De Drewry World Container Index (WCI), een toonaangevende maatstaf voor containervrachtprijzen wereldwijd, biedt cruciale inzichten in de dynamiek van de transportmarkt. De afgelopen vier weken tonen een fluctuerende markt, beïnvloed door seizoensgebonden factoren en geopolitieke spanningen.

Week 18 november – 24 november 2024

In deze week steeg de WCI licht met 2,3%, wat neerkomt op een gemiddelde prijs van $2.300 per 40-voets container. Deze stijging werd toegeschreven aan een toename in vraag voorafgaand aan de feestdagen. Handelaren in Europa haastten zich om goederen op tijd te ontvangen, wat resulteerde in hogere spotprijzen, met name op de routes van Shanghai naar Rotterdam en Genua.

Week van 25 november – 1 december 2024

De WCI bleef stijgen, met een toename van 4,1% naar $2.390. De invloed van de Black Friday- en Cyber Monday-retailseizoenen speelde een belangrijke rol. Veel retailers probeerden hun voorraden aan te vullen, wat leidde tot een grotere vraag naar scheepsruimte. Daarnaast bleven geopolitieke spanningen in de Rode Zee zorgen voor verstoringen, wat bijdroeg aan de hogere tarieven.

Week van 2 december – 8 december 2024

In deze week stabiliseerde de index enigszins, met slechts een marginale stijging van 0,8% naar $2.410. De vraag naar containervervoer bleef sterk, maar de meeste retailers hadden hun voorraden inmiddels veiliggesteld. Een kleine daling in volumes op de Azië-Europa-route zorgde voor een afvlakking van de prijsstijging.

Week van 9 december – 15 december 2024

De meest recente week liet een lichte daling zien van 1,2%, wat de WCI bracht op $2.380 per 40-voets container. Dit was deels te wijten aan een afname in urgente zendingen, nu de feestdagen naderen en de meeste bedrijven hun goederen al hebben ontvangen. De daling blijft echter beperkt, mede door onzekerheden in de wereldwijde toeleveringsketen en aanhoudende verstoringen in belangrijke transportroutes.

De Drewry World Container Index toont de typische seizoensgebonden schommelingen, waarbij feestdagengerelateerde vraag en geopolitieke factoren de grootste drijvers zijn. Hoewel er in de laatste week een lichte daling zichtbaar is, blijft het tariefniveau hoog in vergelijking met eerdere maanden. Importeurs en logistieke planners doen er goed aan om deze trends te blijven volgen en hun strategieën hierop aan te passen, met het oog op de verwachte afvlakking van tarieven in het nieuwe jaar.

De afgelopen vier weken tonen de belangrijkste containertarievenindexen, zoals de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) en de Freightos Baltic Index (FBX), vergelijkbare trends als de Drewry World Container Index (WCI), met lichte fluctuaties in de tarieven voor het containervervoer tussen Azië en Europa.