Van de redactie van Bedding Business Magazine
Iedereen is anders en heeft andere slaapbehoeften. Dat maakt het kiezen van het juiste matras verre van eenvoudig. Bovendien weten veel mensen niet precies of ze graag op een hard of zacht matras slapen of iets daartussenin. Beter Bed zegtl klanten daarbij te willen helpen. ”Door ze zélf te laten ervaren wat een goede nachtrust betekent, worden zij desgewenst doorgemeten op de Beter Slapen ID. Dit is een data gedreven oplossing die in enkele minuten een onafhankelijk matrassenadvies op basis van de persoonlijke behoeften van de klant genereert. De introductie van de Beter Slapen ID sluit aan op de vorig jaar gepresenteerde strategie van Beter Bed om haar winkels te moderniseren.”
Beter Bed verwacht naar drie typen winkels te gaan. De eerste zijn experience stores – zoals kort geleden geopend aan het Sontplein in Groningen – die een strategische functie in een regio vervullen. Daarnaast komen er citystores. De eerste opent in juni in Mall of the Netherlands en telt zo’n tweehonderd vierkante meter. Dat concept wil Beter Bed ook in binnenstedelijke hoofdwinkelstraten neerzetten. Ook de huidige boulevardwinkels worden de komende jaren gemoderniseerd.
De beste slaapoplossing
Deze winkelconcepten worden in lijn met de missie ‘Beter slapen, beter leven’ ondersteund met een nieuwe service: het Beter Slapen ID. Een systeem met sensoren, dat het lichaam van klanten aan alle kanten doormeet. Op basis van de resultaten in combinatie met een aantal persoonlijke vragen ontstaat een persoonlijk ligprofiel. Zo vind je de matrassen die het best bij je passen. Samen met de kennis van de slaapadviseur vindt de klant de beste slaapoplossing. De nieuwe oplossing is de afgelopen maanden succesvol getest in twee vestigingen.
“Tijdens onze tests met deze nieuwe technologie werd duidelijk dat veel mensen heel andere voorkeuren hebben dan ze dachten. In de nabije toekomst wil Beter Bed het mogelijk maken dat je thuis zelf metingen kunt doen om je ideale slaapoplossing te ontdekken. Je kunt jezelf nu al in twaalf winkels in Nederland – Groningen Sontplein, Den Bosch, Zoeterwoude, Amsterdam ArenA, Rotterdam Alexandrium, Heerlen, Veenendaal, Breda, Leeuwarden, Apeldoorn, Den Haag – en het Belgische Genk door laten meten. Op basis van allerlei metingen en duizenden berekeningen krijg je binnen vijf minuten een objectief overzicht van de vijf matrassen die voor jou het meest geschikt zijn. Dit is pas het begin; er volgen er nog veel meer”, vertelt een trotse Perijn Hoefsloot, verantwoordelijk voor strategic business development bij Beter Bed.
‘Dat kan beter’
Ook Peter de Beter Bed-weter (gespeeld door Arnoud Bos, onder meer bekend uit de Luizenmoeder) ontdekt de voordelen van deze nieuwe service in de winkel. In de campagne die in het najaar van 2021 is gelanceerd – tot stand gekomen in samenwerking met reclamebureau Joe Public – voorziet dit herkenbare karakter iedereen van ongevraagd slaapadvies, onder het motto ‘Dat kan beter’. Hierbij weet de zelfbenoemde slaapadviseur het onderwerp telkens op slapen te brengen en hangt de expert uit met de kennis die hij bij de adviseurs van Beter Bed heeft opgedaan.
Dit keer is een slaperige suppoost in het museum het haasje. Die krijgt een klein hoorcollege over het Beter Slapen ID, waarbij de Beter Bed-adviseur wederom letterlijk wordt gepapegaaid. En passant demonstreert Peter nog even hoe alert je bent na een nacht op een goed matras en hoe je Beter slapen ID uitspreekt. In de tag-on wordt aangestipt bij welke vestigingen je nu al zo’n ligprofiel kunt krijgen.
In het vervolg van de campagne blijft de Beter Bed-weter nog even in het museum hangen. Om bij van Gogh ’s zonnebloemen (‘Dat kan beter’) de kleurrijke dekbedovertrekken te promoten en aan de hand van een kubistische installatie het nieuwe mix-and-match systeem van de B-Bright boxsprings te demonstreren.
Daarnaast verkondigt hij in de wachtkamer van de dokter en op kantoor slaapwijsheden in social video’s en pre-rolls, gekoppeld aan zoekwoorden en Beter slaap-content op de website en het eigen Youtube-kanaal.