De 52e editie van CIFF Shanghai, the International Furniture Fair in China, die jaarlijks plaatsvindt in het National Exhibition and Convention Center (Shanghai Hongqiao), is net afgesloten.
Met het thema ‘Leading New Modes of Consumption, Serving New Patterns’, had de beurs 8 thema areas en waren er nog veer deelevents die werden gehouden (CIFF WMF, CIFF Trend Life Aesthetics Exhibition, CIFF Commercial Office Space Exhibition en CIFF Urban Outdoor Exhibition), zodat de complete meubelindustrie vier dagen lang onder hetzelfde dak stond.
De getallen van deze editie spreken voor zichzelf, aldus de beursorganisatie: 1,500 exposanten op (daar gaat hij weer, alleen interessant voor beursorganisatoren) 340,000 vierkante meter, bezocht door 93,474 vakbezoekers waarvan 84,611 uit China en de rest uit het buitenland (8.863 voor de snelle rekenaars). Dit betekent een groei van 10.44 procent aan buitenlanders, een verbetering van het vorige record uit 2019. Er waren 46 live social media uitzendingen vanaf de beurs gevolgd door 2.6 miljoen online kijkers. In tijden van onzekerheid, “waarin niets gaat zoals het moet gaan”, aldus de organisatie betekent dit een bevestiging van dat de thuismarkt van de beurs weer aan het groeien is. Er zijn hele rijke mensen in China en er is een goeiende middenklasse en dat is een houvast voor veel Chinese fabrikanten. Buitenlandse bedrijven die de complexe Chinese markt willen betreden deden er dus goed aan om op deze beurs te staan, aldus de organisatie.
Maar CIFF Shanghai is niet alleen maar handel, het gaat hier ook over trends, lifestyle en een cultuur die gericht is op design. De beurs is een plek om elkaar te ontmoeten, bijvoorbeeld tijdens de 40 fora die werden georganiseerd. Zoals de 2023 Global Home Furnishing Development Forum – China Home Furnishing Business Design Trend Conference. Onder de deelnemers 20 speciale gasten uit de design scene van China die spraken over stadsvernieuwing, duurzaam design en technologische verandering. Daarom is het zo van belang om hier aanwezig te zijn wil je ooit iets begrijpen van deze markt als buitenlander die aan Chinezen wil verkopen. Goede en vooral betrouwbare tolken zijn onmisbaar tenzij je zelf het Mandarijn machtig bent.
In Shanghai ontmoet je de handel en je eventuele klanten, zo luidt de concluderende boodschap van de beurs. Shanghai als het Beusichem of Nieuwegein van China?