Urban Cotton past als merk volledig binnen de synergie van Dutch Interior:

WANDDECORATIE MET EEN WOW-FACTOR

De interieurmerken Eleonora, By-Boo, Sevn en Urban Cotton vormen samen Dutch Interior. Eric Zwanikken is commercieel directeur van het bedrijf uit Barneveld en heeft ook de leiding over de afzonderlijke merken. Urban Cotton is twee jaar geleden door Dutch Interior overgenomen en succesvol ingepast binnen de groep. Het merk in wanddecoratie heeft verschillende wandkleden en art prints die zijn ontworpen vanuit de eigen designafdeling of door (internationale) ontwerpers en kunstenaars.

 

“IN DE KUNSTWERELD KAN HET LASTIG ZIJN OM JE WERK ZICHTBAAR TE MAKEN TUSSEN HET GROTE AANBOD, EN URBAN COTTON KAN DAARVOOR EEN WAARDEVOL PLATFORM ZIJN.”

 

Eric Zwanikken

Eric over de verschillende merken van Dutch Interior: “Bij Dutch Interior in Barneveld kun je een compleet interieur samenstellen. Waar je met Eleonora en Sevn de basis legt, decoreer en stijl je elk interieur met By-Boo en Urban Cotton. Met het merk Eleonora zijn we begonnen. Dit merk heeft onder andere zitmeubelen, kasten en tafels in het assortiment. Het richt zich op een breed segment in de meubelmarkt en speelt in op de actuele trends. By-Boo is elf jaar geleden ontstaan en dit merk heeft kleine meubelen zoals salontafels en krukjes, karpetten, woonaccessoires en kussens in het assortiment. Het volgt nog meer de trends dan Eleonora. Sevn heeft banken en fauteuils, die allemaal modulair samen te stellen zijn. De meubelen worden in Barneveld ontworpen en door fabrieken in Polen geproduceerd. Acht jaar geleden is dit merk ontstaan en de zitbanken zijn in verschillende stoffen en materialen verkrijgbaar. Urban Cotton hebben we dus sinds twee jaar en is een perfecte aanvulling op de andere merken. Het voltooit het totale interieur zoals wij dit kunnen aanbieden.”

 

 

EXPERIENCE CENTER

In Barneveld staat het Experience Center van Dutch Interior waar het gehele assortiment te zien is en waar bezoekers, al dan niet in gezelschap van hun winkelier, advies krijgen. “We proberen hier echt een beleving met een wow-factor te creëren. Na een flinke verbouwing zal ons Experience center aan het eind van dit jaar maar liefst met 2000 m2 uitgebreid zijn. Hiermee zal het centrum 6500 vierkante meter groot zijn. Consumenten zijn van harte welkom maar de verkoop vindt altijd plaats in de winkels van onze klanten.”

Als commercieel directeur van de merken van Dutch Interior (hij is sinds 11 jaar dienst van het bedrijf) kent hij de brands en de klanten door en door en voelde ook twee jaar geleden dat de overname van Urban Cotton paste bij de bedrijfsfilosofie van Dutch Interior: “Het merk is al iets langer aanwezig in de markt. We zagen er veel potentie in en dat blijkt nu ook wel uit de belangstelling die we nu krijgen. Het merk had gelukkig al zelf een groot netwerk opgebouwd, ook wat betreft de naamsbekendheid. We hebben het merk de afgelopen twee jaar iets aangepast in de uitstraling en ook iets commerciëler gemaakt. De prijsstelling hebben we veranderd en het is nu nog aantrekkelijker geworden voor de consument en de winkelier, zeker in combinatie met producten van onze andere merken. Wanddecoratie zoals die van Urban Cotton moet het hebben van het constant vernieuwen van de collectie en zo zijn we nog meer zelf gaan ontwerpen maar ook gaan samenwerken met kunstenaars van over de hele wereld. Ook hebben we inmiddels nieuwe illustratiestijlen aan het assortiment toegevoegd.”

 

DE KEUZE VOOR DECORATIEVE KUNST IS HEEL PERSOONLIJK: ZET TIEN MENSEN OP EEN RIJ EN ZE VINDEN ALLEMAAL IETS ANDERS MOOI”

 

 

DE ROLLS-ROYCE ONDER DE PRINTERS

Urban Cotton is feitelijk een groothandel in wanddecoratie, wandkleden ingelijst in een frame of aan een roede en art prints gedrukt op papier in een houten of acryllijst. Sinds september kunnen tekeningen ook op glas geprint worden. Eric: “We hebben hiervoor geïnvesteerd in een unieke printer, de Rolls-Royce onder de printers, waarmee in zeer hoogwaardige kwaliteit geprint kan worden. Hiermee kunnen we kunstwerken op allerlei ondergronden bedrukken, tegen een heel commerciële prijs en nu dus ook op glas. Het resultaat is bijzonder kleurecht.”

Over de ontwerpen uit de Urban Cotton collectie zegt hij: “We zijn steeds op zoek naar samenwerkingen, zelfs met straatartiesten. We staan altijd open voor nieuw talent dat we een podium willen bieden. Voor kunstenaars is het niet gemakkelijk om hun werk te tonen aan het grote publiek. Er is veel concurrentie en daardoor is het lastig voor hen om zich te onderscheiden. Door zich aan Urban Cotton te binden nemen we veel werk uit handen. We hebben zelf al een groot netwerk en we hebben ook een behoorlijk marketingbudget beschikbaar. Zo kunnen we dus de naamsbekendheid van de kunstenaars vergroten; het is een win-win situatie voor beide partijen.”

 

EIGENZINNIG EN AUTHENTIEK

Urban Cotton heeft een bijzondere collectie Art Prints samengesteld. De collectie bestaat uit eigenzinnige en unieke designs, waarbij het origineel varieert van werken die geschilderd zijn, met een laser uitgesneden, met de hand getekend of nog oneindig veel meer technieken. Eric: “De authenticiteit van de kunstenaars voel je in de ontwerpen en Urban Cotton neemt dit mee naar het interieur. Zo kunnen consumenten verschillende Art Prints van één kunstenaar combineren voor een rustige look. Kunst van verschillende kunstenaars zorgt juist weer voor een uitgesproken uitstraling. Onze klanten, de dealers, helpen de consumenten met het uitzoeken van welke stijl, welke kunstenaar of welke combinatie van kunstenaars het beste past bij hun interieur.”

Consumenten kunnen niet rechtstreeks bij Urban Cotton kopen, er is altijd de dealer als tussenschakel. Zijn collega Sharon Vreeken is verantwoordelijk voor het samenstellen van de collectie (zie kader). Heeft hij zelf een favoriete kunstenaar binnen de Urban Cotton collectie? “We zijn erg blij met de illustraties van Arty Guava. Dit is een gerenommeerde kunstenaar uit Maleisië, die in Montreal, Canada, woont. Zij heeft een kleurrijke en toegankelijke stijl van illustreren; vrolijk, met karakteristieke vrouwenfiguren. Ze heeft al diverse aansprekende samenwerkingen op haar naam staan.”

 

DE AUTHENTICITEIT VAN DE KUNSTENAARS VOEL JE IN DE ONTWERPEN EN URBAN COTTON NEEMT DIT MEE NAAR HET INTERIEUR.”

 

UNIEKE TOEVOEGING AAN EEN INTERIEUR

Urban Cotton is ook te koop in het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland, Spanje, IJsland, Noorwegen en Frankrijk. Na Nederland is De Franse markt is de grootste afzetmarkt van het merk. De collectie wordt verkocht van meubelboulevards tot in conceptstores. Eric: “Momenteel zijn we bezig de website en de webshop van Urban Cotton te verbeteren om zo de consument nog meer van dienst te kunnen zijn met het uitkiezen van een passend kunstwerk. De keuze voor decoratieve kunst is heel persoonlijk: zet tien mensen op een rij en ze vinden allemaal iets anders mooi. Een kunstwerk aan de wand biedt sfeer in een interieur en kan op die manier iets unieks toevoegen.” Uiteraard is hij als commercieel directeur blij met alle verkooppunten van Urban Cotton, maar op de man af gevraagd naar een dealer die er tussenuit springt zegt hij: “Alle klanten zijn belangrijk. Maar als ik er dan toch één moet noemen dan is dat Vesta in Groningen. Daar hebben we een soort shop-in-shop in de winkel waardoor de collectie extra goed naar voren komt.”

 

“URBAN COTTON IS AL IETS LANGER AANWEZIG IN DE MARKT. WE ZAGEN ER VEEL POTENTIE IN EN DAT BLIJKT NU OOK WEL UIT DE BELANGSTELLING DIE WE NU KRIJGEN.”

 

INTERNATIONALE GROEI

Momenteel werken er negen medewerkers voor Urban Cotton (Dutch Interior telt in totaal 65 medewerkers) en het merk heeft volgens Eric verdere internationale groei duidelijk in het vizier: “We zijn exposant van de vakbeurs Maison&Objet in Parijs waar we bestaande internationale klanten ontmoeten en ook nieuwe contacten hopen te leggen. In België, Frankrijk en Noorwegen werken we met agenten voor Urban Cotton. In Nederland is Urban Cotton al een gevestigde naam, daarom zou ik graag nog meer in het buitenland willen groeien.

Hiervoor hebben we nog meer kunstenaars nodig die boven op de internationale trends zitten. Want zodra een decoratieve trend via social media op brede schaal zichtbaar wordt willen we daar met de collectie van Urban Cotton direct op kunnen inspelen.” Het merk nodigt dan ook kunstenaars en designers uit om hun werk in te sturen en via de site van Urban Cotton contact op te nemen met het bedrijf in Barneveld.

 

Sharon Vreeken over de designs voor Urban Cotton

“Ik ben altijd op zoek naar nieuwe stijlen die we nog niet aanbieden. Dit kan door zelf ontwerpen te maken, maar vaak is het interessanter om ons aanbod uit te breiden met artiesten die een unieke, kenmerkende stijl hebben en daarmee bekend zijn. Op (kunst)beurzen onderzoek ik trends; ik signaleer kleuren en patronen die voor ons assortiment interessant kunnen zijn. Vervolgens zoek ik hierbij passende artiesten, zet opdrachten uit bij bestaande kunstenaars of creëer zelf iets nieuws.”

“Via social media ontdek ik de meeste kunstenaars. Ik ben inmiddels onderdeel van een algoritme waarin ik continu nieuwe, inspirerende stijlen voorbij zie komen. Veel van deze kunstenaars stuur ik een persoonlijk bericht met ons verhaal. Kunstenaars met veel volgers zijn interessant, maar wat ik eigenlijk nog leuker vind, is om een ‘beginnende’ social media-kunstenaar met een kleiner bereik een platform te bieden. In de kunstwereld kan het lastig zijn om je werk zichtbaar te maken tussen het grote aanbod, en Urban Cotton kan daarvoor een waardevol platform zijn. Ook op kunstbeurzen of tijdens vakanties spreek ik (straat)artiesten aan en onderhoud ik contact. Niet altijd komt hier direct iets uit, maar zo verken ik wel mogelijkheden voor de toekomst.”

“Nu we glasplaten aanbieden, ben ik ook op zoek naar kunstenaars met een andere stijl, bijvoorbeeld meer gericht op fotografie. Soms ken ik een kunstenaar al langer, maar blijkt hun werk nu pas een interessante aanvulling op onze collectie. Ook kunnen talenten zich bij ons aanmelden, wat vaak tot leuke, nieuwe samenwerkingen leidt. Soms is het lastig om elkaar te vinden, maar via onze talenten-mail kunnen kunstenaars ook ons benaderen. Op dit moment richt ik me vooral op het vinden van fotografen en nieuwe, meer uitgesproken stijlen, omdat we daarin nog een beperkt aanbod hebben. Daarnaast ben ik in contact met enkele (bekende) kunstenaars met een groot sociale media-bereik. Onze collectie heeft nu een vrij vrouwelijke uitstraling, maar daar gaat meer variatie in komen. We streven naar een gevarieerde collectie die iets biedt voor iedereen jong en oud, man en vrouw.”

 

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business  magazine. Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie 15, december 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding