Prummel Meubelen uit Stadskanaal zoekt een opvolger met hetzelfde gevoel voor het vak
WOONWINKEL STAAT MODEL VOOR VEEL FAMILIEBEDRIJVEN
Dertig jaar geleden nam Jelle Prummel een van de drie woonwinkels over van zijn ouders, gevestigd aan de Poststraat 33 in Stadskanaal over. In die tijd wisten Jelle en zijn vrouw Ria de winkel te veranderen van een pure meubelzaak naar een mooie woonwinkel die inspireert, adviseert en ontzorgt. Het echtpaar werkt iedere dag met veel plezier en enthousiasme in de winkel met het team van 10 medewerkers. Maar nu ze beiden dit jaar 59 hopen te worden speelt de gedachte van opvolging een rol. Ria en Jelle hebben drie zonen waarvan de middelste, Mike ook meewerkt in de winkel. Maar hij en zijn broers willen de goedlopende zaak niet voortzetten. Wat nu?
De opa en oma van Jelle begonnen in 1913 met een eerste meubelwinkel, dus vierde Prummel Meubelen in 2013 het 100-jarig jubileum. “Toen ik 30 jaar geleden de winkel van mijn ouders overnam was het echt een andere tijd. Je verkocht gewoon meubels en dat was het. Een standaard winkel waar alles draaide om het product en daar waren we goed in. Vanaf het moment dat Ria erbij kwam is de nadruk steeds meer komen te liggen op beleving en sfeer. Dat een interieur meer is dan een verzameling meubels bij elkaar. Inmiddels zijn we een gekende winkel in de regio voor het middelhoge segment, met goede stylistes die van een huis een mooi thuis maken. De dames beschikken over diploma’s voor het geven van interieuradvies, maar hebben van zichzelf ook heel veel creativiteit. Ik ben trots op wat we hebben opgebouwd.”
ONTZORGEN
De winkel is 1.000 vierkante meter groot en draait goed: een omzet van bijna 3 miljoen euro. “We zijn een zelfstandige winkel, geen deel van een formule of een franchisevestiging. Wat wij doen past niet in een formule: we begeleiden het gehele proces, van de bouw van een woning tot het schilderen en het inrichten. Hiervoor werken we intensief samen met een aantal partijen waarbij wij het centrale aanspreekpunt zijn. Hiermee ontzorgen we de klanten en dat wordt zeer gewaardeerd. We zetten echt in op totale beleving in plaats van een paar stoelen en tafels verkopen.”
Jelle is stellig over deze rol als toegevoegde waarde voor een detaillist: “Met het huidige aanbod online en in bouwmarkten en dergelijke moet je als detaillist het verschil maken door de service aan te bieden die wij in huis hebben, anders red je het niet. Dit geldt voor alle retailers, maar zeker voor de interieur branche: je moet een toegevoegde waarde kunnen bieden. Wij helpen met het maken van keuzes, creëren 3-D ontwerpen, met het samenstellen van het gewenste thuis begeleid door daarvoor opgeleide professionals. Daarom is ons verzorgingsgebied ook de afgelopen jaren verdrievoudigd wat betreft de afstand: mensen komen van 60 kilometer ver om hier te kunnen kopen. En naar tevredenheid: we doen inmiddels ook appartementen in Spanje en Oostenrijk.”
ZOEKEN
Net als iedere woonwinkel was de pandemie, ondanks het menselijk leed, een topperiode voor Prummel Meubelen. Jelle: “We zijn in die 2 jaar alles bij elkaar 2 maanden dicht geweest maar zeer actief geweest: met behulp van facetime door de winkel lopen en nieuwe collecties tonen, met klanten thuis bezoeken en adviseren toen dat nog mocht.” Het afgelopen jaar was er maar een klein omzetverlies ten opzichte van die periode en ook dit jaar loopt het bedrijf prima. Maar inmiddels willen Jelle en Ria meer kunnen genieten van het leven en zouden ze graag de winkel willen overdragen. Aan hun drie zonen gaat dit niet lukken: “Ze hebben de leeftijd om erin te stappen, Mike werkt ook in de winkel, maar ze willen het niet. Ze kunnen hier een bovengemiddeld salaris verdienen, maar ze hebben er geen zin in. Dus moeten we iemand anders zoeken. Ria en ik hebben ons verdiept in alles wat komt kijken bij een overname en het kost gemiddeld 3 tot 4 jaar tijd om een zaak over te dragen. We hebben een verkoopbrochure opgesteld die in te zien is en hopen dus op een partij die deze mooie, goed renderende winkel in een goede regio wil overnemen.” Heeft hij gedacht aan het verkopen aan een formule of franchise? “Goh, nee, dat was nog niet bij me opgekomen. Ik denk al snel: wat wij doen past niet in een formule. Maar wanneer er een goed bod komt, waarom niet?”
ANDERE INTERESSES
Zoon Mike Prummel (27) werkt sinds 2012 in de winkel, hij begon als jongen met het meehelpen met bezorgen op de zaterdag en klusjes in en rondom het pand. “Als tiener heb ik ook nog ander bijbaantjes gehad maar ben uit eindelijk toch weer bij mijn ouders aan het werk gegaan, mijn werkzaamheden toen der tijd waren meubels bezorgen en ondersteunen in de verkoop op de zaterdag. Ik heb in Groningen en Driebergen gestudeerd, na mijn studie heb ik nog in Duitsland gewoond en gewerkt maar ben na 1 jaar toch weer naar Nederland gekomen. Onze winkel is in alle opzichten gegroeid, alleen het softwaresysteem waarmee we werkten paste niet meer bij de omvang. Ik heb toen voorgesteld een nieuw order systeem te implementeren, LogicTrade, en die taak op mij te nemen. Als jongens zijn we altijd vrijgelaten in wat we wilden gaan doen, er was geen dwang om hier te komen werken.
Ons bedrijf beheerst alle aspecten om een fantastisch interieur van A tot Z te creëren, mijn ouders en het Stylingsteam ontwerpen de meest fantastische interieurs. Wij verkopen de klant wat hij wil en niet waar ze om vragen! Ik heb wel het gevoel gekregen voor het interieur maar heb niet dezelfde passie zoals mijn ouders die wel hebben. Mijn interesses liggen elders. Het commerciële zit wel in me, maar ik weet nog niet in welke richting. In ieder geval niet in dit vak en niet in deze winkel.” Hoe is het om als zoon met de ouders samen te werken? “Dat gaat prima. Gelukkig gaan we buiten de winkel ook heel goed met elkaar om.”
DOORZETTEN
Ria Prummel is net als haar man al 30 jaar actief in de winkel in Stadskanaal. Dat het de mooie winkel is geworden met de toegevoegde waarde van een totaaladvies en het uitvoeren hiervan heeft haar veel moeite gekost om voor elkaar te krijgen: “Jelle en ik zaten al vrij snel op dezelfde lijn, maar zijn ouders zagen het niet zitten: naar boven opschuiven in de markt, investeren in de uitstraling en in het opleiden van medewerkers. Zij waren nog van het gewoon meubels verkopen. Ik ben al vroeg begonnen met het geven van interieur adviezen bij mensen thuis. Dat was anders dan de familie was gewend. Ze vonden het lastig om mee om te gaan. Maar we hebben doorgezet en de nadruk op beleving, totaaladvies en ontzorgen heeft ons gebracht tot waar we nu staan.”
Toen de financiële crisis in 2008 kwam was het een lastig jaar voor het bedrijf, maar Ria en Jelle hebben toen tegen de cyclus in gereageerd: “We zijn begonnen met het organiseren van een eigen Woonevent met andere ondernemers hier uit de buurt, we hebben geïnvesteerd in 3D tekenprogramma; en het opleiden van onze adviseurs. En met resultaat: een groter verzorgingsgebied vanaf het moment dat mensen weer geld wilden uitgeven aan het interieur.”
ONDERSTEUNING
Ongeveer negen maanden geleden keken Jelle en Ria elkaar aan: hoe lang wilden ze nog doorgaan met zo hard werken en was het niet tijd om samen meer van het leven te genieten? Ria: “Het ging eigenlijk om en om: dan wilde ik stoppen en zei Jelle: nee, het gaat goed en we vinden het nog zo leuk. Laten we doorgaan. En dan was hij het die dacht: het is mooi geweest en zei ik: nee, we vinden het nog steeds zo leuk om mensen blij te maken met een mooi interieur. Uiteindelijk willen we allebei stoppen op een moment dat het nog steeds goed gaat met het bedrijf en dat is nu. Twee van onze jongens waren geschikt om het over te nemen, maar ze willen niet.
We zoeken iemand die het net zo wil doen als dat wij het doen. Ik doe de inrichting van de winkel, help bij de inkoop, help in de verkoop, organiseer ieder jaar het Woonevent en onderhoud contacten daarvoor. Ik heb iemand nodig die mij full time ondersteunt, want Jelle doet meer op de achtergrond. Het team doet het heel goed, maar zij kunnen of willen de verantwoordelijkheid van het hele bedrijf niet aan. Onze jongens hebben niet de beleving zoals wij die hebben. We hebben hen wel altijd betrokken bij de winkel, als baby gingen ze al mee naar de beurs in Keulen. Dan plakten we er een paar leuke vakantiedagen aan vast, maar het was al vrij snel duidelijk dat ze dit leven niet willen leiden.”
WARME DEKEN
Ria was van huis uit verpleegster voordat ze Jelle ging helpen in de winkel op zaterdag. “Ik was altijd al creatief en vond het fijn om mensen te helpen. Na een tijdje half in de zorg en half in de winkel te hebben gewerkt ben ik voltijd in de winkel gekomen. Ik kreeg de kans om mijn creativiteit te ontplooien, de winkel aan te kleden en te veranderen in een inspirerende plek waar advies centraal staat. Mensen helpen aan een oplossing voor hun woonwens vind ik nog steeds het mooiste aan dit vak. Dit jaar worden we 59 en we willen samen meer de leuke dingen in het leven gaan doen.
We zijn er altijd, we nemen taken over wanneer medewerkers op vakantie zijn, we houden van dit vak maar het wordt wel zwaarder. Dat merken we.” Ze heeft nog een tijd gedacht dat de jongens misschien toch zouden instappen: “Via een vriendin met interesse voor het interieur of zo, maar dat is niet zo gegaan. Dus kijken we verder. Jelle en ik hebben nog steeds veel passie voor de winkel, we zien altijd dingen onderweg waarvan we denken: dat past wel in onze zaak. Het is ook fijn om te horen dat onze klanten de winkel en onze inzet zo waarderen, we horen het zo vaak. Dat onze winkel voelt als een warme deken. Daarom hoop ik ook dat we het bedrijf kunnen doorgeven aan iemand die hetzelfde gevoel heeft voor het vak, die ook die warme deken voor de klanten wil zijn.”
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Jelle en Ria Prummel, Poststraat 33 Stadskanaal, T 06-55764135, jelle@prummelmeubelen.nl, www. prummelmeubelen.nl, www.facebook.com/ Prummelervaarwatwonenis, www.instagram.com/ prummelwonenenslapen/
Copyright © 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine. Dit artikel is verschenen in Vakblad nterior Business magazine, editie Maart/april 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding