Hybride werken gaat leiden tot meer verkoop van kantoormeubilair, tegenstrijdig maar de mening van Rex Miller. Deze zelfbenoemde futurist en oudere die jong leeft baseert zijn mening op een aantal argumenten.

60 procent van organisaties geeft aan meer geld te gaan uitgeven aan werkplekken tot aan 2030. De wereldmarkt voor kantoormeubilair wordt geschat op ongeveer 85 miljard dollar (ongeveer 81,88 miljard euro) in 2026, in 2021 was de waarde ongeveer 54,24 miljard dollar. Miller baseert zijn projectie op statistische gegevens die een jaarlijkse groei van ongeveer 9 procent laten zien in de uitgaven aan kantoormeubilair.

Waarom doen bedrijven en instellingen dit? Volgens Miller wisselen bedrijven van kwantiteit naar kwaliteit. Er zijn misschien minder bureaus nodig maar deze moeten wel van de hoogste kwaliteit zijn om zo mensen weer naar kantoor te krijgen. Als tweede reden ziet hij een grote herindeling op kantoren plaatsvinden: de traditionele (met name Amerikaanse) hokjes worden flexibele, open werkplekken, akoestisch afgesloten werkplekken (de aquaria) en modulaire vergaderplekken waarvoor nieuw meubilair nodig is. Miller vergeet even dat we in grote delen van Europa hiermee al jaren een stuk verder zijn hierin dan in de behoudende Verenigde Staten.

Technische integratie verhoogt de kosten: naast comfort moet kantoormeubilair van nu kunnen opladen en er moet via video kunnen worden vergaderd. Opnieuw: Europa, en zeker Nederland, is hier al een stuk verder mee. Bedrijven richten tegenwoordig ook het thuiskantoor van medewerkers in plus locaties op afstand van het hoofdkantoor (satellite locations en collaboration hubs, in goed Nederlands). Zijn laatste argument is duurzaamheid: de eisen hiervoor zorgen voor de aanschaf van nieuw duurder meubilair.

Dus hoewel het aantal meters kantoorruimte in totaal blijft afnemen zullen de uitgaven per vierkante meter omhoog gaan, aldus Miller. “Het kantoor sterft niet uit- het verandert. En die verandering vereist een aanzienlijke upgrade van het meubilair”, aldus Miller.