Bij Home Times van Alibaba koop je offline waar online het meest naar gezocht wordt. Eind september opende in de Chinese stad Hangzhou de eerste meubelzaak van internetgigant Alibaba. Bij Home Times zijn 20.000 interieurproducten te koop, waaronder meubelen, accessoires, keukenartikelen en stationery. Alibaba maakt in deze meubelzaak gebruik van de online technieken, klanten worden uitgenodigd om met de telefoon in de hand te winkelen. Dressoir kopen, maar te ingewikkeld om mee te nemen? Gewoon klikken en het wordt thuisbezorgd.
Onderdeel van de winkel is een hoekje Tmall, hierbij speelt e-commerce een grote rol en vindt de consument offline de producten die online het populairst zijn in een straal van vijf mijl rondom de winkel. Het assortiment wisselt elke tien tot vijftien dagen.
Grote schermen in de winkel laten bezoekers plaatjes zijn van hun gewenst meubels in een virtueel decor. Dat vraagt om minder meters in de winkel vergeleken met de traditionele meubelzaak. Home Times opent dit jaar nog twee winkels in Hangzhou. In 2018 moeten er in China vijftien tot twintig nieuwe zaken bijkomen.
In China heeft de meubelmarkt een omvang van 110 miljard euro. Vorig jaar december opende House Selection, eveneens in Hangzhou. Alibaba is druk doende om online naar offline te vertalen. De onderneming is voornemens kleine zelfstandige zaken om te vormen met het online topassortiment (met die Tmall techniek) en is tevens een supermarktketen begonnen: Hema.