De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt aan meubelverkoper Seats and Sofas een boete op van in totaal 350.000 euro voor het misleiden van consumenten met niet bestaande prijsvoordelen. In de folders en in de winkels werd door het gebruik van ‘van-voor prijzen’ een prijsvoordeel gesuggereerd dat niet bestond. Daarnaast waren meubels in de winkels niet voorzien van prijskaartjes. Alleen met hulp van de verkoper konden consumenten erachter komen wat een specifiek meubel kostte. Dit mag niet. De consument moet aan de hand van het prijskaartje zelfstandig de prijs kunnen vaststellen.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “De prijs is een van de belangrijkste elementen waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Bij een hoge korting denkt de consument dat er sprake is van een buitenkansje. Als de korting nep is, wordt hij misleid. Misleidende kortingen zijn niet alleen slecht voor consumenten, maar zijn ook oneerlijk ten opzichte van bedrijven die zich wel aan de regels houden.”
Wat was er aan de hand?
In zijn huis-aan-huisfolders toont Seats and Sofas meubels die sterk zijn afgeprijsd. Bij de meubels in de folder staat een hogere ‘van-prijs’ vermeld en een lagere ‘voor-prijs’. Hiermee wekt het bedrijf de indruk dat de consument een meubel kan kopen met een specifiek prijsvoordeel. Na onderzoek heeft de ACM vastgesteld dat de meubels niet eerder voor de ‘van’-prijs zijn aangeboden. Seats and Sofas heeft niet kunnen aantonen dat dit wel zo was. Dit is een oneerlijke handelspraktijk. Voor deze overtreding, die plaatsvond van begin januari 2016 tot medio maart 2017, legt de ACM een boete op van 200.000 euro.
Daarnaast beboet de ACM het bedrijf voor het niet vermelden van prijzen bij de meubels die in de winkels staan. Alleen met behulp van een verkoper en de prijslijsten in de winkel kan de consument achterhalen wat een meubel kost. Dit is in strijd met de Prijzenwet. De boete voor deze overtreding, die plaatsvond gedurende de eerste helft van 2017, bedraagt 150.000 euro.
Het belang van eerlijke en duidelijke prijzen
De prijs is voor consumenten een van de belangrijkste elementen waarop zij hun aankoopbeslissing baseren. Een hoge ‘van-prijs’ geeft consumenten het gevoel dat zij veel besparen en leidt ertoe dat zij minder op zoek gaan naar alternatieven. Nepkortingen zetten consumenten dus op het verkeerde been. Alleen als prijzen in reclames en winkels eerlijk en duidelijk vermeld staan, dan kunnen consumenten producten goed beoordelen en vergelijken. Eerlijke en duidelijke prijzen zijn ook van belang voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven.