Wie de showrooms van Light & Living in Noordwijk bezoekt komt werkelijk ogen tekort. Kamer na kamer worden er talloze artikelen getoond die in stijl en materialen soms ver uiteenlopen, maar bij elkaar gezet klopt het gepresenteerde beeld altijd. “We mixen nieuwe artikelen met bestsellers zodat er naast vernieuwing ook iets herkenbaars te zien is”, aldus directeur Stephan van Kruisselberge. De groothandel heeft in totaal 9.000 artikelen in de collecties, waaraan er per seizoen minimaal 1.000 nieuwe worden toegevoegd. “Dankzij ons geautomatiseerde overzicht van welke artikelen goed lopen en welke niet kunnen we altijd zeer efficiënt bijbestellen.”

Light & Living heeft 1.000 nieuwe artikelen per seizoen in de collectie

“MENSEN HEBBEN NU, MEER DAN OOIT, BEHOEFTE AAN GEBORGENHEID EN WARMTE IN HUIS”

De nieuwe items voor het komend voorjaar van Light & Living vertonen opnieuw  veel organische, afgeronde vormen en er wordt, nog meer dan eerder, gebruik gemaakt van natuurlijke materialen zoals raffia voor de met de hand gemaakte lampenkappen. Stephan: “Een aantal hoofdthema’s straalt een fris lentegevoel uit, met veel plaats voor geel en groen in het kleurenpalet.” Ook de combinatie met een iets matter goud valt meteen op. Stephan bevestigt dit: “Het oogt minder hard dan het blinkende goud, het is iets warmer. Mensen hebben nu, meer dan ooit, behoefte aan geborgenheid en warmte in huis. Vandaar ook die zachte, ronde, organische vormen bij veel items: meubelen, verlichting, vazen, schalen en kandelaars. De woning is een veilige haven in onzekere tijden.” Hij trekt deze vergelijking door: “Zo zijn wij ook een veilige haven voor de retailer. Niet zeggen: nu bestellen of je vist achter het net, maar: loopt het artikel goed dan kan je zonder zorgen nabestellen tijdens het seizoen. Omdat we bij veel verkooppunten inzicht hebben van wat loopt kunnen we heel gericht en op tijd nabestellen bij onze leveranciers. We hoeven dus geen nee te verkopen aan onze klanten. En mocht dat wel het geval zijn, dan is er genoeg keuze uit alternatieven met zo’n omvangrijke collectie.”

MEEBEWEGEN MET DE TRENDS
De collectie van Light & Living is zo omvangrijk dat er voor ieder type winkel een ‘eigen’ collectie samen te stellen is. Stephan wijst op de ronde, vriendelijke vormen van lampen, bijzettafels en vazen: “Het is een mix van verschillende stijlen, zowel de Art Deco van de jaren 20 als de funky vrolijkheid van de jaren 70. Je ziet het ook terug in de mode, je hoort het in de muziek, het teruggrijpen naar disco. Herkenbaarheid maar met een knipoog. Het zijn vormen met een ziel, allesbehalve koel en afstandelijk.” Hij is duidelijk over de signatuur van Light & Living: “We zijn trendvolgers, we bewegen altijd mee met wat er om ons heen gebeurt. Niet voor de muziek uitlopen, maar zeker van deze tijd.” De tafellamp maakt een nog meer uitgesproken terugkeer in het interieur en dat is ook bij de nieuwe collectie duidelijk zichtbaar. “Er is nu veel raffia in de collectie, maar glas blijft heel belangrijk, juist voor die ronde vormen. Ook als hanglamp. Het raffia sluit ook aan bij de trend van het buitengevoel naar binnen halen.” Over glas als materiaal heeft hij een mooie observatie: “We gebruiken vaak een bepaalde vorm in glas eerst als vaas, dan komt er een mooie kap op en wordt het een tafellamp en daarna keert dezelfde vorm terug als hanglamp.”

“HET GLADDE, PERFECTE MINIMALISME HEEFT PLAATS GEMAAKT VOOR NATUURLIJK, ORGANISCH EN DUS IMPERFECT ALS VORMTAAL”

KLEURVERLOOP
Gradient, kleurverloop, is op dit moment ook zeer populair in mode en design. Stephan laat zwarte glazen vazen zien met een kleurverloop en er zijn ook andere kleuren verkrijgbaar die van een kleur geleidelijk overlopen naar transparant. Er zijn potten en schalen die niet perfect rond of ovaal zijn en dat past ook bij deze tijd: “Perfect Imperfection, noem ik het. Het gladde, perfecte minimalisme heeft plaats gemaakt voor natuurlijk, organisch en dus imperfect als vormtaal.” Hij toont een kamer met veel rood en blauw als hoofdkleuren: “Dit is gebaseerd op een chic hotel, een beetje boudoir sfeer. Sfeervol voor kleinere ruimten in huis. Ik denk niet dat de meeste Nederlanders hun huiskamer helemaal in deze stijl zullen inrichten, maar er is veel vraag naar deze luxe, warme sfeer. Eigenlijk ademen we in en uit met de markt, zowel in trends als in de artikelen die worden gevraagd. Ik zei al eerder dat we goed bijhouden wat er wordt verkocht, we bestellen elke week bij de leveranciers.”

Wat betreft de positionering omschrijft hij het merk als betaalbare luxe: “Daarom moeten we ook in grote volumes bestellen om het betaalbaar te houden. Wij zijn niet ingericht op het bestellen van dure masterpieces waarvan er maar twee of drie per jaar worden verkocht.” De volgende stijl van de nieuwe collectie die hij laat zien is meer in contrastrijk zwart en wit, iets minder uitbundig: “Ook hier is veel vraag naar: een rustiger kleurbeeld naast alle frisse kleuren. Niemand is de hele dag door uitgelaten en energiek en het interieur weerspiegelt dit.”

“WIJ ZIJN NIET INGERICHT OP HET BESTELLEN VAN DURE MASTERPIECES WAARVAN ER MAAR TWEE OF DRIE PER JAAR WORDEN VERKOCHT”

TIJGER EN KONIJN
Stephan kijkt terug op dit jaar met een knipoog naar de Chinese astrologie: “Dit jaar was het jaar van de tijger en dat staat voor vasthoudendheid. Wij zijn als bedrijf onze eigen koers blijven varen, ondanks alle uitdagingen. Natuurlijk is dit een uitzonderlijk jaar geweest, door de oorlog zijn de prijzen voor energie en levensonderhoud gigantisch gestegen. Mensen hebben moeten leren om opnieuw met tegenslag om te gaan na twee pandemiejaren die ook ingrijpend waren. We hebben moeten leren om ons aan te passen aan omstandigheden waar we geen invloed op hebben en dat is moeilijk wanneer je dat niet gewend bent.” Voor volgend jaar kijkt hij ook naar de Oosterse dierenriem: “Dat wordt het jaar van het waterkonijn! Chinese astrologie is altijd een combinatie van een element en een dier. Het waterkonijn is een positief gestemd teken en dat zijn wij als bedrijf ook.” “Ik voorzie dat mensen in 2023 het interieur opnieuw gaan aanpassen maar niet zo radicaal als tijdens de pandemie. Meer individualisering in de maatschappij leidt ook tot meer eigen woonruimte en dat biedt volop kansen. Ik ben ook supertrots op ons team dat alle veranderingen zo goed opvangt. Voor volgend jaar moeten we mensen blijven verleiden met nieuwe dingen, dat is onze rol in de interieurbranche. En tegelijkertijd bereikbaar blijven met betaalbare luxe. Vernieuwing is de sleutel tot succes.”

Meer lezen over Light & Living? Klik hier

Dit artikel heeft u kunnen lezen Interior Business Magazine editie 2-2023. 

Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.