN
Op 5 februari vertelt Annelies Boonstra (Retail Impuls) over trends in retail en het openen van nieuwe retailkanalen. Dit gebeurt in een informele setting voor woonprofessionals met een hapje en een drankje in het atrium. Open Up! betekent ook veranderingen in de branche omarmen en accepteren. Slimmer kijken naar het aanbod en de dienstverlening van de exposanten en van het centrum zelf. De Woonindustrie is meer dan alleen een fysiek gebouw waarin leveranciers zijn ondergebracht: het is een verzameling van innovatieve bedrijven waarin exposanten met elkaar en met de bezoekers actief de dialoog aangaan. Alle merken die ertoe doen zijn aanwezig in het centrum, of het nu (zit)meubelen, slaapsystemen, verlichting of accessoires zijn. Voor alle bezoekers met een hart voor wonen: consumenten, detaillisten, designers of projectinrichters. Waarbij deze verschillende doelgroepen niet alleen prima bediend worden maar ook met elkaar in contact komen. De Woonindustrie als een kloppend hart, als het centrale middelpunt van de interieurbranche. 

PLATFORM DAT VERBINDT 
Open Up! biedt als thema een platform voor exposanten, professionals en bezoekers om deuren te openen naar nieuwe trends, technologieën en concepten die De Woonindustrie vormgeven. Het moedigt een open geest aan om nieuwe ideeën te omarmen, te netwerken en samen te werken aan creatieve oplossingen. Het benadrukt niet alleen het ontdekken van nieuwe mogelijkheden, maar ook het actief benutten ervan om de industrie te verrijken en te transformeren. Met het centrum in Nieuwegein als centraal middelpunt, als verzamelplaats en uitvalsbasis voor deze nieuwe manier van samenwerken. Dat De Woonindustrie de thuishaven is van stylistenvereniging BNS Crisp en het opleidingsinstituut NIA draagt ook bij aan de functie van het centrale middelpunt van de woonbranche.

OPEN UP! Moedigt een open geest aan om nieuwe ideeën te omarmen, te netwerken en samen te werken aan creatieve oplossingen

TRANSFORMATIE
De editie van de Voorjaarsvakdagen in februari is dan ook het startschot van deze transformatie naar nieuwe samenwerkingen en nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld via de evenementen die het centrum van dinsdag tot en met vrijdag organiseert. In ieder gezelschap dat gebruik maakt van De Woonindustrie als evenementenlocatie bevinden zich namelijk mogelijke bezoekers van een Market Day. Vanaf nu worden consumenten die De Woonindustrie bezoeken nog meer welkom geheten. De consumenten zijn een onmisbaar onderdeel van de dynamiek in De Woonindustrie: hun feedback op de collecties, hun gevoel voor trends en ontwikkelingen vormen de basis voor inspiratie en innovatie die het centrum biedt en deze dialogen zijn zeer waardevol voor de exposanten. Dit geldt natuurlijk ook voor de feedback van alle verschillende interieurprofessionals die het hele jaar door de weg naar De Woonindustrie weten te vinden. De Voorjaarsvakdagen zijn van 4 tot en met 7 februari 2024 in De Woonindustrie in Nieuwegein. dewoonindustrie.nl