Ambachtelijk gemaakte iconen uit Asperen
Iedere liefhebber van designmeubelen uit de vorige eeuw kent de naam W.H. Gispen en het gelijknamige meubelmerk. Veel liefhebbers weten ook dat zijn klassieke ontwerpen met het stalen buisframe als basis nog steeds worden gemaakt en verkocht onder de naam Dutch Originals. Maar welk bedrijf maakt deze collectie, die naast de Gispen Classics ook uit moderne ontwerpen van Nederlandse designer bestaat onder de naam Gispen Today? Het is de compacte, ambachtelijke meubelfabriek uit Asperen die voorheen bekend stond als Meubelfabriek Gebroeders van der Stroom. Ron Kros, verantwoordelijk voor onder andere de verkoop bij Dutch Originals: “We zijn een labelhuis voor industriële klassiekers, aangepast aan deze tijd.”
Wie de fabriek in Asperen binnenkomt ziet, hoort en ruikt dat hier meubelen (grotendeels) met de hand worden gemaakt. Het daglicht stroomt binnen via het deels transparante dak, de fabriek heeft ook grote ramen waarvan uit de groene omgeving duidelijk te zien is. In totaal heeft Dutch Originals ongeveer 20 medewerkers, productie en administratie opgeteld. Ron: “Gebroeders van der Stroom was van oorsprong een meubelfabrikant die vanuit Culemborg naar Asperen verhuisde, toen een extra vestiging opende in Tiel en uiteindelijk hier in Asperen is doorgegaan. Het bedrijf had destijds grote opdrachtgevers voor het stofferen en her stofferen van stoelen, zoals het Ministerie van Defensie en de KLM. Het was een familiebedrijf dat door Hennie Sanderse, de vader van onze huidige directeur Bert, werd overgenomen. Hennie Sanderse had goed contact met Gispen en sprak met hen over het eventueel weer in productie nemen van klassieke Gispen ontwerpen. Gispen concentreerde zich toen al, begin jaren ’90, volledig op kantoormeubilair. We hebben de rechten overgenomen en sinds die tijd maken we hier in Asperen de Gispen Classics en de moderne collectie Gispen Today.”
Op commissie
Ron geeft een rondleiding door de fabriek, wijst op de frames van stalen buizen (de basis van de meeste meubelen uit de collectie) en zegt: “Deze komen uit Duitsland en we hebben er gelukkig voldoende op voorraad hier. Daarom kunnen we de levertijd van een meubel nog steeds houden op 6 tot 8 weken.” Ook het schuim van de fauteuils en de banken is op voorraad en wordt ter plekke op maat gesneden. De stoffering gebeurt ook ter plekke, zowel in textiel als in leer (dat in een aparte ruimte wordt opgeslagen). “De stoffering is altijd klant specifiek, we maken ieder meubel op commissie en hebben dus geen exemplaren in een bepaalde uitvoering op voorraad staan. De meubelen die je hier ziet staan zijn hier gebracht door de dealers of door consumenten voor her stoffering, voor ons een belangrijke activiteit. Onze meubelen zijn van zo’n hoge kwaliteit dat ze na een nieuwe stoffering opnieuw heel lang meegaan. Dat is voor mij een definitie van duurzaamheid.” Dutch Originals zoekt ter versterking van het team nog twee extra stoffeerders, die vooralsnog (net als overal) lastig te vinden zijn. “Misschien moeten we als meubelbranche samen een nieuwe stoffeeropleiding organiseren.”
Ron Kros: ”Misschien moeten we als meubelbranche samen een nieuwe stoffeeropleiding organiseren.”
The Great Indoors
Tijdens de pandemie, toen er geen beurzen en geen huisshow waren voor Dutch Originals, dacht het bedrijf na over een nieuwe manier van zichzelf presenteren. Ron: “We besloten om de fabriek, de kantoren en zelfs de kantine te verbouwen tot een working showroom. Wanneer we lunchen doen we dit op onze stoelen aan onze tafels. Dit maakt deel uit van onze nieuwe campagne, The Great Indoors, die is bedacht door Erik Kessels van het ontwerpbureau Kramer Kessels. Hij heeft 7 minihuizen laten bouwen waarin onze stoelen, bank, fauteuils en hockers passen en die hier door het hele pand te vinden zijn.” Het effect van kleine huisjes met grote stoelen werkt surrealistisch maar benadrukt de vormen en de klassieke uitstraling van de stoelen die allemaal in de periode 1920-1970 door Gispen zijn ontworpen en geproduceerd. Ron werkte zelf bij Gispen voordat hij twee en een half jaar geleden voor Dutch Originals aan de slag ging. “Ik ben officieel accountmanager maar houd me ook bezig met productontwikkeling van de collectie Gispen Today, samen met de ontwerper Richard Hutten, die ook onze art director is. Daarnaast doe ik ook voor een deel de marketing van ons merk. We zijn een klein team, dus iedereen doet wel eens iets extra. Met The Great Indoors als campagne en met de nieuwe modellen van Gispen Today zijn we nadrukkelijk op zoek naar een nieuw elan en een nieuw, jonger publiek.”
Authentiek
Met het herintroduceren van Gispen klassiekers als de 101, 412, 407 en de bank 441 wil Dutch Originals de kwaliteit, authenticiteit en het onderscheid van deze ontwerpen benadrukken maar dan wel in een modern jasje: “We zijn allemaal langer, vaak ook zwaarder dan 50, 60 jaar geleden. We stellen andere eisen aan comfort dan vorige generaties. Dus hebben we bij de historische ontwerpen de rug en de zitting met een paar centimeter aangepast, maar ook bij sommige modellen de lengte van de armleggers. Of het materiaal: voorheen was het altijd zwart bakeliet, nu leveren we de armleggers van 405 fauteuil ook in notenhout en zwart gebeitst eiken.
