Compagnons Marcel Kok en Marco Korstanje

De consument wordt op klantreis meegenomen door onze vakmensen

In deze editie van Bedding Business Magazine vertelt Marcel Kok, mede-eigenaar van beddenzaak Droomvlucht Slaapcomfort over het ondernemerschap. Samen met zijn compagnon Marco Korstanje zijn ze ruim 23 jaar geleden hun eigen zaak gestart. Droomvlucht Slaapcomfort is met twee vestigingen in Zevenhuizen en Krimpen aan den IJssel zeer succesvol in de regio van Rotterdam.

Tekst: Bo Vrolijk

Als specialist met twee beddenwinkels in de regio Rotterdam adviseren ze bij Droomvlucht Slaapcomfort graag hun klanten optimaal. Gedreven vakmensen nemen de consument als het ware mee op klantreis. Met een zeer uitgebreid en divers assortiment bedden, boxsprings, matrassen, kussens en accessoires zijn ze in beide showrooms volledig uitgerust om klanten te begeleiden in de zoektocht naar het beste bed. Marcel Kok: “Het hele team is verdeeld over de twee vestigingen en ze zijn allemaal op hun eigen manier multi-inzetbaar.

Elke werknemer kan de klant meenemen op de voor ons bekende klantreis en met veel know-how vertellen over de eigenschappen van de matrassen, boxsprings en andere accessoires die een slaapkamer luxe en comfort bieden. Daarnaast kunnen klanten bij ons terecht voor complete boxspring combinaties, ledikanten, kussens en bedlinnen.” Ruim 23 jaar geleden speelden vrienden Marcel Kok en Marco Korstanje al met de gedachte om samen een zaak te starten. Op het moment dat ze samen een geschikt pand vonden is het snel gegaan om de sprong te wagen vanuit een vaste baan naar het ondernemerschap.

Hoewel beide heren veel ervaring hadden opgedaan in de sales in verschillende branches was dit een hele nieuwe stap in hun carrière. Marcel Kok: “Wij zijn gestart om het pand in Zevenhuizen direct te betrekken en er is ruim drie maanden verbouwd. We deden voornamelijk alles zelf wat destijds meehielp om de kosten controleerbaar te houden. Tussen de verfblikken door werd de inrichting van de showroom bepaald en de collectie samengesteld. Marcel Kok: “Marco en ik besloten direct om ons te richten op een matrassencollectie en verschillende bedbodems in het middensegment in de beddenbranche. We hebben de tijd genomen om deze collectie samen te stellen en op 3 juni 2000 was de opening van Droomvlucht Slaapcomfort in Zevenhuizen een feit.

“Tussen de verfblikken in het pand stelden we de collectie samen”

Vestiging Krimpen aan den Ijssel

BEFAAMDE MERKENAANBOD & MULTI-INZETBAAR TEAM

“Al vanaf het allereerste moment werken wij samen met hele fijne leveranciers waar we ook veelal mee kunnen sparren. We doen er alles aan om te weten wat er speelt in de branche, bij de consument en wat er verkrijgbaar is in de wereld. Vanaf het moment dat de consument zich (al dan niet online) gaat oriënteren, het winkel- bezoek, het productadvies tot aan de aankoop en de aflevering thuis, draait alles voor ons om de totale sfeerbeleving.” De collectie die ze bieden bij Droomvlucht Slaapcomfort is veelzijdig en ze hebben inmiddels vele grote merken vanuit het luxere segment in het merkenaanbod opgenomen. Zij geloven dat topmerken als: Auping, Avek, Caresse, Eastborn, Kreamat, M Line, Mérens, Pullman, Serta, Tempur en Treca Paris hun klanten datgene kunnen bieden wat zij graag wensen.

Daarnaast hebben ze nog hele mooie merken aan hoofdkussens, dekbed- den, vloerkleden en bedtextiel. “Op dit moment komen de verschillende leveranciers bij ons op de vestiging en presenteren zij aan ons de nieuwe collectie. Samen met onze teamleden bespreken we de allerlaatste trends en passen we het inkoopbeleid aan op de vraag van de consument. Door het royale merkenaanbod en de veelzijdigheid aan accessoires vinden wij het belangrijk dat iedereen in het team multi-inzetbaar is. Voor ons is de gedrevenheid en de passie voor de klantbeleving het allerbelangrijkste wat wij vragen van onze werknemers. Doordat we twee zaken hebben vinden wij het cruciaal om naast de winkelfunctie, kantoorfunctie ook logistiek in eigen beheer te houden. Iedereen binnen ons team is multi-inzetbaar en voert een combifunctie uit.

Hierdoor is de job veelzijdig en draait het team van tien personen op dit moment heel goed. Hoewel we zeker nog op zoek zijn naar goede mensen om ons team verder uit te breiden, blijkt het niet zo eenvoudig om juist jongere mensen aan te trekken in deze branche. Misschien komt dat ook wel doordat je nooit weet hoe je dag er uit zal zien. Je kunt er geen pijl meer op trekken wanneer het druk wordt in de winkel. Voor eenieder in ons team bieden de combi-functies dan ook echt uitkomst. Vooral omdat je dus altijd bezig kunt zijn op meerdere vlakken. De diversiteit van klantbenadering en het achter de schermen hier ook mee bezig te zijn is zo waardevol en dat maakt ons vak zo mooi.”

 

“De diversiteit maakt een combi­functie in dit vak ook zo mooi”

 

MARKETING & AMBASSADEURS

Marcel en Marco staan aan het roer van de twee showrooms en doen alles vanuit ervaring en gevoel. In de afgelopen jaren is er veel veranderd in de beddenbranche. Hoewel vroeger voor- al in het weekend een meubelboulevard of beddenzaak werd bezocht om inspiratie op te doen kiezen veel consumenten steeds vaker om zich online al helemaal te oriënteren. Er wordt vaak zelfs al een voorselectie gemaakt die naadloos aansluit bij de wensen en het eisenpakket.

 Marcel Kok: “Wij zijn de afgelopen 23 jaar meegegroeid met onze luxe merken en we hebben het assortiment aangepast en afgestemd op de wensen van de klant. Hoewel we ooit zijn begonnen met een zwart-wit advertentie met een kortingscoupon is de wereld compleet veranderd. Daarbij speelt de vindbaarheid op het internet een cruciale rol.” Droomvlucht Slaapcomfort besteedt veel aandacht om de totale beleving van de klant ook al online te laten beginnen. De website is overzichtelijk en geeft een helder overzicht van de merken, het aanbod en de sfeer waarin je hier je bed en alles wat daarbij hoort kunt kopen. Er wordt veel geïnvesteerd in de marketing van het concept. Een eigen marketing-strateeg die inmiddels vestiging-manager is geworden van de showroom van Krimpen aan de IJsel houdt alles up to date.

Marcel Kok: “Bij ons geldt als uitgangspunt waarom is deze offerte geen order geworden? Dit houdt in dat je in het hele (ver- koop) proces scherp moet zijn op elk niveau. We hechten ook veel waarde aan reviews en beantwoorden deze dan ook altijd. Om onze klanten als ambassadeurs te laten fungeren heb ik het ‘bed-dankje’ bedacht. Ik heb een kaartje ontwikkeld voor onze ambassadeurs om NAW-gegevens te laten invullen van potentiële klanten. Dit wordt bij een succesvolle verkoop ingezet om de ambassadeur te belonen met een bloementje om te bedanken. Deze boeketten wordt verstuurd door de plaatselijke bloemist en hoewel dit extra kosten met zich meebrengt genereert dit zoveel extra omzet. Dit geeft vreugde en tegelijkertijd is het een enorm succes. De beste reclame blijft toch mond-tot-mondreclame en deze investering daarin blijkt voor ons een uitstekende methode.”

“Bij een succesvolle verkoop ontvangt de ambassadeur een bloemetje”

TOEKOMSTVISIE

De toekomst ligt voor winkels in het hogere segment veelal in beleving en dit dan ook nog meer en verder uit te diepen om de klant in een prachtige ambiance de beste service te geven. Het is daarom belangrijk om met fabrikanten te blijven sparren over de toekomst en de mogelijkheden binnen de branche. Marcel Kok zegt tot slot: “Wij leggen de lat graag hoog en werken met enorme gedrevenheid om de klant optimaal van dienst te kunnen zijn en tegelijk omzet te generen. Daarbij moet je ook durven te investeren en daarom besteden we veel aandacht aan marketing, social media, personeel en de uitstraling van onze winkels. Je moet erop kunnen vertrouwen dat tijdens een klantreis ook targets worden gehaald.

In dit segment is de prijs veelal ondergeschikt aan de kwaliteit van een product, personeel en presentatie. Het hogere segment heeft voor ons echt de toekomst. Hoewel online nu vaak de eerste kennismaking is, vinden wij het belangrijk dat we de beleving ook waar moeten blijven maken. Ik geloof daar- om dat we in dit segment met luxe en comfort zonder fysieke winkel geen bestaansrecht hebben. De klant moet bij aankoop echt voelen en beleven en hierin zijn we sterk en wij merken nu dat onze producten van generatie op generatie verkopen. Dat is natuurlijk het allermooiste compliment. Ik hoop in de toekomst nog veel meer te kunnen sparren en kennis en ervaring te mogen delen met andere collega-retailers die daarvoor open staan en elkaar niet bijten. Wij willen onze klanten blijven verrassen en optimaal slaapcomfort laten beleven in een ambiance die aansluit bij de tijdgeest van nu en inspeelt op de wensen van de consument.”

www.droomvluchtslaapcomfort.nl

 

Vestiging Zevenhuizen

 

 

 

 

Copyright© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding business magazine, editie 5/april 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding