Tijdens de informele koffie-met-appelgebak-zonder-ronde-tafel-wel-aan-zee bijeenkomst van Messe Frankfurt ter presentatie van de komende editie van Ambiente 2020 kwam naar voren dat de beurs kijkt naar nieuwe markten, nieuwe bezoekers en nieuwe media.

De vakbeurs voor Giving, Living en Dining kijkt, naast de zelfstandige retailer en de inkoper voor winkelketens en formules, nu ook nadrukkelijker naar horeca inkopers (voor zowel ketens als cruiseschepen) en zelfstandige restaurateurs/ hoteliers als bezoekers getuige de nieuwe hal voor Horeca exposanten: hal 6.0 zal gevuld zijn met leveranciers van serviezen, bestekken en andere producten voor de front of business (dus niet de keuken) van de horeca sector.

Dit wil niet zeggen dat de traditionele bezoeker (retailer en keteninkoper) worden veronachtzaamd, integendeel. Bij de afgelopen editie waren er 4.460 exposanten uit 92 landen die door 136.081 bezoekers uit 167 landen werden bezocht. Dit is een gigantische beurs met een internationale uitstraling, waaronder 3.355 Nederlandse (stijging van 6 procent ten opzichte van 2018) en 1.738 Belgische bezoekers die in februari naar Frankfurt afreisden. Nederlandse exposanten (139 bedrijven dit jaar) zijn vooral actief in Living en Giving (denk aan kleinmeubelen, verlichting, kunstbloemen, geurkaarsen en accessoires) en keren voor een groot deel terug in 2020. Maar liefst 97 procent van de bezoekers heeft aangegeven volgend jaar er weer bij te zijn. Dit is een beurs waar zaken gedaan kunnen worden: 80 procent van de bezoekers is (mede)beslissers.

Wel nieuw is het ontbreken van een gastland. Nu komen er 5 Braziliaanse ontwerpstudios onder de noemer Focus On Design: Brazil. Talenten zijn weer volop aanwezig, de segmentatie in hallen zoals vorig jaar ingezet wordt voortgezet en voor het eerst schakelt het Nederlandse team van Messe Frankfurt twee bloggers in die verslag doen van de beurs. Dit in het kader van het veranderende retaillandschap, waarbij influencers online steeds meer smaakmakers zijn en ook door retailers worden gevolgd. Uiteraard zal Interior Business Magazine het vloggen en bloggen ook voortzetten in Frankfurt.

Nieuw is ook de lancering van het platform Nextrade: een online B2B marktplaats waar het hele jaar door informatie over de exposanten beschikbaar is en waar 365 dagen per jaar door vakbezoekers orders kunnen worden geplaatst bij de exposanten. Niet leuk voor lokale groothandels maar wel de realiteit van de online handel van nu. Wibo Bultsma (in het midden op de foto) lichtte toe wat de meerwaarde blijft van een beurs als ambiente in het steeds meer digitale retailproces: “Een beurs als ambiente biedt de bezoeker de gelegenheid om op dezelfde plek heel veel leveranciers te zien, zeker in de gesegmenteerde opzet van de beurs. Daarnaast blijft de zintuigelijke ervaring van producten belangrijk: voelen, zien, ruiken.” Dat is wat we allemaal volop gaan doen van 7 tot en met 11 februari.

Een uitgebreide voorbeschouwing leest u in een komende uitgave van Interior Business Magazine.

www.ambiente.messefrankfurt.com