‘Onze klantenkring bestaat voor 85 procent uit retailers en voor 15 procent uit projectinrichters’
Ook de zithoek is een paar graden schuiner dan voorheen, omdat dit past bij de manier van zitten die we nu op prijs stellen.” Hij toont het met de hand snijden van de stoffen op basis van een mal waarbij het aankomt op zeer precies kijken, net als bij het stikken. “Deze twee dames zijn al 45 jaar in dienst, eerst dus nog bij Gebroeders van der Stroom. Ze bezitten een schat aan ervaring, net als onze andere productiemedewerkers.” Wie de precisie waarmee een meubel in Asperen wordt gemaakt ziet begrijpt waarom Dutch Originals een merk is in het hoogste meubelsegment: “De uren aan handwerk die in een meubel zitten bepalen voor een groot deel de prijs. In de winkel is dat niet altijd duidelijk te maken, maar wie hier komt kijken snapt het meteen.” De keuze voor textiele stof of leer als stoffering is 50/50 volgens Ron. Naast zitmeubelen zijn er ook de tafels en bureaus ontworpen door Richard Hutten en de accessoires zoals kapstokken die in Asperen worden geassembleerd. Dagelijks worden partijen opgehaald door gespecialiseerde meubeltransporteurs. “Onze klantenkring bestaat voor 85 procent uit retailers en voor 15 procent uit projectinrichters. Onze collecties voelen zich daar ook zeer goed thuis.”
Kleurengroepen
Naast het presenteren van de collectie in de huisjes van The Great Indoors heeft Anya van de Wetering van concept- en stylingbureau Kamer 456 een collectie eigentijdse stoffen voor Dutch Originals geselecteerd waardoor de klassieke ontwerpen een moderne dimensie krijgen. Zij heeft deze stoffen onderverdeeld in 7 kleurengroepen. Ron: “Ook hiervoor geldt dat het zowel aantrekkelijk is voor het kiezen van de stoffering van een nieuw meubel als voor het opnieuw stofferen van een bestaand meubel. De kleuren zijn beige, groen, zwart, geel, blauw, rood en paars. Binnen deze kleuren zijn diverse stoffen in verschillende structuren en patronen opgenomen van merken als De Ploeg, Textaafoam, Vyva Fabrics, Kvadrat, BUTE, TRENTO+ en Keymer. “Uiteraard staat het consumenten nog steeds vrij om voor een eigen stof te kiezen, maar met deze selectie helpen we hen op weg. Het zijn stoffen waarvan we weten dat onze modellen er perfect mee gestoffeerd kunnen worden. Ik zie de kleurengroepen echt als een inspiratiebron voor dealers en consumenten.”
Gispen Today
De moderne collectie Gispen Today werd gestart in 2011 met de stoel 412RH en de tafel 1101RH. “Die twee letters staan inderdaad voor Richard Hutten. Het zijn moderne modellen die hun inspiratie vinden in de klassieke ontwerpen van Gispen, zeg maar een soort remix. Het Gispen Today Reaal bureau dat hij in 2020 heeft ontworpen sluit goed aan bij het thuiswerken dat tijdens de pandemie is ontstaan. Ron zet de rondleiding voort door de kantoorruimten van Dutch Originals: grote zwart wit foto’s van het productieproces sieren de wanden. “Een leuk detail: je ziet overal twee handen die ergens mee bezig zijn. Erik Kessels wil altijd beide handen in beeld brengen.”
De 412RH kan ook prima als vergaderstoel dienen, zo is te zien. De tafel 1101RH heeft naar binnen gebogen sledepoten die refereren aan de achterzijde van de stoelen. Ook nieuw is de keuze om de iconische 101 buisstoel uit te voeren in zwart gebeitst eiken, blank gelakt eiken of in noten. Ron wijst op de bijzettafel 971RH: “Gebogen uit een en dezelfde plaat staal. Ik vind Richard een enorm creatieve ontwerper.”
Er zitten nieuwe producten in de pijplijn, plus een heruitgave van een lamp van Gispen, maar eerst moet de presentatie van de huidige collectie echt helemaal kloppen. “Zoals onze site, die ook door Erik Kessels wordt gemaakt. De nieuwe collectie hopen we tijdens de Dutch Design Week in oktober te kunnen presenteren. Hierbij gaat, bijvoorbeeld, bij een stoel het chroom van het frame vervangen worden door onder andere mat zwart gepoedercoat staal. En brengen we voor een andere heruitgave bruin leer als standaard in plaats van zwart. Hiermee willen we een andere, iets jongere uitstraling neerzetten.”
Missie
Hij ziet het als een missie om Nederlands design erfgoed te eren via deze heruitgaven en de link te leggen met hedendaagse Nederlandse designers, zoals Hutten en Job van den Berg. Tot slot, hoe denkt Ron over de ontwikkeling van de meubelmarkt de komende tijd? “Daar is weinig zinnigs over te zeggen, denk ik. De groep mensen die deze meubelen kan kopen zal dit blijven doen, ook bij de huidige inflatie en onzekerheid vanwege de oorlog in het Oosten. Dus blijven we inzetten op kwaliteit, authenticiteit en onderscheid als de kernwaarden in onze communicatie. Ontworpen en gemaakt in Nederland, gebaseerd op designklassiekers, in een vorm en uitstraling die actueel zijn.”
Dit artikel is gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie mei 2022.
Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.