De omzetstijging in het tweede kwartaal van 2021 valt met name toe te schrijven aan de non-foodsector. Daar steeg de omzet met bijna 12 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl deze in eerdere kwartalen sinds de coronacrisis bijna elk kwartaal daalde. Vanaf 3 maart 2021 mochten non-foodwinkels onder strikte voorwaarden weer open en vanaf 28 april werd dit verder versoepeld. Een jaar eerder werden de winkelstraten door de coronamaatregelen nog vermeden, waardoor de toename ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 in de non-foodsector aanzienlijk is.
Met ruim 40 procent nam de omzet van kledingwinkels in het tweede kwartaal van 2021 het sterkst toe, maar lag nog wel onder het omzetniveau van het tweede kwartaal in de jaren 2016-2019. De toename volgt op een sterke omzetdaling in het tweede kwartaal van 2020. Winkels in consumentenelektronica piekten in het tweede kwartaal van 2020 juist, maar zagen de omzet in het tweede kwartaal van 2021 weer dalen. Dit gold ook voor winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, waarbinnen bouwmarkten na topjaar 2020 kampten met een omzetdaling in het tweede kwartaal van 2021.
De foodsector boekte vanaf het eerste kwartaal van 2020 hogere kwartaalomzetten ten opzichte van een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet minder dan een procent hoger dan een jaar eerder. Ondanks deze beperkte groei was de omzet beduidend hoger dan in de tweede kwartalen van de jaren voorafgaand aan de coronacrisis. Dit komt door de recordgroei van bijna 8 procent in het tweede kwartaal van 2020.
In het tweede kwartaal van 2021 stegen de internetverkopen van de detailhandel met meer dan 17 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In de eerste drie maanden van 2021 werd nog een recordgroei behaald van ruim 85 procent ten opzichte van een jaar eerder. De internetverkopen namen sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 sterk toe, maar na een volledig coronajaar was de groei in het tweede kwartaal van 2021 weer vergelijkbaar met de jaren voorafgaand aan de coronacrisis. De internetverkopen kunnen worden gesplitst in pure webwinkels en multichannelers, die zowel online als via winkels verkopen. Bij deze laatste groep detailhandelaren was de internetomzet in het tweede kwartaal van 2021 18 procent hoger dan een jaar eerder. Voor pure webwinkels was de toename ongeveer 16 procent.
In het tweede kwartaal van 2021 werden er in de detailhandel 38 faillissementen uitgesproken. Dit is een afname van meer dan 60 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, toen er 96 faillissementen waren. Ongeveer een kwart van de faillissementen in het tweede kwartaal van 2021 betrof webwinkels en een even groot deel betrof winkels in overige artikelen, waarbij het met name ging om kleding- of schoenenwinkels.
Begin juli verwachtte 6,3 procent meer detailhandelaren dat de omzet in het derde kwartaal van 2021 zal afnemen, dan dat deze zal toenemen. Een kwartaal eerder hadden de positief gestemde detailhandelaren hier nog de overhand. De verwachtingen van ondernemers over de personeelssterkte waren binnen de detailhandel per saldo juist optimistischer dan voorgaand kwartaal. Het saldo wordt bepaald door het percentage positief gestemde ondernemers te verminderen met het percentage negatief gestemde ondernemers.