BELEVING IS THE WAY TO GO
Een gesprek met Bart Bockweg, de eigenaar van het interieurmerk I-Catchers, gaat al snel over meer dan alleen meubelen. Bart denkt na over de branche, over wegwerpartikelen en het nut van huisshows, bijvoorbeeld. Het tekent de manier waarop hij in het vak staat: commercieel maar wel kritisch: snel uit voorraad kunnen leveren maar met oog voor duurzaamheid en een lange levensduur van producten. “Trends veranderen snel. Het is de kunst producten te maken en te verkopen die qua trend en kwaliteit langer meegaan. Tijdloos design.”
In september hield I-Catchers gedurende een aantal dagen verspreid over twee weken een huisshow in de eigen showroom in Buurmalsen. Bart: “Het kwam rustig op gang in de eerste week, de tweede week kende vele malen meer bezoekers. Het tekent grote versplintering van het aanbod beurzen en huisshows: allemaal tegelijk en waar ga je naar toe? Een beurs kan alleen als collectief een succes zijn. Eén centraal evenement waar iedereen bij elkaar staat is echt interessant voor de bezoeker.
In Nederland bestaat een dergelijk evenement niet en is er te veel versplintering. Voor mij is de Meubelbeurs Brussel de enige Nederlandse meubelbeurs. Ik krijg energie van deze beurs! Iedereen komt naar Brussel er is constant aanloop van klanten en je ziet iedereen weer in een ongedwongen en gezellige setting. Tijdens mijn eigen huisshow ontvang ik nog geen 10 procent van de klanten die ik in Brussel ontmoet.”
“IK WIL VAN I-CATCHERS ECHT EEN MERK MAKEN. DAT IS EEN LANGDURIG PROCES, EN DAAR GAAN WE ELKE DAG TOT HET UITERSTE VOOR”
DE UITDAGING VAN DE NIEUWKOMER
Bart is realistisch over het beursbezoek van veel retailers: “Never change a winning team, dus mensen lopen direct op een beurs naar hun vaste leveranciers zonder om zich heen te kijken naar andere aanbieders. Je ziet het op iedere beurs weer gebeuren. Ik ben nu 6, 7 jaar bezig met I-Catchers om het neer te zetten als een goed en betrouwbaar merk, ik ben heel blij met de klanten die we hebben en die ons trouw blijven maar het is voor mij als relatieve nieuwkomer nog steeds lastig om aan nieuwe klanten te komen. Men kiest vaak voor de gebaande paden: ik ken jou niet dus waarom zou ik bij je kopen? Ik weet zeker dat wanneer detaillisten niet zo vaak hun neus zouden hebben gestoten met onbetrouwbare partijen in het verleden ik nu een veel grotere klantenkring zou hebben. Ook bij ons gaat wel eens iets mis, net als bij iedereen, maar gelukkig heb ik bijna geen verloop in klanten. Ze weten dat ik het oplos en dat het goed komt.”
OMLOOPSNELHEID EN DUURZAAMHEID
“Ieder seizoen presenteren wij nieuwe items om ons te onderscheiden en deze moeten binnen relatief korte tijd worden geleverd. Je kunt geen groothandel zijn met 12 weken levertijd. Als groothandel is een hoge omloopsnelheid van producten nodig. Wij willen onze naam eer aan doen door hele mooie, speciale producten te verkopen, echte I-Catchers!. We kunnen echter niet alleen leven van de Kers op de Taart en hebben ook omzet nodig uit grote aantallen, waarbij de prijs enorm belangrijk is en dat staat op gespannen voet met duurzaamheid. Dus probeer ik in ieder geval de verpakking te verduurzamen maar ook de producten zelf.
Gaat het economisch minder goed dan vervangt de consument minder snel. De komende periode zou geschikt kunnen zijn om mensen te laten kiezen voor producten die langer meegaan.” Hij is wars van het gebruik van wegwerpmaterialen voor de items van I-Catchers: “We kiezen voor natuurlijke materialen, met een iets hoger prijsniveau. Het ontwerp, de presentatie en het gevoel bij een product zijn daarbij heel belangrijk. Het probleem is: De trends volgen elkaar steeds sneller op, uiteindelijk draait het er alleen maar om wie iets zo goedkoop mogelijk kan leveren, wat dan weer ten koste gaat van de duurzaamheid. Ik wil ons merk onttrekken aan dit mechanisme: I-Catchers moet staan voor uniek design wat qua ontwerp en kwaliteit langere tijd mee gaat.”
MEUBELEN KOOP JE NIET ONLINE
I-Catchers heeft nieuwe modellen gelanceerd waaronder tafels met bladen uit hout, marmer en messing. “In Brussel zullen we nog meer laten zien. Dat is toch het verkoopmoment van het jaar.” Bart heeft besloten om niet meer te leveren aan pure webshops: “We doen ons stinkende best om mooie producten te maken die je moet zien, voelen en ruiken. Producten waar op alle gebieden aandacht aan is besteed, die het verdienen om mooi gepresenteerd te worden. Het is niet de bedoeling dat deze zonder gevoel voor sfeer tegen de laagste prijs op een witte achtergrond op internet worden verkocht. Het is bijna onmogelijk door de hoge advertentiekosten, transportkosten en retourkosten om online geld te verdienen met de verkoop van meubels. Er gaan zoveel van die pure online bedrijfjes failliet. Mijn ervaring is ook dat consumenten bij pure online dealers spullen veel sneller terugsturen: niet goed, toch niet leuk genoeg. Fysieke winkels hebben beter contact met klanten en zorgen er voor dat onze producten de aandacht en de presentatie krijgen die ze verdienen. Fysieke winkels inspireren de consument en zorgen ook online voor een eigen presentatie. Fysieke winkels die klanten ook online inspireren tot aankoop, dat is prima. Ik ben blij dat ik die beslissing heb genomen. Wij willen graag onze klanten met een fysieke winkel ondersteunen zonder dat deze zich om online concurrentie zorgen hoeven maken.” Het merk levert binnen een week uit voorraad en Bart is altijd bereikbaar voor opdrachten of informatie over de collectie. “Ik wil van I-Catchers dus echt een merk maken. Dat is een langdurig proces, en daar gaan we elke dag tot het uiterste voor.”
“VOOR MIJ IS DE MEUBELBEURS BRUSSEL DE ENIGE MEUBELBEURS. IK KRIJG ENERGIE VAN DEZE BEURS!”
DE JUISTE KLANTEN
I-Catchers wil investeren in een samenwerking met de juiste klanten, professionals die snappen hoe je producten mooi presenteert en verkoopt. Dit kunnen grote ketens zijn die heel professioneel met hun collectie en partners aan de slag gaan en beleving in hun winkels weten te creëren. Daarnaast ziet hij veel toekomst in zelfstandige boetiekwinkels met kennis van en liefde voor meubelen, waar beleving en de klant centraal staan. Bart wil dus echte eyecatchers (de oorsprong van de merknaam) maken: zet je deze in de etalage dan komen er mensen voor binnen, dat weet hij zeker.
“VOOR MIJ IS DE MEUBELBEURS BRUSSEL DE ENIGE MEUBELBEURS. IK KRIJG ENERGIE VAN DEZE BEURS!”
FLEXIBILITEIT
Hij ziet nog een verschil tussen de kleinere spelers en de grote partijen in de markt: “Wanneer de economie krimpt zet een kleine partij er eerder nog een stapje bij omdat dit nog kan. Kleinere partijen bedienen een kleiner deel van de markt en kunnen daarom nog tegen de economische trends ingroeien. De grote jongens die een heel groot deel van de markt al bedienen, moeten kosten besparen en saneren of een compleet nieuwe markt aanboren. I-Catchers is nog een klein en flexibel bedrijf wat 3 stappen extra kan zetten in een krimpende markt.”
Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 12-2023. Gemist? Klik op de button en kies je abonnement.
Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.