Interring heeft Feelings Wonen uitgebouwd tot een complete en volwaardige meubelformule
ONDERSTEUNEN EN ONTZORGEN VAN DEALERS IN ALLE OPZICHTEN
Feelings Wonen is een retail formule van Interring uit Venlo dat zich in de afgelopen jaren heeft bewezen. Marco van Knippenberg, algemeen directeur van Interring, en Barry Jaspers, financieel directeur van het bedrijf, blikken kort terug op de voorbije periode vlak na de pandemie en kijken vooruit naar de toekomst van Feelings Wonen. Marco: “We moeten het concept van Feelings Wonen blijven innoveren met als doel onze dealers zo volledig mogelijk te ondersteunen.” Barry: “Wij zijn er als organisatie voor onze dealers en maken samen met hen alleen maar keuzes die het groepsbelang dienen.” Fotografie: Zebra Fotostudio’s Venlo!”
Het gaat op dit moment goed met Feelings Wonen, zo bevestigen Marco en Barry. “Na corona hadden we een omzetteruggang gebudgetteerd voor de groep en deze is precies zo uitgekomen. Het zijn de bekende factoren van dat moment die hiertoe hebben geleid: de energiecrisis, de inflatie, de stijging van de loonkosten ter compensatie van deze inflatie en de huizenmarkt die helemaal vastzit. Tel daarbij op het gedaalde consumentenvertrouwen en de totaal grillige stijgingen van containertransporten en zo is er een speelveld vol uitdagingen”, aldus Marco. Barry knikt: “De huizenmarkt die stilstaat is voor iedereen in het interieur een bottleneck: ouderen stromen niet door naar kleinere appartementen, jonge gezinnen kunnen niet doorstromen naar de woningen van ouderen. Minder verhuizingen betekent minder handel.”
“VANAF HET MOMENT DAT WE WEER KONDEN REIZEN KREEG ONZE COLLECTIE METEEN EEN FRISSE WIND.”
EEN FRISSE WIND
De eerste weken na de zomervakantie heeft het duo alsnog gezien dat de orders licht toegenomen zijn vanuit de dealers van Feelings Wonen. “Januari begon goed, maar de periode van eind april tot eind augustus was moeilijk. Ik denk dat de prioriteit voor meubelen erg laag was tijdens deze maanden: er viel veel regen waardoor vakanties naar zonnige oorden meer top of mind waren dan een nieuw interieur”, zo stelt Marco. “Plus veel meubelen die tijdens de pandemie zijn gekocht functioneren nu nog prima, de noodzaak om deze te vervangen is er nog niet”, voegt Barry eraan toe. Marco: “Het heeft ons er niet van weerhouden om het concept van Feelings Wonen te blijven innoveren. We zijn als organisatie overgestapt van het klassieke huis aan huis folders naar omnichannel marketing, inclusief reclamespots op radio en televisie, advertenties op social media en Google. Ook door het ontwikkelen en uitrollen van aantrekkelijk en functioneel POS materiaal en door het uitbrengen van een goed collectieboek helpen we de dealers.” Barry: “Ook door het blijven brengen van actuele modellen.
Tijdens de pandemie kon er niet gereisd worden voor het inkopen, vanaf het moment dat dit wel weer kon kreeg onze collectie meteen een frisse wind.” Marco: “Van industrieel en donker bewoog het zich veel meer naar lichte kleuren, organische vormen, een dunnere belijning. De wens naar een beter zitcomfort telt nu nog meer mee. De beweging naar een kleiner aantal items in de collectie. Dit weerspiegelt de legere interieurs van nu. Mensen hebben minder spullen, ook om op te bergen dus hebben we minder kasten in het huidige programma.” De functie van de woonkamer is ook veranderd, zo zien beiden. “De bank met het grote beeldscherm is nu meer het domein van de bewoners zelf, je ontvangt visite aan een grote eettafel in de eetkamer en tafelt gezellig lang na”, aldus Marco. Barry vat het zo samen: “De bank is voor jezelf, de eettafel is voor de visite.”
CENTRALE VOORRAAD
Het systeem van het beheren van een centrale voorraad voor de dealers is ook uitgebreid. Marco: “Minder eigen voorraad bij de dealers betekent minder vaak een grote uitverkoop hoeven houden. Het betekent ook dat de noodzaak van een groot eigen magazijn minder groot is, wat weer ten goede komt aan de overhead kosten.” Barry gaat verder in op het centraal voorraad houden voor de groep: “Voorheen kocht iedere dealer zelf voorraad in. Was een model bij de ene dealer op dan zei een andere: ik heb die nog wel staan maar houd het voor mezelf, je kunt het niet van me krijgen. Maar aan het eind van de rit bleef die dealer mogelijk alsnog met modellen zitten en moest alsnog uitverkopen. Dat is nu voorbij: centrale levering met een korte levertijd, geen buikpijn meer van hoge voorraden.” Een andere vereenvoudiging zijn de Feelings Wonen stoffen die als collectie op alle gestoffeerde zitmeubelen uit de collectie toepasbaar zijn.
De volgende stap is dat dit ook voor een deel van de eetkamerstoelen van de formule gaat gelden. Marco: “Consumenten houden van dezelfde stof op meerdere modellen en wij komen hieraan tegemoet. Het heeft veel tijd gekost om deze stoffen bij alle fabrikanten erdoor te krijgen maar het is gelukt.” Barry: “Het vereenvoudigt ook het verkoopproces. De verkopers bij onze dealers beschikken nu ook over alle digitale informatie over de opties in poten, relaxfuncties, een softe zit of pocketvering, armleuningen, noem maar op. We merken echt dat consumenten hun meubelen steeds vaker willen personaliseren met opties en we doen er dan ook alles aan om het verkoopproces te vereenvoudigen en op dezelfde lijn te krijgen. ”
VOLLEDIG ONTZORGEN
Het kenmerkt de overgang van een inkooporganisatie naar een volwaardige woonformule, zo beamen zij. Marco: “We hebben vijf jaar gelden het traject ingezet om een retail serviceorganisatie te worden. Het meedenken en door ontwikkelen hoort daarbij, het is een continu proces. Onze doelstelling is: het volledig ontzorgen van dealers op inkoop, condities, collectioneren en marketing. Hun hoofdtaak en hun vaardigheden liggen bij B2C transacties, wij voeren de noodzakelijke bijtaken uit.”
Barry: “Dus het verzorgen van POS materiaal, het beheren van voorraad, het geven van productinformatie en onderhoudsadviezen, het beheren van social media en landelijke campagnes om traffic naar de winkels te genereren.” De volgende stap in digitale ondersteuning is het beschikbaar maken en actualiseren van een configurator voor de Feelings Wonen collectie.
DUURZAAMHEID
Gevraagd naar het thema duurzaamheid in de collectie en de doelgroep van Feelings Wonen zegt Marco: “We hebben nu al stoffen in de collectie die het volledig recyclen bijna benaderen. Vanaf 2025 gaan we nog meer inzetten op modellen banken, eetkamerstoelen en kasten die recyclebaar zijn. Dat doen we niet omdat we weten dat het binnen een paar jaar verplicht zal zijn, we doen het vanuit de gedachte dat toekomstige generaties ook kunnen blijven leven op deze planeet.” Barry: “De grootste uitdaging is dat het produceren van recyclebare meubelen al mogelijk is maar dat de prijzen voor onze doelgroep nog te hoog zijn. Logistiek gezien is het ook lastig: we laten deels in Azië produceren en het transport naar hier krijgen we nog niet duurzamer.” Barry over de optie om misschien dichterbij huis te laten produceren: “Voor ons segment zijn er te weinig productiefaciliteiten in West- en Oost-Europa of de capaciteit is al volledig benut. Het prijsverschil tussen dichtbij huis laten maken of van ver weg halen is op dit moment nog steeds te groot voor de meeste consumenten.”
“WE MAKEN ALTIJD ALS GROEP DE KEUZES DIE HET GROEPSBELANG
DIENEN. HET CONCEPT VAN FEELINGS WONEN STAAT NU, DE ORGANISATIE STAAT, WE KUNNEN HET WAARMAKEN.”
ONDERSCHEIDENDE COLLECTIE
Er zijn op dit moment 23 Feelings Wonen dealers in Nederland, het streven is ongeveer 30 adressen. Marco: “Per 1 september hebben we een accountmanager in dienst die niet alleen de huidige dealers bezoekt maar ook kijkt naar uitbreiding van het bestand. Dertig is een mooi getal: zo houdt iedereen een verzorgingsgebied waarin omzet gehaald kan worden en kunnen we een bepaalde exclusiviteit waarborgen.” Hoe zouden ze de USP van Feelings Wonen willen omschrijven? Barry: “We hebben een onderscheidende collectie die bij een brede doelgroep past waarop een dealer een goede marge kan halen. Natuurlijk is er de collectieve inkoop als pluspunt en ook de ondersteuning en marketing die we verzorgen maar daarnaast is de onderlinge band tussen de dealers ook heel sterk.” Marco: “Ik ben verantwoordelijk voor de inkoop en zit met enkele dealers in de inkoopcommissie.
Tijdens de jaarlijkse dealer dagen vragen we om feedback op de collectie en op de marketing voordat we het groene licht geven om door te gaan. We maken altijd als groep de keuzes die het groepsbelang dienen. Het concept van Feelings Wonen staat nu, de organisatie staat, we kunnen het waarmaken. Dat moet ook want we komen graag na wat we beloven.” Barry: “Er zijn bij ons korte lijnen naar onze dealers en naar de leveranciers. We zijn ook intern een flexibele organisatie: bij het inruimen van de centrale toonzaal helpt iedereen mee.” Er werken in totaal 13 medewerkers op het kantoor in Venlo.
“WE MERKEN ECHT DAT CONSUMENTEN HUN MEUBELEN STEEDS VAKER WILLEN PERSONALISEREN MET OPTIES EN DAAR SPELEN WE OP IN.”
TUSSENFASE
Over de komende periode zijn Marco en Barry niet pessimistisch: Marco: “We zitten economisch en maatschappelijk gezien in een tussenfase, denk ik. Er wordt op dit moment meer gespaard dan uitgegeven maar uiteindelijk blijven er altijd nieuwe meubelen nodig, zeker wanneer de huizenmarkt vlot wordt getrokken door meer nieuwbouw en doorstroming. Wij kijken naar de klantreis, die verandert: thuis online oriënteren en nog maar naar 1 of 2 winkels gaan om de keuze te maken. Dat betekent dat consumenten onze collectie op meerdere momenten en in meerdere situaties moeten tegenkomen wil het merk blijven hangen. Vandaar die omnichannel benadering. Maar ook de vragen die verkopers moeten stellen veranderen, ze vervullen veel meer een adviserende rol, dus moeten wij als ondersteuning de consumenten nog veel beter analyseren in hun keuzes en keuzemomenten.”
Beiden vinden dat 1 leidende meubelbeurs per jaar voldoende zou moeten zijn voor de markt. Barry: “Producten moeten de tijd krijgen om zich te bewijzen, in het huidige ritme van vernieuwen lukt dat nauwelijks. We willen allemaal te snel dat iets direct heel goed verkoopt.” Marco knikt instemmend: “Die dwang om te vervangen proberen we als organisatie te vermijden. We steken liever meer tijd in het waarborgen van de kwaliteit en de productieomstandigheden dan dat we per se telkens gehaast iets nieuws willen brengen.” Barry: “Het garanderen van een stabiele kwaliteit in uitvoering en prijs binnen de collectie is essentieel, zo houden de dealers en de consumenten vertrouwen in het merk.”
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie april 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding