HOE BELANGRIJK IS EEN HIT IN DE MEUBELINDUSTRIE?

Roderick Vos
Net zoals in de muziekindustrie draait het in de meubelbranche om het bedenken van hits. Maar hoe ontstaat zo’n succesnummer? Kunnen fabrikanten en ontwerpers de formule kraken, of is het vooral geluk? Deze vragen legden we voor aan ontwerper Roderick Vos en Titus Darley van RSGA Design (oa Gelderland, Spectrum & Pastoe). Grote vraag? Hoe zet je creativiteit, strategie en vakmanschap in om een meubelicoon te creëren.
Tekst: Bas Hakker
Roderick Vos weet als ervaren ontwerper dat het ontwerpen van een succesvolle stoel, bank of tafel geen exacte wetenschap is. ‘Er is geen standaardrecept voor een hit,’ benadrukt hij. Toch zijn er volgens hem enkele factoren die een ontwerp kansrijk maken. Zo draait alles om de balans tussen esthetiek, functionaliteit en betaalbaarheid. ‘Iets moois bedenken is niet zo moeilijk, maar iets ontwerpen dat industrieel maakbaar en betaalbaar is, maakt het pas echt uitdagend.’ Een belangrijk aspect van Vos’ aanpak is zijn technische interesse. Hij bezoekt regelmatig fabrieken om materialen en productietechnieken beter te begrijpen. ‘Als je snapt hoe iets gemaakt wordt, kun je efficiënter ontwerpen,’ legt hij uit. ‘De kracht zit in het combineren van esthetiek met praktische maakbaarheid.’
Een voorbeeld van Vos’ succes is de BLOQ-Bank die hij twintig jaar geleden maakte voor Design on Titus Darley Stock. Hiervan zijn er inmiddels meer dan 100.000 exemplaren van verkocht en het ontwerp is veelvuldig gekopieerd. ‘Het ontwerp heeft de tand des tijds doorstaan,’ zegt Vos trots. ‘Ik geloof dat het succes van een meubel zit in tijdloosheid, en dat probeer ik altijd te bereiken door trends te vermijden.’
‘DE NEDERLANDSE MEUBELINDUSTRIE IS TE KLEIN OM VAN TE LEVEN’

Titus Darley
TIJDLOOSHEID ALS BASIS
Ook Titus Darley, directeur van RSGA Design, ziet tijdloosheid als een van de belangrijkste pijlers van een succesvol meubel. Hij noemt het iconische ontwerp van Martin Visser’s voor Spectrum (BR 02 slaapbank, red.) van de slaapbank uit 1960 als voorbeeld. ‘Deze bank komt duidelijk uit de jaren zestig, maar heeft zo’n tijdloze uitstraling dat hij nog steeds relevant is,’ zegt Darley. Volgens hem is een tijdloos ontwerp echter niet voldoende. ‘Een meubel moet ook functioneel zijn.Het maakt niet uit hoe mooi een bank eruitziet, als hij niet lekker zit, wordt het geen succes.’
Daarnaast speelt de prijs-kwaliteitverhouding een cruciale rol. ‘Een iconisch ontwerp dat onbetaalbaar is, zal nooit de massamarkt bereiken.’ Darley benadrukt ook de rol van samenwerking tussen ontwerper en fabrikant. ‘Onze taak als producent is om ontwerpen seriematig te maken zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Het spanningsveld tussen creatieve vrijheid en praktische beperkingen leidt vaak tot de beste resultaten.’
‘ER IS GEEN STANDAARDRECEPT VOOR EEN HIT’
EXPERIMENTEREN VERSUS ZEKERHEID
Het ontwikkelen van een succesvol meubel brengt risico’s met zich mee. Volgens Darley zijn fabrikanten vaak op zoek naar een balans tussen experimenteren en zekerheid. ‘Een collectie heeft experimenten nodig om zich te onderscheiden, maar een aantal bewezen succesnummers is essentieel om financieel gezond te blijven.’ Bij RSGA Design zorgen vijf topproducten voor driekwart van de omzet. Dit stelt hen in staat om te investeren in nieuwe ontwerpen. ‘We werken graag samen met jonge ontwerpers,’ zegt Darley. ‘Hun frisse blik brengt vaak verrassende resultaten, maar je hebt ook zekerheid nodig. Daarom herintroduceren we regelmatig klassieke ontwerpen met moderne aanpassingen.’ Vos deelt een vergelijkbare visie. Hij merkt op dat zijn ontwerpstudio kritisch is bij het selecteren van projecten. ‘We stellen onszelf altijd de vraag: zouden we dit thuis willen hebben? Als het antwoord ja is, gaan we ervoor.’
HET VERHAAL ACHTER EEN HIT
Hoewel succes soms lijkt te berusten op toeval, zijn er momenten waarop een ontwerp zich onverwacht ontpopt tot een bestseller. Vos vertelt over de Isola-eettafel, die hij vijftien jaar geleden ontwierp voor Linteloo. ‘Aanvankelijk werd het ontwerp niet begrepen, maar drie jaar later begon het te lopen. Nu is het een van mijn meest succesvolle creaties.’ Darley noemt de Rietveld Crate Lounge Chair als voorbeeld van een heruitgave die verrassend succesvol werd. ‘Oorspronkelijk ontworpen in de jaren dertig, sprak het ontwerp destijds een nichepubliek aan. Door het samen met Hay opnieuw op de markt te brengen tegen een toegankelijke prijs, hebben we inmiddels meer dan tienduizend exemplaren verkocht.’
‘ER ZIJN DESIGNERS DIE ZICHZELF ZO HEBBEN BEWEZEN, DIE ZO’N MERK ZIJN DAT ZE EEN SOORT GARANTIE ZIJN VOOR SUCCESNUMMERS’
DE ROL VAN DE MARKT
Beide experts zijn het erover eens dat de markt steeds competitiever wordt. ‘Er zijn al zoveel mooie banken en stoelen,’ zegt Darley. ‘Het wordt steeds moeilijker om op te vallen.’ Hij ziet echter ook kansen in technische innovaties en nieuwe productiemethoden. ‘Een oud ontwerp met moderne technieken verbeteren kan een wereld van verschil maken. Je maakt dan gebruik van een prachtig ontwerp, maar mogelijk was het destijds nog niet mogelijk om het tegen een goede prijs te maken of was het niet comfortabel. Dat kan je dan nu wel realiseren.’ Vos voegt toe dat het internationale speelveld een belangrijke factor is. ‘De Nederlandse meubelindustrie is te klein om van te leven,’ merkt hij op. ‘Daarom werken we steeds vaker met buitenlandse merken samen.’
‘HET SPANNINGSVELD TUSSEN CREATIEVE VRIJHEID EN PRAKTISCHE BEPERKINGEN LEIDT VAAK TOT DE BESTE RESULTATEN’
SAMENWERKING ALS SLEUTEL TOT SUCCES
De interactie tussen ontwerper en fabrikant is essentieel om een meubel succesvol te maken. Darley legt uit: ‘Een ontwerper moet begrijpen dat een mooi idee niet genoeg is. Het moet ook uitvoerbaar en betaalbaar zijn. Onze taak is om ontwerpers te helpen die balans te vinden. Het werkt echt nooit als een ontwerper zegt: ik heb hier een hit voor je! Kijk, als ik tegen jou zeg: ik heb een geweldig huis voor je terwijl ik jou niet ken dan wordt dat een lastig verhaal. Samenwerken is essentieel en de goede ontwerpers snappen dat heel goed hoor.’ Hij vertelt over de samenwerking met de ontwerpster Carolina Wilcke en haar Tangled-serie voor Spectrum. ‘Je begint dan met een vitrinekast als basis en dat bouw je helemaal uit samen waarna het een hit werd. We werden daar wel een beetje geholpen met de trend van industriële deuren…dat geluk moet je ook een beetje hebben.’
Vos ziet het spanningsveld tussen creatieve vrijheid en technische beperkingen als een uitdaging. ‘Ik ben altijd bereid om samen te werken, maar ik blijf trouw aan mijn visie. Als een fabrikant mijn idee te veel wil aanpassen, haak ik af. Daar moet je een balans in zoeken want je moet ook rekening houden met de bestaande collectie van een fabrikant en hoe je daarbij past.’ Darley legt uit dat de ontwerpers zelf natuurlijk een soort garantie zijn. ‘Er zijn designers die zichzelf zo hebben bewezen, die zo’n merk zijn dat ze een soort garantie zijn voor succesnummers. Zij zijn zo goed dat ze iconische meubelstukken kunnen bedenken. Daarom werken fabrikanten ook zo graag met hen. Vergeet ook niet dat zij kunst maken, maar dat ze leven van de royalties.’
HET MYSTERIE VAN EEN HIT
Uiteindelijk blijft een succesvolle meubelontwerp deels een mysterie. Vos en Darley benadrukken dat geluk een rol speelt, maar dat ervaring, visie en samenwerking minstens zo belangrijk zijn. ‘Je kunt veel doen om de kans op succes te vergroten, maar een hit kun je nooit volledig plannen,’ zegt Darley. Vos sluit zich daarbij aan: ‘Het blijft een kwestie van timing en intuïtie.’ Wat duidelijk is, is dat een meubelhit meer is dan alleen een goed idee. Het vraagt om vakmanschap, strategisch inzicht en het vermogen om te anticiperen op de behoeften van de markt. Met deze ingrediënten kan een meubel misschien uit- groeien tot een tijdloos icoon of zelfs een hit.
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie februari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.