BREAKING:
Fameus merk Ubica volledig eigendom van beddenondernemers Bart en Rick Dekkers
‘’Dit is voor ons een kers op de taart, de kroon op ons werk’’
Er valt heuglijk nieuws te melden uit de beddenbranche. Ondernemers Bart en Rick Dekkers, afgelopen 15 jaar aan de weg timmerend met Key West Bedding, hebben het Nederlandse merk Ubica aangekocht, een ex-Recticel Bedding merk dat tegenwoordig onderdeel is van de Aquinos Groep uit Portugal. Dat betekent dat de jonge ondernemers met ingang van heden volledig eigenaar zijn van het befaamde merk.
Ook hebben de ondernemers als part of the deal op het gebied van matrassen een nauwe samenwerking verworven met de high tech R&D afdeling van Aquinos. Hiermee betreden de jonge ondernemers, pas 40 en 36 jaar oud, het hoog middensegment in technisch slapen.
Rick Dekkers (links) en Bart Dekkers.
We treffen de zeer goed gemutste gebroeders Dekkers in de buurt van Kesteren, waar de productiefaciliteiten van het merk gehuisvest zijn. Al jaren stond Ubica bovenaan het verlanglijstje van de gebroeders Dekkers. Bart Dekkers steekt stralend van wal: ‘’Ik ben enorm blij dat het nu helemaal rond is en de handtekeningen onder de overeenkomst staan. We zijn nu volledig eigenaar van Ubica, een geweldig merk met heel mooie geschiedenis, volledig in Nederland geproduceerd.’’ We hebben er lang achteraan gezeten en als we iets graag willen dan laten we niet zomaar los. Na veel aandringen kwamen we dan eindelijk aan tafel. Aquinos wilde dit mooie merk natuurlijk niet zomaar verkopen. Het merk moest in goede handen komen. Gelukkig hebben we de directie van Aquinos met onze ambitieuze plannen en trackrecord in de branche kunnen overtuigen. En nu is de kogel door de spreekwoordelijke kerk. We kunnen onze plannen de komende maanden gaan uitrollen. We kunnen niet wachten om aan de slag te gaan.’’
Bart en Rick Dekkers zijn zonen uit een ondernemersfamilie en kregen het beddenvak door vaders Dekkers met de paplepel ingegoten. Tegenwoordig zijn het de passievolle ondernemers achter Key West Bedding, met de merken Cinderella, Businessclass, The Key Collection en Sunday een toeleverancier van boxsprings, matrassen en toebehoren. De afgelopen jaren was Key West Bedding erg succesvol en heeft het bedrijf zich een sterke en steady positie in de beddenbranche verworven.
Compleet nieuw bedrijf
Ubica wordt een compleet nieuwe entiteit dat zal bestaan als onafhankelijk bedrijf naast Key West. Bart: ‘’Het is tijd voor een nieuwe impuls. We gaan een compleet andere collectie ontwikkelen met de accenten op technisch slapen en sustainability. Je kunt natuurlijk een compleet nieuw merk opbouwen en in de markt zetten, maar voordat een dergelijk merk de status heeft van Ubica ben je jaren verder. Met het kopen van dit smetteloze merk, dat staat voor kwaliteit, innovatie en vakmanschap, kopen we natuurlijk heel veel tijd.’’
De mannen stralen en spreken zeer gepassioneerd Rick: ‘’We hebben zoveel plannen. Met het merk kunnen we alle kanten op. Met Ubica hebben we een mooi antwoord op de vraag naar duurzame producten die deze tijd kenmerkt.’’ Bart: ‘’En Ubica gaat echt een van de spelers worden in zoals we dat noemen ‘het nieuwe slapen’. Met de acquisitie hebben we niet alleen een merk gekocht, maar ons ook toegang bedongen tot heel veel kennis van het matrassen vak want we gaan als tandem optrekken met de R&D afdeling van Aquinos, waardoor we ook voorloper worden op het gebied van innovatie.’’
Dealers
De komende maanden gaan de heren in gesprek met potentiële dealers. Daarbij zullen de ondernemers de vruchten plukken van het al aanwezige enorme netwerk in de beddenbranche en in contact komen met veel nieuwe spelers. Ook hebben de ondernemers de beschikking over een geweldig distributiecentrum in Enschede. Er liggen veel kansen, ook strategisch.’’ Bart: ‘’Wat je ziet is dat veel kleinere, onafhankelijke winkels die door families worden beheerd, en niet behoren tot grote ketens of franchises, onder druk staan. De grote ketens domineren. Ook verdwijnen veel winkels bij gebrek aan opvolging. ‘Hoe kunnen deze winkels blijven bestaan zonder dat ze opgegeten worden door de grote jongens?’ is een vraag die wij ons al geruime tijd stellen. Wij moeten deze winkels helpen en ik denk dat we met onze te ontwikkelen Ubica collecties voor het midden en hoog-midden segment echt een passend antwoord aan gaan bieden. Er komen in ieder geval geen Ubica winkels, maar juist samen met de ondernemers willen we iets moois neer gaan neerzetten.’’
Marketing
Rick: ‘We hebben er veel zin in. Het wordt een heel andere manier van het benaderen van de markt. Bart: ‘’Wat ook leuk is, is dat er nu bijvoorbeeld veel vrachtwagens van ons rondrijden in Nederland. Die hebben we niet voor niets wit gelaten. Nu kunnen we eindelijk aan de slag met dat mooie logo met de uil die de vrachtwagens spoedig zal sieren. Verder kun je met de vele positieve stories die aan het merk hangen natuurlijk alle kanten op. Ook betreden we in het najaar een stand in De Woonindustrie in Nieuwegein.’’ Rick: ‘’We gaan heel veel investeren en er met heel veel energie alles aandoen om van Ubica een groot succes te maken.’’
We zullen onze lezers doorlopend op de hoogte houden van de ontwikkelingen in Kesteren.
De historie van Ubica in een notendop
Ubica, oorspronkelijk afgeleid van Van Uden & Bicker Caarten, is een gerenommeerd merk dat zich toelegde op de productie van matrassen met diverse vullingen, waaronder kapok, springveren, schuimrubber en latex. De geschiedenis van het merk gaat terug tot 1926, toen Dirk Wijzenbeek, ook bekend als David Izak Wijsenbek, de Stichtsche Matrassenfabriek oprichtte aan de Ganzenmarkt in Utrecht.
In de loop der jaren evolueerde het bedrijf, waarbij Philip Wijsenbek van Veldhuyzen, de (stief)zoon van Dirk, de productie versnelde door machinerieën te optimaliseren. Na de oorlog herstelden Wijsenbek van Veldhuyzen en Bicker Caarten de zaak en openden ze filialen in Rotterdam en namen Souplex in Amsterdam over. In 1953 resulteerden deze inspanningen in de opening van een nieuwe fabriek aan de Kanaalweg 30, waar naast kapok en binnenvering nu ook latex werd gebruikt.
Helaas werden het bedrijf in 1955 getroffen door een brand en het overlijden van Philip Wijsenbek van Veldhuyzen, gevolgd door het overlijden van Frans Bicker Caarten. Na deze gebeurtenissen werd de fabriek hernoemd van DWU naar Ubica, en onder leiding van Lodewijk Harold Bicker Caarten beleefde Ubica een bloeiperiode met intensieve reclamecampagnes en uitbreidingen van de fabriek in 1965.
In 1990 werd Ubica overgenomen door Recticel, een toeleverancier van polyurethaanschuim. Ondanks deze verschuiving bleef Ubica als merknaam bestaan als onderdeel van de Recticel-groep, die zich nog lang bezighield met de productie van matrassen.
In 2011 vierde men het 85-jarig bestaan met speciale aanbiedingen. Iets meer dan anderhalf jaar geleden besloot Recticel zich toe te leggen op isolatiemateriaal en werd de ‘slaapcomfortdivisie’ verkocht aan het Portugese bedrijf Aquinos.
Met de acquisitie van Ubica in 2023 voegen de gebroeders Bart en Rick Dekkers een nieuw hoofdstuk toe aan de roemrijke historie van het merk.
Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.