Retailonderzoeker RMC meldt het volgende naar aanleiding van de afgelopen Black Friday: “In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze honderden sensoren, verspreid over meer dan 80 steden lieten zien dat de winkelstraten op Black Friday zelf 6,5% drukker waren dan in 2023. Black Week was 6,8% drukker, zelfs inclusief de storm die woensdag over ons land raasde waardoor de winkelstraten -12,9% rustiger waren.”

Dit jaar viel Black Friday in week 48 en vorig jaar was dat in week 47, waardoor de vergelijkingen in relatie tot Sinterklaas misschien mee moeten worden gewogen. Toch toont een bredere vergelijking dat de hele maand november 5,66% drukker was dan in 2023, wat wijst op een succesvolle Black Friday-maand Opvallend was de grotere drukte rondom het Black Friday-weekend in vergelijking met vorig jaar. Daarnaast lieten ook Cyber Monday en de daaropvolgende dinsdag een aanzienlijke stijging zien ten opzichte van 2023, hoewel deze cijfers in december vallen.

Kortom, deze van oorsprong Amerikaanse feestdag heeft wederom een sterke impuls gegeven aan de Nederlandse winkelstraten. Ondanks de groeiende tegenbeweging van Green Friday laat de consument zien dat het voor kortingen wel de deur uitgaat. Het zijn vooral de grote steden, met een groot aanbod aan winkels, die het meest profiteren van dit event.