Hoe willen we wonen en werken in deze uitdagende tijden? Welke vormen, kleuren en materialen bepalen moderne woonruimten in de toekomst en hoe zien de producten voor dining, living en giving er straks uit? Aan dit laatste weet de oplettende lezer al dat het over de beurs ambiente gaat in Frankfurt. De volgende editie is van 7 tot en met 11 februari 2025. Deze beurs heeft nog traditionele trends en deze worden omschreven als DEEP, REAL en EASE (met hoofdletters om op te vallen). Deze zijn te zien in de foyer van hal 4.1 van het beurscomplex.

Deze Trend Area biedt de bezoekers de gelegenheid om te zien welke richting het uitgaat aan de hand van een aantal geselecteerde producten van exposanten die in dit trendbeeld passen. Deze Ambiente Trends 25+ zijn uitgezocht door het Duitse Stilbüro bora.herke.palmisano vanuit trends in mode, lifestyle en interieur. Ze haalden inspiratie bij zowel jonge, startende ontwerpers als bij bekende namen die al langer meedoen. Ondanks alle onzekerheden in de wereld is er ruimte voor optimisme, zo betogen de samenstellers: “Bekende vormen in een nieuw licht zien, daar draait het hier om. Ambacht, duurzaamheid, de circulaire economie vernieuwing die gericht zijn om consumenten, detaillisten en projectinrichters te overtuigen”, aldus Annetta Palmisano van Stilbüro bora.herke.palmisano. Alle drie de trends zijn gericht op design en creativiteit die beleefd wordt als sleutel tot positieve verandering.

 

DEEP staat voor een warme, sublieme woonomgeving met gevoel voor natuur en ambacht. De elementen water, vuur, en aarde zijn de inspiratie voor designs met materialen als hout, keramiek, glas en metaal plus nieuwe materialen in kleuren als nachtblauw, eierschaal ecru of groene thee. Mat zilver, donker brons en licht goud schitteren bescheiden en vangen het licht.

 

REAL’s designs zijn toegankelijk en radicaal eenvoudig. Functionaliteit en creativiteit gaan hand in hand. 3D printen zorgt voor perfecte oppervlakken en voor duurzame materialen voor een duurzame toekomst. Ecologische en sociale aspecten zijn verweven in deze trend. Recyclen is een onderdeel van het product. Denk aan materialen als aluminium, hout, glas, opnieuw keramiek met een vernieuwende glazuurlaag en samengestelde materialen. Afval is grondstof en de kleuren die bij Real horen zijn bijvoorbeeld biscuit, diep flessengroen, houtachtig beige, karamel, glazig muntgroen, oranjerood, aluminium grijs, saffraan (daar is ie weer na 5 jaar afwezigheid) en donkergrijs voor een tijdloze, heldere uitstraling.

 

EASE  is wat veel mensen in deze tijd zoeken: een plek vol lichtheid en plezier, vol verrassingen en creativiteit. Met fruitige kleuren als plum (pruimenpaars dus, maar dat zegt niemand want als ontwikkeld mens gebruik je zoveel mogelijk Engelse woorden), feloranje en limoen met lichte contrasten als hemelsblauw en denim of juist donkere contrasten als  mosgroen, zeegroen of…wat? Sweet Cherry Wood? Zoete kersenhout? Veel invloed van textiel in deze trend: borduursels, zwevende draden en patchwork, stoffen uit restproductie, 3D breitechnieken en digitale mogelijkheden. Met materialen als glas, papier en (opnieuw) keramiek, los of gecombineerd. Onverwachte oppervlakken en texturen die uitnodigen om te worden aangeraakt.

Iedere trend heeft 9 kleuren met 8 micro kleurthema’s die kunnen wijzigen gedurende het jaar. Dit helpt bij inkopen en ontwerpen of collecties samenstellen maar denk ook aan het inrichten van showrooms, etalages en product presentaties.

De drie beurzen ambiente, christmasworld en creativeworld zijn van 7 tot en met 11 (creativeworld tot en met 10) februari 2025 in Frankfurt.