Het besluit om alle relaties met Rusland te beëindigen heeft Maersk in het eerste kwartaal van dit jaar 718 miljoen dollar gekost. De divisie Terminals is er door in de rode cijfers terecht gekomen. Dit melden de collega’s van Nieuwsblad Transport.

”Het Deense concern heeft 485 miljoen dollar afgeboekt op zijn Russische terminalbelangen. Hoofdmoot is het belang van 30,75% in Global Port Investment met zes terminals in het land zelf en twee in Finland. Het proces om dit belang te verkopen, is al in gang gezet, aldus Maersk. Door de afwaardering sloeg de brutowinst (ebit) van de divisie van 412 miljoen dollar om in een verlies van 73 miljoen dollar.”

De divisie Ocean, waar alle containervervoer over zee onder valt, heeft volgens Maersk direct na de Russische invasie van Oekraïne alle boekingen van en naar Rusland en Belarus stopgezet. Dat drukte de brutowinst met 162 miljoen tot 7,07 miljard dollar. Eerder gemaakte boekingen zijn nog wel afgewikkeld. Op 2 mei is de laatste zending in een Russische haven afgehandeld, aldus de containervervoerder in het kwartaalbericht.

Recordwinst
Niettegenstaande de Russische verliespost heeft Maersk in de eerste drie maanden een ‘onderliggende’ recordwinst van 7,5 miljard dollar geboekt, bijna drie keer zo veel als de 2,7 miljard van vorig jaar. In dit cijfer zijn ook alle minderheidsbelangen opgenomen. Twee weken geleden verhoogde de rederij, die begin dit jaar door MSC als ‘s werelds grootste containervervoerder werd ingehaald, zijn winstverwachting (ebit) voor het hele jaar al met twee miljard tot dertig miljard dollar.

De divisie Logistics & Services heeft nog twee vestigingen in Rusland, een vrieshuis in Sint Petersburg en een terminal in de Zwarte Zee-haven Novorossiysk. Die worden eveneens afgestoten, maar blijven nog wel open ‘tot er een oplossing is gevonden’. Alle andere diensten zijn al stopgezet. Dit heeft de brutowinst gedrukt met 53 miljoen dollar tot 183 miljoen.

Het concern meldt verder dat het bijna 600 Oekraïners in dienst heeft, voor het merendeel zeevarenden. Maersk zegt hen zo veel mogelijk te ondersteunen en mee te werken aan verzoeken om repatriëring. Ook heeft de logistieke reus een team van veertig specialisten samengesteld, die de VN en andere humanitaire organisaties ondersteunen ‘om een stabiele stroom van hulpgoederen Oekraïne in te krijgen’.

Bron: NT