Vakbeurs Intirio, recent overgenomen door Easyfairs, en momenteel nog aan de gang tot en met 31 januari, kondigt aan in 2019 een jaartje over te slaan. Een zwakke editie zoals die van vorig jaar, toen de exposanten op gebied van raamdecoratie oversloegen, moet zo worden vermeden.
Dit jaar zit de organisatie er nog volop in en reikte prijzen uit aan vernieuwende producten van de beursvloer in verschillende categorieën om zo het innovatieve karakter van de beurs te onderstrepen. De winnaars zijn:
Categorie Smart Project
Winnaar:
MHZ Hachtel
Vertrouwen, op punt, nagedacht over architectuur: 1 systeem voor rollen van diverse formaten. Uniek op dat vlak. Mooi afgewerkt, niet zichtbaar.
Genomineerd waren verder:
Headlam voor een vinyl dat in een handomdraai te personaliseren is. Tot 4 meter breed. In de projectmarkt kan je daar alle kanten mee op, van speelplek voor de kleintjes tot promo-vloer op een event. Plaatsen, snijden, reinigen alsof het niets was.
Floorify: Dit jonge bedrijf wilde de beste klik-pvc vloer ontwikkelen en die tegelijk ‘deplastificeren’. Met andere woorden, hij moet eruitzien en aanvoelen als echt hout en daar zijn ze behoorlijk in geslaagd.
Categorie Project Trend
Winnaar: Louis De Poortere
Kamerbreed tapijt met hedendaagse stijlen en kleuren. Omdat het hoofdzakelijk uit wol bestaat is het slijtvast en brandvertragend en sterk gericht op de contractmarkt. Niettegenstaande dit een flat weave is, voelt het toch bijzonder zacht aan. Het is immers op een dempende onderlaag geplaatst. De vernieuwing waarmee het eeuwenoude bedrijf de markt benadert is opmerkelijk.
Genomineerd waren verder:
Elitis
De jury nomineerst de hele collectie 2018. Het aanbod van Elitis is een meerwaarde voor projecten die een statement willen maken. Met producten uit de Elitis collectie creëer je een unieke identiteit voor een project.
Nash Andréa
Nash lijkt architectuur te ademen. De presentatie en de eenvoud van de collectie spreken de doelgroep aan. De kleurstelling is duidelijk en maakt gebruik van boeiende materialen die prima werken in een strakke architectuur. Het product biedt de mogelijkheid om bijzonder grote metrages te voorzien. Ook dat is een voordeel voor de projectmarkt.
Categorie: Intimacy Colour
Winnaar: Wind
Roze is alomtegenwoordig, maar de manier waarop het door Wind is gebracht, op deze unieke stof is ongeëvenaard.
Genomineerd waren verder: Dedar bij Alinee Home + Textile Agency
Raam- en wandbekleding met unieke kleurstelling in zachtblauw met pittige geborduurde accenten. De spannende combinaties die op de stand zijn gemaakt zijn gewoon prachtig.
menza
Exotische groen in de jungle kussens, maar ook het Chanel roze, de harde zwarte toets en het zachte blauw in de gebreide plaid. Menza kiest niet voor collecties maar voor concepten die beperkt zijn in volume en in tijd. Maar des te meer uniek. Ze willen voortdurend blijven vernieuwen en zo tegemoetkomen aan de vraag om spannende nieuwe producten naar de retail te brengen.
Categorie: Intimacy Trend
Winnaar: Puylaert Design of the Time
Met ‘Noble Savage’ speelt de collectie in op de mythe van de zuivere, niet door de beschaving aangetaste Afrikaanse schoonheid. De collectie is een Westerse interpretatie. Ze claimt niets en wil enkel de ongetemde schoonheid naar het interieur brengen. In diezelfde filosofie heeft DOT een outdoor collectie ontwikkeld.
Genomineerd waren verder: KARAK Tiles
In de KARAK tegels bestuiven oud en nieuw elkaar om zo iets bijzonders te ontwikkelen. Raku, een Japanse ambacht van 700 jaar geleden herleeft. Maar ze wordt gemengd met computer gegenereerde patronen en komt zo tot een uniek niet reproduceerbaar design voor elke tegel.
Bomma Lighting & Manuel Larraga
Mooi voorbeeld van hedendaagse co-habitation tussen ontwerpers van licht en textiel. De jury selecteerde zowel de mondgeblazen lichtornament als het vloerkleed met art deco invloeden.
Categorie: Into Retail
Winnaar: Moduleo – IVC group
Bijzondere en speelse ontwerpen uit de collectie Moods, die zeer commercieel zijn en onderling mooi kunnen gecombineerd worden. De winkelier kan de klant laten dromen en oneindig creatief zijn, dankzij de digitale room visualizer.
Genomineerd waren verder: Clarysseweb
Nog te weinig retailers durven in te spelen op producten die bewust inzetten op gerecycleerde materialen. Clarysse wil daar verandering in brengen met hun nieuwe collectie badlinnen, die gemaakt is uit mechanisch gerecycleerde jeans. Een initiatief dat onze steun wegdraagt.
Orac Decor
Orac heeft een bijzondere tool ontwikkeld voor de retailer en voor de decorateur. Het is een box waar de basislijsten inzitten waarmee er oneindig kan gecombineerd worden. De box wordt vergezeld van een inspirerende catalogus die voor elke kamer van de woning inspiratie aanbiedt. Een offline werkinstrument waar je zo mee aan de slag kan.